کردستان میزبان ۲۵ شهید گمنام می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: ۲۵ شهید تازه‌تفحص‌شده در کردستان و آذربایجان‌غربی هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در استان تشییع و به تهران منتقل می‌شود.

به گزارش ایمنا، مهدی رمضانی امروز _یکشنبه نوزدهم شهریورماه_ در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به تشییع ۲۵ شهید تازه‌تفحص‌شده در کردستان و آذربایجان‌غربی هم‌زمان با هفته دفاع مقدس در کردستان اظهار کرد: عطر وجود شهدا، امنیت‌آفرینی و ایجاد معنویت را با خود به همراه دارد.

وی از جنگ و دفاع مقدس به عنوانی گنجی تمام‌نشدنی نام برد و افزود: موضوع دفاع مقدس با ابتکار و خلاقیت بازگویی شود تا افرادی که هیچ تجربه‌ای از آن دوران ندارند با حقایق ایثار و مقاومت ملت ایران آشنا شوند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی با بیان اینکه برخی ابعاد دفاع مقدس به ویژه در کردستان هنوز بازگو نشده است، اضافه کرد: از هفت هزار زن شهید دوران دفاع مقدس، ۵۶۶ شهید به کردستان اختصاص دارد که تابلوهای شهری ما هیچ نشانی از این شهدا با خود ندارد.

رمضانی با بیان اینکه در برنامه‌های هفته دفاع مقدس به سخنرانی صرف اکتفا نشود، بر لزوم تدوین پیوست رسانه‌ای برای برنامه‌ها تاکید کرد.

تصویب ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر رئیس‌جمهور برای ساماندهی یادمان شهدای گمنام

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه ۵۷ شهید گمنام در خاک این استان آرمیده‌اند، اظهار کرد: این تعداد در ۲۷ یادمان شهدا هستند که ۱۴ یادمان ساماندهی و ۱۳ یادمان در دست بهره‌برداری است.

سردار ذبیح‌الله مالکی با بیان اینکه کار ساماندهی این یادمان‌ها از کمک‌های مردمی، دولتی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس تأمین می‌شود، ادامه داد: در سفر رئیس‌جمهور به کردستان، ۳۰ میلیارد ریال مصوب شد و هفت میلیارد ریال نیز توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کشور به این موضوع اختصاص یافت.

وی اعتبار مرکز فرهنگی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان را ۵۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: ۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ تخصیص یافته و هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز تا پایان سال تخصیص پیدا می‌کند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تا سال ۱۴۰۴ موزه دفاع مقدس و مراکز فرهنگی در سراسر کشور باید به بهره‌برداری برسد که کردستان برای رسیدن به این افق باید سریع‌تر حرکت کند.

سردار مالکی در ادامه با اشاره به ویژه‌برنامه‌های چهل‌وسومین سالروز هفته دفاع مقدس در کردستان افزود: برگزاری رژه نیروهای مسلح در سنندج، تجلیل از ۹ هزار پیشکسوت جهاد و ایثار، روایتگری پیشکسوتان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و تولید ویژه‌برنامه‌های رسانه‌ای از مهمترین برنامه‌های استان در این هفته است.

اجرای هزار و ۴۳ برنامه توسط سپاه بیت‌المقدس کردستان

معاون هماهنگ‌کننده سپاه بیت‌المقدس کردستان نیز با اشاره به اجرای هزار و ۴۳ برنامه در ۶۰ عنوان و ۱۲ سرفصل در استان در هفته دفاع مقدس سال جاری اظهار کرد: از این تعداد ۱۳۵ برنامه شاخص است که ۱۲ مورد آن به سنندج اختصاص دارد.

سرهنگ سعید شعبانی افزود: همایش بزرگ نقش‌آفرینی جوانان در گام دوم انقلاب، نواختن زنگ مقاومت در مدارس، بازسازی عملیات آزادسازی شهر سنندج، جشنواره بانوان دفاع مقدس، بهره‌برداری از طرح‌های محرومیت‌زدایی حوزه آبرسانی و کشاورزی، یادواره شهدای سقز و حضور گردان ۴۴ نفری قوم کرد در مراسم رژه نیروهای مسلح کشورمان در تهران از برنامه‌های مهم این هفته است.

وی گفت: گروه ۲۰۰ نفری دف‌نوازان کردستانی نیز امسال برای اولین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح کشور در تهران حاضر و برنامه اجرا می‌کنند.

استان کردستان در دوران دفاع مقدس پنج هزار و ۴۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

منبع: ایرنا

کد خبر 686378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.