۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۳
قیمت جهانی نفت به ۸۹ دلار رسید

با وجود افزایش قیمت نفت به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه، امروز افزایش ارزش دلار، قیمت نفت را به ۸۹.۴۸ دلار کاهش داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از رویترز، قیمت نفت پس از اینکه دیروز بعدازظهر بیش از یک درصد کاهش یافت، به علت تقویت دلار در معاملات امروز کاهش یافت.

هر بشکه نفت برنت با ۵۶ سنت کاهش ۸۹.۴۸ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۴۵ سنت کاهش ۸۶.۲۴ دلار معامله شد.

ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای بین‌المللی افزایش یافت که فاصله چندانی با بالاترین رقم ۶ ماه گذشته ندارد. هر چه ارزش دلار بیشتر می‌شود، تقاضا برای نفت کم می‌شود زیرا قیمت نفت برای مالکان ارزهای دیگر گران‌تر می‌شود.

جان ایوانز معامله‌گر بازار نفت معتقد است، دلیل اینکه نیمی از افزایش قیمت نفت از بین رفت و بازار امروز صبح بی‌رقم بود، این است که در اعلامیه مشترک این نکته وجود دارد که این کاهش‌ها به صورت ماهانه بررسی می‌شوند.

قیمت نفت برنت برای فروش آتی از نگرانی در مورد عرضه حکایت دارد چنانکه قیمت نفت برای فروش در ماه آینده در نزدیکی بالاترین رقم ۹ ماه گذشته قرار دارد و ۴ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه گران‌تر از متوسط قیمت ۶ ماه گذشته معامله می‌شود.

برای نفت خام آمریکا نیز این فاصله میان قیمت نفت فروشی ماه آینده و متوسط قیمت ۶ ماهه به ۴. ۸۸ دلار در هر بشکه رسیده که در نزدیکی بالاترین رقم ۹ ماه گذشته است.

عربستان و روسیه دیروز بعدازظهر، کاهش داوطلبانه عرضه نفت خود را تا پایان سال تمدید کردند، ریاض کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز و مسکو کاهش صادرات به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را اعلام کردند که این ارقام بعلاوه کاهش تولید ماه آوریل است زمانی‌که اعضای اوپک پلاس توافق کردند تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

خبرگزاری دولتی عربستان به نقل از یک مقام وزارت انرژی این کشور اعلام کرد، ریاض کاهش تولید داوطلبانه خود به میزان یک میلیون بشکه در روز را به مدت سه ماه دیگر تا پایان دسامبر ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد.

الکساندر نوآک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد، روسیه کاهش صادرات ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خود را تا پایان سال جاری میلادی برای حفظ ثبات و توازن بازار ادامه خواهد داد.

نواک توضیح داد: «کاهش داوطلبانه اضافی صادرات نفت با هدف تقویت اقدامات پیشگیرانه اتخاذ شده توسط کشورهای اوپک پلاس و با منظور حفظ ثبات و تعادل بازارهای نفت انجام می‌شود.»

هر دو کشور هر ماه تصمیمات خود را برای بررسی کاهش بیشتر یا افزایش تولید با توجه به شرایط بازار بررسی خواهند کرد.

به دنبال انتظار این خبر، قیمت نفت برنت شب گذشته برای نخستین بار از نوامبر ۲۰۲۲ به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و هم‌پیمانانش از اواخر سال ۲۰۲۲ به منظور تقویت بازار محدود کردن عرضه نفت را آغاز کردند و در ماه ژوئن توافق کردند که این محدودیت تا سال ۲۰۲۴ تمدید شود.

اوپک پلاس قبلاً بر سر کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه‌ای توافق کرده بود که ۳.۶ درصد تقاضا در جهان را تشکیل می‌دهد. دو میلیون از این کاهش تولید در سال گذشته توافق شده و ۱.۶۶ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل توافق شده و تا دسامبر ۲۰۲۴ ادامه دارد.

اوپک پلاس متشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی است که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کنند.

کد خبر 685630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.