خلیج‌فارس میزبان بهترین شهر جهان در کنترل ترافیک / آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فنلاند

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «ترویج حمل‌ونقل هوشمند در اوهایو با حذف بلیت»، «تدبیر دیجیتالی آمستردام در مقابله با آلودگی صوتی»، «سطل‌های مکنده استکهلم؛ آینده جمع‌آوری زباله»، «تتوی بلیت؛ اقدام تکان‌دهنده اتریش در ترویج حمل‌ونقل عمومی!»، «خلیج فارس میزبان بهترین شهر جهان در کنترل ترافیک»، «جایگزینی سوخت‌های فسیلی در برلین برای کنترل بحران انرژی»، «تبدیل شدن نیویورک به یک شهر خورشیدی»، «آغاز تردد خودروهای عمومی الکتریکی آلاینده‌صفر در شهر آمریکایی»، «توسعه اولین شبکه مستقل اینترنت نسل پنجم در دانمارک» و «آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فرودگاه هلسینکی» را در این بسته خبری مدیریت شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

ترویج حمل‌ونقل هوشمند در اوهایو با حذف بلیت

کاربرانی که از نرم‌افزار جدید سیستم حمل‌ونقل عمومی اوهایو در ایالات‌متحده‌آمریکا بهره می‌گیرند، امکان محاسبه سفر آن‌ها بر اساس قوانین هر آژانس مسافربری فراهم می‌آید. مسئولان با این اقدام، سعی در ترویج حمل‌ونقل هوشمند از طریق حذف روند صدور بلیت دارند. به‌این‌ترتیب مدیران اوهایو یک نرم‌افزار و کارت هوشمند کاربرمحوری را در اختیار شهروندان قرار داده‌اند که بهره‌گیری از آن‌ها قابلیت پرداخت هزینه هر سفر را بر اساس قوانین اجاره آژانس‌های مختلف ممکن می‌کند. این رویکرد تاکنون در دو آژانس مسافربری سراسر ایالت اجرا شده است، با این حال امکان ترویج آن در سایر کمپانی‌های حمل‌ونقل نیز وجود دارد.

نحوه عملکرد بلیت کاربر-محور به این صورت است که مسافران خودروهای عمومی می‌توانند روی گوشی‌های تلفن همراه خود نرم‌افزار ویژه‌ای که در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت، نصب یا یک کارت هوشمند ویژه را خریداری کنند، سپس هنگام استفاده از هر وسیله نقلیه عمومی گوشی یا کارت هوشمند خود را روی یک صفحه دیجیتالی تعبیه شده در خودروی عمومی قرار دهند که به دنبال آن امکان اسکن اطلاعات و ارزیابی هزینه سفر فراهم می‌آید.

تدبیر دیجیتالی آمستردام در مقابله با آلودگی صوتی

آمستردام هلند در مسیر مقابله با آلودگی صوتی، با الگوبرداری از سیستم نمایش سرعت خیابانی، برای اخطار دادن به رانندگان از سیستم دیجیتالی نمایش سر و صدا استفاده می‌کنند. آلودگی صوتی در هلند سالانه جان حدود ۶۵ نفر را می‌گیرد. دلیل این است که صداهای مزاحم باعث اختلال خواب و افزایش استرس می‌شود و به نوبه خود بر فشار خون تأثیر می‌گذارد. این امر به بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی و حتی حمله قلبی منجر می‌شود.

به‌این‌ترتیب مقامات آمستردام تصمیم گرفته‌اند با الگوبرداری از سیستم خیابانی نمایش سرعت که رانندگان را هنگام عبور از سرعت خود مطلع می‌کند و اکنون در بسیاری از نقاط جهان رایج است، برای مقابله با آلودگی صوتی از سیستم‌های دیجیتالی مجهز به حسگرهای نویز استفاده کنند.

این سامانه دیجیتال نخستین سیستم از نوع خود در هلند به‌شمار می‌رود و در روتردام نیز در حال فعالیت است‌. نمایشگرهای سیستم‌ها با نوشتن اخطار «صدای خیلی بلند» هنگام عبور موتورسواران و رانندگان خودروها که با سر و صدای زیاد سکوت خیابان‌های شهر را در هم می‌شکنند، به آن‌ها هشدار می‌دهد.

سطل‌های مکنده استکهلم؛ آینده جمع‌آوری زباله

جمع‌آوری زباله‌ها، اغلب به علت تردد خودروهای مخصوص پسماند، آلودگی هوا و البته صوتی را به همراه دارد. استکهلم با ارائه راهکار هوشمندانه سطل‌های زیرزمینی مکنده، مشکلات مدیریت پسماند را به‌طور چشمگیری حل کرده است. به‌این‌ترتیب سطل‌های زباله استکهلم با فناوری پیشرفته، می‌تواند زباله‌های شهری را از آپارتمان‌ها و ساختمان‌های تجاری با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت از طریق شبکه زیرزمینی لوله‌ها بمکد و در نتیجه نیازی به کامیون‌های جمع‌آوری زباله را از بین ببرد.

این سیستم جدید منظره شهر را زیباتر کرده است و باعث تمیزی عمومی شهر شده است، زیرا نیاز به سطل‌های چرخ‌دار را از بین برده است که به‌ویژه در تابستان به دلیل سرریز شدن، مشکل عظیمی به‌شمار می‌رفت. راه‌حل هوشمند سطل‌های مکنده، همچنین به جلوگیری از ترافیک کمک کرده است و با کاهش چشمگیر خودروهای جمع‌آوری زباله، به کاهش انتشار کربن ناشی از ترددهای چندباره این خودروها کمک بسیاری کرده است.

خلیج فارس میزبان بهترین شهر جهان در کنترل ترافیک/آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فنلاند

تتوی بلیت؛ اقدام تکان‌دهنده اتریش در ترویج حمل‌ونقل عمومی!

مسئولان اتریشی برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی بین جوانان، طرح تتوی بلیتی موسوم به «آب‌وهوا» را ارائه کرده‌اند که رسانه‌ها آن را اقدامی احمقانه می‌دانند. اتریش طرح بلیت‌های موسوم به «آب‌وهوا» را در اکتبر سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد که دسترسی به تمام شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی را در این کشور فراهم می‌کند. پس از آن مقامات به‌جای یافتن راه‌هایی برای کاهش قیمت این بلیت، تصمیم گرفته‌اند آن را به شیوه‌ای غیرعادی و تکان‌دهنده تبلیغ کنند؛ مسئولان با دعوت جوانان به تتو کردن نام این بلیت‌ها، به مدت یک سال بلیت رایگان آب‌وهوا را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

این بدان معناست که بسیاری از افرادی که تتوی بلیت را انجام دادند بدن خود را به یک بیلبورد تبلیغاتی برای طرح سفر دولت تبدیل کردند، اما پاداش خاصی را برای آن دریافت نکردند. بعضی رسانه‌های اتریشی این اقدام را «پیشنهادی احمقانه» و «نبود اطمینان عمومی واضح به سیاستمداران» توصیف کرده‌اند.

در حال حاضر ۲۴۵ هزار اتریشی از بلیت آب‌وهوا استفاده می‌کنند و جوانان و افراد مسن اجازه دارند از کرایه‌های تخفیف‌دار برخوردار شوند.

خلیج فارس میزبان بهترین شهر جهان در کنترل ترافیک

شهر دبی با ثبت زمان تردد ۱۲ دقیقه در هر ۱۰ کیلومتر در منطقه شهری، با میانگین سرعت ۵۹ کیلومتر بر ساعت، به عنوان کم‌ترافیک‌ترین شهر جهان معرفی شد. لندن پرترافیک‌ترین شهر لیست است که ۳۶ دقیقه در هر ۱۰ کیلومتر را نشان می‌دهد. عدد میانگین برای این ارزیابی، ۲۱ دقیقه در هر ۱۰ کیلومتر برآورده شده است. به‌این‌ترتیب از بین ۳۹۰ شهر در شش قاره و ۵۶ کشور با بیش از ۵۴۳ میلیارد کیلومتر شبکه جاده‌ای، دبی در رتبه نخست کم‌ترافیک‌ترین شهرهای جهان با عملکردی قابل توجه قرار دارد.

سازمان راهداری و حمل‌ونقل دبی در این رابطه پروژه‌های زیربنایی عظیمی را تکمیل کرده و طرح‌های جاده‌ای بسیاری انجام داده است که به گسترش طول کل شبکه جاده‌ای از ۸۷۱۵ خط-کیلومتر در سال ۲۰۰۶ به ۱۸ هزار و ۴۷۵ خط-کیلومتر در سال ۲۰۲۲ کمک کرده است.

تعداد پل‌ها و زیرگذرها نیز از عدد ۱۲۹ در سال ۲۰۰۶ به ۸۸۴ پل و تعداد پل‌های عابر پیاده از عدد ۲۶ به ۱۲۲ مورد و طول مسیرهای دوچرخه‌سواری از ۹ کیلومتر در سال ۲۰۰۶ به ۵۴۳ کیلومتر در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

تلاش‌ها و برنامه‌های سازمان محدود به توسعه زیرساخت‌ها نبود، بلکه بر توسعه شبکه‌های حمل‌ونقل عمومی و اجرای سیاست‌های مربوطه با هدف کاهش وابستگی به وسایل نقلیه شخصی، استفاده بهینه از شبکه‌ها و امکانات حمل‌ونقل و مدیریت ترافیک متمرکز بوده است.

جایگزینی سوخت‌های فسیلی در برلین برای کنترل بحران انرژی

برلین، پایتخت آلمان، در حمایت از روند گذار به بی‌طرفی آب‌وهوا و مقابله با بحران انرژی ناشی از محدودیت واردات گاز از روسیه تصمیم گرفته است پیش از سال ۲۰۴۵ سوخت‌های فسیلی را با انرژی زمین‌گرمایی جایگزین کند. برای این منظور، دولت محلی در حال حاضر ۱۳ مکان بالقوه را به‌عنوان منابع انرژی زمین‌گرمایی شناسایی کرده و از نظر فنی مورد بررسی قرار داده است. از این تعداد، سه مکان مناسب برای طرح‌های آزمایشی تعیین شده است. حفاری عمیق احتمالاً در سال ۲۰۲۵ و پس از انتخاب شرکت‌هایی انجام خواهد شد که مسئولیت این سه پروژه را بر عهده دارند.

بر اساس گزارش بخش حمل‌ونقل، محیط زیست و حفاظت از اقلیم سنا، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد گرما در برلین از سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، گاز طبیعی و نفت تولید می‌شود، بنابراین اگر پایتخت آلمان برای دستیابی به اهداف بی‌طرفی آب‌وهوایی خود جدی باشد، باید در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر نیز جدیت به خرج دهد و انرژی زمین‌گرمایی می‌تواند بیش از یک‌چهارم گرمایش آلمان را تأمین کند.

تبدیل شدن نیویورک به یک شهر خورشیدی

انرژی خورشیدی روبه‌رشدترین منبع انرژی آمریکا است که بیش از ۴۰ درصد از کل ظرفیت تولید برق جدید را تشکیل می‌دهد. تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که کل ظرفیت خورشیدی ایالات متحده در ۱۰ سال آینده چهار برابر خواهد شد. نتایج استقرار پروژه‌های انرژی خورشیدی فقط انرژی پاک نیست، بلکه درآمد بالایی را برای مناطق میزبان فراهم می‌کند.

نیویورک به‌این‌ترتیب مجوز استقرار نیروگاه‌های ۳۰۹ مگاواتی جدید خورشیدی را تأیید و اداره انرژی‌های تجدیدپذیر این شهر مجوز ساخت سه پروژه خورشیدی ۹۰، ۱۱۹ و ۱۰۰ مگاواتی را صادر کرد. نیویورک تاکنون طرح‌های تشویقی بسیاری را برای افزایش استفاده از انرژی خورشیدی اجرا کرده است تا اهداف انرژی پاک خود را تحقق بخشد.

پیش‌بینی می‌شود که این طرح‌ها در ایالت نیویورک منجر به سرمایه‌گذاری ۴۵۸ میلیون دلاری اضافی و ایجاد ۴۶۰ شغل بلندمدت و کوتاه‌مدت در ساخت، توسعه و عملیات تأسیسات و تعمیر و نگهداری شود.

نیویورک بین شهرهای آمریکا بالاترین قیمت برق را دارد، اما ساکنانی به انرژی خورشیدی روی آورده‌اند، توانسته‌اند صرفه‌جویی چشمگیری را در این زمینه رقم بزنند. شهرداری نیویورک برای ترویج استفاده از انرژی خورشیدی در بین شهروندان چندین بطرح‌های تشویقی مالی را اجرا کرده است.

خلیج فارس میزبان بهترین شهر جهان در کنترل ترافیک/آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فنلاند

آغاز تردد خودروهای عمومی الکتریکی آلاینده‌صفر در شهر آمریکایی

تعدادی از خودروهای عمومی در روستاهای یوتا در ایالات‌متحده‌آمریکا به‌تازگی و با هدف تحقق رویکردهای پایدار با اتوبوس‌های الکتریکی انتشار صفر کربن تعویض شده است.

مدیران یوتا به منظور تسهیل تحقق اهداف پایدار خود و همچنین برای نشان دادن پیامدهای مثبت تردد وسایل نقلیه الکتریکی در حومه‌ها و مناطق روستایی، به‌تازگی چند خودروی مسافربری برقی با میزان انتشار صفر کربن را خریداری کرده و مدعی شده‌اند به‌زودی تعداد بیشتری را به حمل مسافران میان روستاها و شهرهای سراسر ایالت اختصاص خواهند داد. این خودروها از نوع ماشین‌های الکتریکی سطح سه هستند و هیچ گاز آلاینده‌ای از آن‌ها منتشر نمی‌شود. در نتیجه تردد مسافران از طریق آن‌ها میان شهرها و روستاها کاهش چشمگیر تولید گازهای آلاینده و افزایش تاب‌آوری بیشتر مناطق در مقابل تغییرات اقلیمی را به دنبال خواهد داشت.

خودروهای الکتریکی روستایی جدید یوتا علاوه بر اندازه مناسب، قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که امکان تردد در باریک‌ترین معابر و حتی تونل‌ها را برای آن‌ها فراهم می‌آورد.

توسعه اولین شبکه مستقل اینترنت نسل پنجم در دانمارک

همکاری میان کمپانی‌های الکترونیکی مختلف در دانمارک به بهبود عملکرد، امنیت و فرصت‌های اینترنتی برای مصرف‌کنندگان، مراکز تجاری و صنعتی منجر شده و توسعه اولین شبکه مستقل نسل پنجم را در آن به دنبال داشته‌است.

مدیران دسترسی به اینترنت نسل پنجم را گام مهمی برای تحولات دیجیتالی خود می‌دانند، چراکه مبتنی بر معماری نرم‌افزار ابر-محور است و این قابلیت می‌تواند ارائه خدمات آن‌ها را با سرعت و اعتبار بیشتر در اختیار مشتریان قرار دهد، ضمن این‌که کارآمدی و عملکرد شبکه را نیز بهبود خواهد بخشید و مهم‌تر از همه این‌که در تحقق اهداف صفر انتشار کربن آن‌ها تا سال ۲۰۳۰ نیز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

شبکه مستقل اینترنت نسل پنجم دانمارک می‌تواند ارائه خدمات را به مشتریان در زمینه‌های مختلف نظیر خودروهای بدون راننده، کار در منزل و مراقبت سلامت بهبود ببخشد و در افزایش کارآمدی انرژی از طریق دسترسی به داده‌های بیشتر برای مدیران اثربخش باشد. علاوه بر این بهبود زیرساخت‌های بهتر برای مراکز تجاری از دیگر پیامدهای مطلوب شبکه مستقل اینترنت نسل پنجم در دانمارک خواهد بود که قابلیت ارائه نواوری‌های مبتنی بر اینترنت اشیا را توسط آن‌ها فراهم می‌آورد و از این طریق خدمات بهتر و بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فرودگاه هلسینکی

فرودگاه هلسینکی-وانتا به مسافرانی که به شهرهای خاصی از بریتانیا سفر می‌کنند، این فرصت را می‌دهد تا تنها با استفاده از یک سند سفر دیجیتال از بخش کنترل پاسپورت عبور کنند. این پروژه آزمایشی، فنلاند را به نخستین کشور در جهان تبدیل می‌کند که در آن مسافران به‌جای در دست داشتن پاسپورت‌های کاغذی می‌توانند پاسپورت‌های دیجیتال را از روی تلفن هوشمند خود ارائه دهند.

این برنامه با همکاری اپراتور فرودگاه‌های فنلاند و پلیس مرزی کشور در حال اجرا و در حال حاضر تنها برای شهروندان فنلاندی، به‌ویژه کسانی که به لندن، منچستر یا ادینبورگ سفر می‌کنند در دسترس است.

علاقمندان به مشارکت در این طرح آزمایشی می‌توانند با دانلود برنامه اسناد سفر دیجیتال در تلفن هوشمند خود بخشی از آن باشند. برای استفاده از این برنامه آن‌ها باید قبل از نصب برنامه، یک قفل صفحه گوشی مانند پین، اثر انگشت یا شناسه چهره را فعال کنند. پس از آن مسافران باید به‌عنوان آزمایش‌کننده طرح در یکی از دو نقطه خدمات مجوز پلیس ثبت‌نام کنند. اطلاعات شخصی برنامه هم‌چون چک‌-این دیجیتال برای پرواز نیز از ۳۶ تا ۴ ساعت قبل از پرواز باید برای پلیس مرزی ارسال شود. پروژه آزمایشی فعلی تا فوریه ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد.

خلیج فارس میزبان بهترین شهر جهان در کنترل ترافیک/آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فنلاند

کد خبر 685692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.