همراه با «مردی از دیار طالقان» در رادیو ایران

ویژه‌برنامه «مردی از دیار طالقان» هم‌زمان با سالروز درگذشت «آیت‌الله طالقانی» از رادیو ایران پخش می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از دفاع‌پرس، نوزدهم شهریورماه سال، ۱۳۵۸ «آیت‌الله سیدمحمود علایی طالقانی»، از چهره‌های شاخص انقلاب، دومین رئیس شورای انقلاب، نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب و عضو مجلس خبرگان قانون اساسی درگذشت.

وی از شاگردان حجت کوه‌کمره‌ای، سیداحمد خوانساری و علمای نجف بود و از شیخ عبدالکریم حائری یزدی اجازه اجتهاد دریافت کرده است، همراهی با آیت‌الله کاشانی، یاری فداییان اسلام، تأسیس نهضت مقاومت ملی، تأسیس نهضت آزادی، سخنرانی و روشنگری علیه حکومت شاه، تلاش برای اتحاد جهان اسلام، برخی از اقدامات سیاسی او بود.

آیت‌الله طالقانی به خاطر فعالیت‌های سیاسی علیه حکومت شاه چندین‌بار دستگیر شد و به زندان افتاد و یک‌بار هم به زابل تبعید شد؛ آخرین دستگیری و زندانی شدن او سال ۱۳۵۴ بود که سرانجام در سال ۱۳۵۷ آزاد شد و در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسزایی ایفا کرد.

پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده اول مردم تهران در مجلس خبرگان و اولین امام جمعه تهران تعیین شد، از او چندین تألیف در موضوعات مختلف برجای مانده است که کتاب پرتوی از قرآن از جمله آنها است.

به همین مناسبت امروز و در سالروز درگذشت ایشان ویژه‌برنامه «مردی از دیار طالقان» صدای مرحوم «آیت‌الله طالقانی» و فرزندشان و چند نفر از دوستان و یاران وی که از زندگی و راه و روش آن مرحوم می‌گویند را بازپخش می‌کند، این برنامه ساعت ۱۷:۱۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

کد خبر 686339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.