مراقب سم آفلاتوکسین در روغن کنجد باشید

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: روغن بلافاصله بعد از اینکه از دانه استخراج می‌شود، باید تصفیه شود، زیرا روغن تصفیه نشده حاوی ذرات و ناخالصی‌هایی از جمله صمغ، موم، اسیدهای چرب آزاد، اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگری است که در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا، نور، حرارت یا رطوبت اکسیده می‌شود.

سارا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره روغن کنجد سنتی اظهار کرد: روغن بلافاصله بعد از اینکه از دانه استخراج می‌شود، باید تصفیه شود، زیرا روغن تصفیه نشده حاوی ذرات و ناخالصی‌هایی از جمله صمغ، موم، اسیدهای چرب آزاد، اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگری است که در اثر ماندگاری و مجاورت با هوا، نور، حرارت یا رطوبت به سرعت اکسیده می‌شود و مواد سرطان‌زا و التهاب‌زا تولید می‌کند.

وی افزود: در کارخانه‌های صنعتی روغن تحت فرایند تصفیه شیمیایی و فیزیکی قرار می‌گیرد و این ناخالصی‌ها حذف می‌شود.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: در فروشگاه‌ها و کارگاه‌هایی که روغن به روش سنتی استخراج می‌شود، فرایند تصفیه شیمیایی و فیزیکی انجام نمی‌شود، در نتیجه روغن سنتی حاوی ذرات و ناخالصی‌ها است و به شدت در معرض فساد و اکسیداسیون قرار دارد.

وی ادامه داد: اگر دانه روغنی در محیط غیربهداشتی نگهداری شود به سرعت کپک می‌زند و به سم آفلاتوکسین آلوده می‌شود، این در حالی است که اغلب فروشگاه‌ها و کارگاه‌های سنتی فضای استاندارد و بهداشتی برای نگهداری این دانه‌ها ندارند.

صافی گفت: به‌طور کلی بهتر است که از روغن‌های تصفیه‌شده استفاده شود، اما اگر قصد تهیه روغن سنتی دارید، به‌طور حتم باید نکاتی را رعایت کنید، به این صورت که روغن سنتی را از مراکزی تهیه کنید که مطمئن باشید اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت می‌کنند، از دانه‌های مرغوب استفاده و دانه‌ها را در محیط بهداشتی نگهداری می‌کنند، همچنین شست‌وشوی دستگاه‌های روغن‌کشی به‌طور مرتب انجام می‌شود و روغن استخراج شده در ظروف استاندارد بهداشتی بسته‌بندی می‌شود.

وی اضافه کرد: روغن سنتی را در حجم کم تهیه و سریع آن را مصرف و از نگهداری طولانی‌مدت روغن خودداری کنید، روغن سنتی را در ظرف شیشه‌ای، تیره‌رنگ، در بسته و در محیطی دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید، از حرارت دادن و سرخ کردن روغن سنتی خودداری کنید چون به سرعت اکسیده می‌شود.

کد خبر 685666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.