چه میزان از آلودگی هوای تهران مربوط به وسایل نقلیه است؟

سهم آلایندگی وسایل نقلیه در شهرهای مختلف متفاوت است که این مقدار بر اساس فهرست انتشار آلاینده‌های هوا که توسط دانشگاه‌ها و مشاوران تهیه می‌شود، این در حالی است که ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به انواع وسایل نقلیه و ۳۰ درصد مربوط به کارخانه‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سهم آلایندگی وسایل نقلیه در شهرهای مختلف متفاوت است که این مقدار بر اساس فهرست انتشار آلاینده‌های هوا که توسط دانشگاه‌ها و مشاوران تهیه می‌شود، مشخص خواهد شد؛ به‌طور خاص برای شهر تهران ۷۵ تا ۸۰ درصد آلایندگی سهم منابع متحرک یا وسایل نقلیه بوده که از این میزان حدود ۱۱ درصد مربوط به اتوبوس‌های شرکت واحد است.

حدود ۶۵ درصد آلایندگی سهم دیزلی‌ها و ۳۵ درصد سهم بنزینی‌ها است که در بخش دیزل کامیون‌ها سهم ۳۱ درصدی دارند. در بخش بنزینی‌ها خودروهای شخصی سهم ۱۲ درصدی و تاکسی‌ها سهم ۲ درصدی دارند، به طور کلی بیشتر سهم آلایندگی بخش وسایل نقلیه مربوط به ناوگان دیزل با اولویت کامیون‌ها و ناوگان باری است که البته در حوزه شاخص ویژه ذرات کمتر از ۲.۵ pm در فصل پاییز و زمستان شاهد آن هستیم.

صدور ۲ میلیون جریمه برای خودروهای بدون معاینه فنی

سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به انواع وسایل نقلیه و ۳۰ درصد مربوط به کارخانه‌ها است، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون حدود دو میلیون جریمه برای نداشتن معاینه فنی خودروها صادر شده است.

وی درباره برخورد پلیس با خودروهای بدون معاینه فنی در سطح شهر تهران افزود: برابر قوانین و مقررات موجود در کشورمان، پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه اعمال قانون خودروهای آلاینده و بدون معاینه فنی را برعهده دارد. البته در حوزه آلودگی هوا و آلایندگی خودروها دستگاه‌های بسیاری مسئولیت دارند که باید به وظایف خود عمل کنند، اما قانون‌گذار نیز وظایفی را بر عهده پلیس قرار داده که در حال انجام است.

معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه برخورد با خودروهای آلاینده و بدون معاینه فنی تنها محدود به روزهای آلودگی هوا نیست، تصریح کرد: پلیس راهور همه روزه و تمام ایام سال با خودروهای بدون معاینه فنی برخورد می‌کند و این‌گونه نیست که آن را تنها به روزهای آلوده سال معطوف کنیم. همچنین رانندگان نیز باید بدانند که موضوع به این صورت نیست که برای خودروی خود معاینه فنی بگیرند و تصور کنند تا سال آینده نیازی به دریافت معاینه فنی خودروی آنها نیست، اگر شرایط خودرو تغییر کند و دچار نقص فنی شود، امکان باطل شدن معاینه فنی وجود دارد و باید دوباره برای دریافت آن اقدام شود.

وی گفت: حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه مانند خودروهای شخصی، موتورسیکلت‌ها، کامیون‌ها، وسایل نقلیه عمومی است.

رازقی درباره اقدامات پلیس در برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا گفت: دوربین‌هایی که در سطح شهر تهران قرار دارد، به صورت مکانیزه خودروهای بدون معاینه فنی را اعمال قانون می‌کند. به‌طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون دو میلیون جریمه نداشتن معاینه فنی در پایتخت ثبت شده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات پلیس گفت: پلیس راهور تهران بزرگ با جدیت بحث نداشتن معاینه فنی و برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا را دنبال می‌کند و در همین راستا نیز تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ، به محض مشاهده خودروی دودزا در سطح شهر، آن‌را متوقف کرده و با فک پلاک به تعمیرگاه اعزام می‌کنند. روی این خودروها پلاک اعزام به تعمیرگاه نصب شده و این خودروها باید در بازه زمانی معین نسبت به رفع نواقص خودروی خود اقدام کنند و پس از بررسی از سوی کارشناسان پلیس راهور، دوباره پلاک اصلی خود را دریافت کنند.

راهکار خروج از معضل آلودگی هوا، بومی‌سازی تجارب کشورهای پیشرفته است

پیش‌تر نیز محمدرضا فلاح، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه برای مهار آلودگی هوا باید چاره اساسی اندیشیده شود و این مهم تنها با تلاش مسئولان استانی امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: رفع این مسئله عزم ملی مسئولان کشوری را می‌طلبد، چراکه کشورهای پیشرفته در این زمینه با کمترین مشکل در حال کار هستند و لازم است ما با الگوبرداری از آن‌ها در رفع این بحران گام برداریم.

وی با بیان اینکه حداقل باید برای نجات جان کودکان، افراد مسن و افراد دارای مشکلات ریوی و تنفسی اقدامات ضروری و لازم را انجام دهیم، افزود: کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها نیز سهم مؤثری در افزایش آلودگی هوای اصفهان دارند، از این‌رو شهرداری این کلان‌شهر به کمک بخش خصوصی و با پیشنهاد شورای ششم، اقدام به تأسیس دو ایستگاه معاینه فنی موتورسیکلت و یک ایستگاه معاینه فنی خودروهای سنگین کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم خارج کردن تاکسی‌ها و موتورهای فرسوده و اتوبوس‌های دیزلی از ناوگان حمل‌ونقل شهری خاطرنشان کرد: تاکنون بخش اندکی از ناوگان حمل‌ونقل شهری نوسازی و بازسازی شده است، اما برای تحقق کامل این موضوع مسیر طولانی پیش‌رو داریم.

کد خبر 686120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.