روایت ایمنا از شهر بیدار در دل تاریکی شب...

صبح زود است، کشاورزان و خریداران میوه وسبزی به میدان آمده‌اند تا بار خود را ببندند و به قول یکی از آن‌ها «روز خودشان را بخرند». قیمت‌ها اینجا نسبت به مغازه‌ها پایین‌تر است. اینجا زندگی جریان دارد و نمی‌شود دوستش نداشت؛ اینجا میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان است...

به گزارش خبرنگار ایمنا، احتمالاً شما هم مثل من در طول سال سروکارتان به میدان میوه و تره‌بار خورده است؛ گاهی ترجیح داده‌اید به جای خرید میوه از خرده‌فروش‌ها، خودتان به مرکز توزیع بار سری بزنید و خرید میوه‌تان را انجام دهید، میدان معمولاً پایان سال و مناسبت‌های خاص مثل شب یلدا حسابی شلوغ است.

قرار می‌گذاریم در یکی از روزهای پایانی تابستان به میدان میوه و تره‌بار اصفهان برویم؛ تصور اینکه یک روز ساعت سه و نیم صبح از خانه بیرون بزنم را نداشتم، اما این بار برای تهیه گزارش آماده شدم و رأس ساعت از خانه بیرون آمدم.

هوا تاریک بود، با همکاران راهی میدان میوه و تره‌بار شدیم، خیابان‌ها خلوت بود به قولی «قو پر نمی‌زد…» از تقاطع غیرهمسطح شهید سلیمانی عبور کردیم و به بلوار امام رضا (ع) رسیدیم، کم‌کم تابلوی ورودی میدان نمایان شد، وارد که شدیم انگار به یک شهر بیدار در دل تاریکی شب رسیدیم، اینجا انگار که میانه روز بود…

کشاورزان و فروشندگان گویی از ساعت ۲ صبح برای فروش محصولات خود در میدان حاضر شده بودند و در آن هیاهو ظاهراً هیچ‌کس نه تنها خوابش نمی‌آمد، بلکه هیجان فوق‌العاده‌ای میان آن همه رنگ‌های سبز و عطر خوش سبزی‌ها وجود داشت. هرکس مشغول کاری بود، وانت‌های سفید و آبی به صف شده بودند؛ یکی هندوانه بار می‌کرد و دیگری سبدهای هلو و گلابی را بالای وانت می‌گذاشت.

پس از ورود به میدان ابتدا وارد غرفه سبزیجات شدیم، دسته‌های ریحان، اسفناج، شوید و پیازچه کنار هم به ترتیب چیده شده بود؛ تا به حال این همه رنگ سبز را یک‌جا و آن هم با این همه تنوع ندیده بودم؛ به هر طرف که نگاه می‌کردی، سبز بود، اما هر سبزی رنگ خودش را داشت.

نظم خاص و قشنگی در غرفه‌ها برقرار و بوی تازه سبزی‌های معطر در آن وقت صبح بسیار لذت‌بخش بود و حس خوب و سرخوشانه‌ای را برای آغاز یک روز خوب ایجاد می‌کرد؛ کمی جلوتر که رفتیم، یکی از فروشنده‌ها به‌آرامی در گوشه‌ای از این فضای پرهیاهو توجه من را جلب کرد، از او اجازه گرفتیم تا کمی در مورد کارش صحبت کنیم.

ماجرای سبزی‌ها و میوه‌های رنگارنگ در سبد میدان میوه و تره‌بار اصفهان

کریم فروغی ۵۶ ساله از پنج سال پیش در این میدان مشغول به کار شده است؛ او هر روز از ساعت دو و نیم صبح در میدان حاضر می‌شود و تا ۹ صبح کارش ادامه دارد. کریم بازنشسته است و برای گذران زندگی در این دوران نیز با تمام توان تلاش می‌کند.

او در حالی که سبزی‌های تازه را پاک و دسته‌بندی می‌کند، می‌گوید: «قیمت سبزی با میوه متفاوته، اما خب سبزی هم گرونه و موجب شده گاهی در سفره مردم کم‌رنگ بشه.»

بعد سری تکان می‌دهد: «خانم یه کم وقت دیگه اینجا بمونی بوی سبزی می‌گیری‌هااا»

همان لحظه مرد جوانی جلو آمد و گفت: «خانم، لطفاً با آقا سید ما هم مصاحبه کنید!» سپس با انگشت اشاره، او را که در میان انبوهی از ریحان و جعفری و انواع دیگر سبزی‌ها ایستاده بود، به ما نشان داد.

سیدعلی حسینی معروف به «آقا سید» کشاورز است؛ او ۵۷ سال دارد و از ۱۶ سالگی به این حرفه موروثی و خانوادگی مشغول شده است.

او کشاورز باتجربه و زحمتکشی است که از سختی کارش اینگونه می‌گوید: «هر روز از ساعت ۲ تا ۹ صبح در میدان محصولات خود را می‌فروشیم و پس از آن دوباره تا شب برای کشت و کار به صحرا می‌رویم.»

او لحن صریح و خاضعانه‌ای داشت؛ دستانش به واقع نشان می‌داد که یک کشاورز است و برخلاف بقیه که مشتاق بودند تا آقا سید جلوی دوربین ما قرار گیرد، خودش اشتیاق چندانی نداشت؛ وقتی از خستگی‌هایش طی این سال‌ها پرسیدم، ناراضی نبود، اما دقایقی کوتاه به مشکلات کشاورزان نیز اشاره کرد.

شهرداری در قیمت‌گذاری‌میوه‌ها و تره‌بار نقشی ندارد

امیرحسین ماه‌آورپور، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان که ما را در این بازدید همراهی می‌کرد، اظهار می‌کند: میدان مرکزی میوه و تره‌بار به وسعت ۱۹۲ هکتار است که ۷۰ هکتار آن عرصه فضای سبز و مابقی آن فضای اقتصادی است که در این مجموعه مشغول فعالیت هستند.

وی می‌افزاید: بیشتر فعالیتی که در میدان میوه و تره‌بار انجام می‌شود، مربوط به عمده‌فروشان میوه‌ها و سبزی‌های غرفه‌های میوه و تالار سبزی است که شامل غرفه‌ها و سکوهای سبزی است و کشاورزان می‌توانند روزانه محصولات خود را به‌صورت مستقیم عرضه کنند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌‎بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در کنار این فعالیت‌ها چند قسمت دیگر از جمله مجتمع صنفی خواروبار فاز اول آنکه در گذشته ۴۵ غرفه بوده افتتاح شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، همچنین ۳۶ غرفه در حال احداث است و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه می‌دهد: در کنار این مجموعه، غرفه فروش ماهیان جنوب کشور در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان مشغول فعالیت هستند، با توجه به اینکه غرفه‌ها مناسب ارائه این شغل نبود، تصمیم گرفتیم مجموعه تالار جدید به‌صورت تخصصی ویژه آبزیان و شیلات داشته باشیم که تا پایان سال جاری این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.

روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار خودرو در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان تردد دارند و حجم میوه‌ای که وارد میدان می‌شود، در نیمه اول سال ۱۲ هزار تن و در نیمه دوم سال بین هفت تا هشت هزار تن است.

ماه‌آورپور با بیان اینکه روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ تن، ماهی جنوب کشور وارد شهر اصفهان می‌شود، می‌گوید: به‌واسطه ظرفیت‌هایی که در شهر اصفهان وجود دارد و شبکه ریلی جاده‌ای و هوایی خوب، به‌عنوان بارانداز مقصد برای حوزه ماهی جنوب انتخاب شده است که حوزه اقتصادی شهر در این باره فعال است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌‎بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه تالار ماهی شامل ۱۵ غرفه جدید و امکاناتی همچون اتاق استراحت رانندگان، دفتر کار، حمام و سردخانه است، اضافه می‌کند: این مجموعه به صورتی طراحی شده که دو در ورود و خروج شامل ورود خودروهای سنگین و خروج خودروهای سبک تعبیه شده است که بتواند از بابت تخلیه و خروج بار ماهی ایجاد ترافیک و مزاحمت نکند.

وی ادامه می‌دهد: دو بخش دیگر هم در این میدان فعال است از جمله سوله شست‌وشوی مکانیزه سبزی و سوله میوه خشک که تمام امکانات مورد نیاز برای این دو حوزه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار وجود دارد، توزیع صنایع جنبی نیز می‌تواند به صرفه و اقتصادی باشد.

ماه‌آورپور می‌گوید: مجموعه‌های دیگری با مشارکت بخش خصوصی در حال احداث است از جمله سورت و بسته‌بندی میوه تازه است که سوله‌های آن در حال احداث است تا میوه بسته‌بندی‌شده با کیفیت در شهر توزیع کنیم.

وی خاطر نشان می‌کند: روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار خودرو در میدان مرکزی میوه و تره‌بار اصفهان تردد دارند و حجم میوه‌ای که وارد میدان می‌شود، در نیمه نخست سال ۱۲ هزار تن و در نیمه دوم سال بین هفت تا هشت هزار تن است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌‎بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه شهرداری در قیمت‌گذاری نقشی ندارد و فقط فرایند فعالیت آن‌ها را تسهیل می‌کند، ادامه می‌دهد: نرخ‌گذاری میوه بر عهده اتحادیه عمده فروشان میوه است که با نظارت اتاق بازرسی اصناف و جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

ماجرای سبزی‌ها و میوه‌های رنگارنگ در سبد میدان میوه و تره‌بار اصفهان

کاهش قیمت میوه نسبت به نرخ‌گذاری اتحادیه در میدان میوه و تره‌بار اصفهان

پس از انجام مصاحبه میان انبوهی از سبزی‌های تازه و معطر به سمت غرفه میوه‌ها حرکت کردیم؛ مواجهه با آن همه میوه‌های رنگارنگ می‌توانست بسیار جالب و هیجان‌انگیز باشد؛ همان لحظه قرص نارنجی‌رنگ خورشید هنگام طلوع در آسمان به شکل یک پرتقال جلوی دیدمان ظاهر شد؛ به محض اینکه رسیدیم جعبه‌های گلابی‌های طلایی رنگ به‌شدت توجهم را جلب کرد و هر چه جلوتر می‌رفتیم با صحنه‌ها و رنگ‌های جذاب‌تر و خوشمزه‌تری روبه‌رو می‌شدیم؛ شلیل، زردآلو، انجیر، هلو، سیب‌های لپ قرمزی و کلی میوه‌های خوش‌رنگ و خوشمزه دیگر که فضای مطلوب و زیبایی را در خنکای اول صبح ایجاد کرده بود.

محسن صالحی ۶۱ ساله یکی از فروشندگانی است که ۲۷ سال در این میدان مشغول به‌کار است؛ او می‌گوید: «به‌رغم تمام سختی‌های این حرفه، اما کار کردن در میدان به دلیل نظارت، نظم و نظافت به‌موقع و درستی که وجود دارد تا حدودی از مشکلات آن کاسته است.»

وقتی در مورد قیمت میوه‌ها از او می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: نرخ میوه‌ها هر هفته توسط اتحادیه مشخص می‌شود و اداره تعزیرات نیز بر این نرخ‌گذاری نظارت دارد، البته در حال حاضر به‌دلیل کاهش تعداد خریداران، قیمت موجود در میدان پایین‌تر از نرخ مشخص شده توسط اتحادیه است.

با او خداحافظی می‌کنیم و در حالی‌که یک صبح و یک روز متفاوت را آغاز کرده‌ایم، به‌سمت خبرگزاری حرکت می‌کنیم.

کد خبر 685787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.