روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۳+ پاک‌ترین شهرهای جهان

روز جهانی هوای پاک با تمرکز بر افزایش درک بشر از اهمیت هوای پاک در سلامتی و بهبود زندگی، هر سال در هفتم سپتامبر برگزار می‌شود و در سال جاری شعار آن "با هم برای هوای پاک" تعیین شده است. پاک‌ترین شهرهای جهان شامل ریکیاویک، وین، هلسینکی، زوریخ، گوتنبرگ، لاهه، تالین ، ویکتوریا و استکهلم می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوای پاک برای سلامتی و بهبود روند زندگی روزمره مردم مهم و آلودگی هوا بزرگترین خطر زیست‌محیطی برای سلامت انسان و از اصلی‌ترین علل قابل اجتناب مرگ‌ومیر و افزایش بسیاری از بیماری‌ها در سطح جهان است.

طبق آمار سازمان ملل متحد، از هر ۱۰ نفر در دنیای امروز ۹ نفر به‌طور منظم در حال تنفس هوای آلوده هستند. تخمین زده می‌شود که سالانه حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌های مربوط به هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

علاوه بر این، طبق گزارشات شبکه محیط زیست ژنو، کیفیت پایین هوا پیامدهایی منفی گسترده‌تری از جمله بر سلامت، آب، غذا، مسکن و استانداردهای مناسب زندگی دارد. آلودگی هوا به وضوح حق داشتن محیط زیست سالم و پایدار را نقض می‌کند. حال آن‌که علم نشان می‌دهد تنفس هوای پاک و تازه فواید سلامتی و روانی متعددی دارد، به پاکسازی ریه‌ها کمک می‌کند، انرژی و تمرکز ذهنی بیشتری به بشر می‌دهد، با کاهش فشار خون و ضربان قلب همراه است، امکان بهبودی سریع‌تر از بیماری‌ها را فراهم می‌آورد و حتی می‌تواند در کنار بهبود دستگاه تنفس، وضعیت سیستم گوارش و هاضمه انسان را بهبود ببخشند.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۳

روز جهانی هوای پاک سالانه در هفتم سپتامبر به‌منظور افزایش درک بشر از اهمیت هوای پاک در سلامتی و بهبود وضعیت زندگی روزمره بشر گرامی داشته می‌شود، چراکه آلودگی هوا جدی‌ترین تهدید زیست‌محیطی موجود برای سلامت مردم و یکی از مهم‌ترین علل قابل پیشگیری مرگ‌ومیر و بسیاری از بیماری‌ها در سراسر جهان است.

زنان، کودکان و سالمندان به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر آلودگی هوا و اثرات مخرب آن بر محیط زیست قرار دارند، لذا این روز به‌عنوان یک رویداد جمعی عمل می‌کند تا تلاش جهانیان را برای احقاق حق خود برای دستیابی به هوای پاک متحد کند.

این روز به‌دنبال ترویج اهمیت هوای پاک برای سلامت، کارایی، اقتصاد و محیط زیست است و به نشان دادن رابطه نزدیک موجود میان کیفیت هوا و سایر چالش‌های زیست محیطی و توسعه‌ای مانند تغییرات آب‌وهوایی کمک می‌کند.

روز جهانی هوای پاک همچنین به‌عنوان بستری برای افزایش همبستگی جهانی و حرکت سیاسی برای اقدام علیه آلودگی هوا و تغییرات آب‌وهوایی عمل می‌کند که شامل افزایش همکاری بین‌المللی در جمع‌آوری داده‌های کیفیت هوا، تحقیقات مشترک، توسعه فن‌آوری‌های جدید و به اشتراک گذاشتن بهترین شیوه‌ها است. تلاش‌های این روز بر ترویج راه‌حل‌هایی متمرکز است که کیفیت هوا را با به اشتراک گذاشتن دانش عملی، بهترین شیوه‌ها، نوآوری‌ها و داستان‌های موفقیت بهبود می‌بخشد.

روز جهانی هوای پاک فرصتی برای آماده شدن برای تنفس راحت‌تر نیز به‌شمار می‌رود، چراکه سعی دارد با شناخت دامنه اقداماتی که باید برای کاهش اثرات آلودگی انجام داد، جهان را به جای سالم‌تری برای زندگی تبدیل کند.

شعار روز جهانی هوای پاک

این روز در سال ۲۰۲۳ با موضوع با هم برای هوای پاک برگزار می‌شود، زیرا همان‌گونه که گفته شد، بیش از ۹۹ درصد از جمعیت جهان هوای آلوده تنفس می‌کنند که می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی ایجاد کند.

شهرهایی با پاک‌ترین هوا

آلودگی هوا یک روند جهانی است، زیرا جهان همچنان در حال رشد صنعتی است. در این میان بعضی از شهرهای جهان به شدت آلوده هستند و کیفیت هوای آن‌ها برای افراد محلی و بازدیدکنندگان خطرات زیادی را به همراه دارد. با این حال بعضی از شهرها به دلیل محیط‌های سبزتر و قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی، همچنان از کیفیت هوای پاک‌تری برخوردارند. چنین شهرهایی برای بازدید و حتی زندگی گزینه‌هایی محبوب و عالی به‌شمار می‌روند.

در لیست این شهرها، ریکیاویک به‌رغم اینکه بزرگترین شهر ایسلند و مکانی برای انواع فعالیت‌ها است، از امن‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شود و می‌توان در آن بدون نگرانی از آلودگی، نفس عمیق کشید. ریکیاویک یکی از تمیزترین و سرسبزترین شهرهای جهان و بهترین شهر با پاک‌ترین هوا است. وین اتریش، هلسینکی فنلاند، زوریخ سوئیس، گوتنبرگ سوئد، لاهه هلند، تالین استونی، ویکتوریای کانادا، استکهلم سوئد و اسلوی نروژ دیگر شهرهای این لیست هستند که به‌واسطه اقدامات زیست‌محیطی و قوانین سخت‌گیرانه در لیست شهرهایی با پاک‌ترین هوا در سراسر جهان جای گرفته‌اند.

کد خبر 685760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.