آزمایش نخستین پاسپورت دیجیتال در فرودگاه هلسینکی

فنلاند به آزمایش نخستین پاسپورت‌های دیجیتال در فرودگاه خود برای پروازهای هلسینکی به بریتانیا اقدام کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فرودگاه هلسینکی-وانتا به مسافرانی که به شهرهای خاصی از بریتانیا سفر می‌کنند، این فرصت را می‌دهد تا تنها با استفاده از یک سند سفر دیجیتال از بخش کنترل پاسپورت عبور کنند. این پروژه آزمایشی، فنلاند را به نخستین کشور در جهان تبدیل می‌کند که به‌جای در دست داشتن پاسپورت‌های کاغذی می‌توانند پاسپورت‌های دیجیتال را از روی تلفن هوشمند خود ارائه دهند.

این برنامه با همکاری اپراتور فرودگاه‌های فنلاند و پلیس مرزی این کشور در حال اجرا و در حال حاضر تنها برای شهروندان فنلاندی، به‌ویژه کسانی که به لندن، منچستر یا ادینبورگ سفر می‌کنند در دسترس است.

علاقمندان به مشارکت در این طرح آزمایشی می‌توانند با دانلود برنامه اسناد سفر دیجیتال در تلفن هوشمند خود بخشی از آن باشند. برای استفاده از این برنامه آن‌ها باید قبل از نصب برنامه، یک قفل صفحه گوشی مانند پین، اثر انگشت یا شناسه چهره را فعال کنند. پس از آن مسافران باید به‌عنوان آزمایش‌کننده طرح در یکی از دو نقطه خدمات مجوز پلیس ثبت‌نام کنند. اطلاعات شخصی برنامه هم‌چون چک‌-این دیجیتال برای پرواز نیز از ۳۶ تا ۴ ساعت قبل از پرواز باید برای پلیس مرزی ارسال شود.

پلیس مرزی فنلاند مدارک دیجیتالی را به اندازه مدارک کاغذی قابل قبول می‌داند و این امر عبور آرام و سریع از مرز را بدون به‌خطر انداختن ایمنی ممکن می‌سازد، با این حال مسافران همچنان باید گذرنامه‌های کاغذی خود را به همراه داشته باشند، زیرا بخش‌های کنترل مرزی بریتانیا هنوز با اسناد کاغذی عمل می‌کند.

در هر صورت پروژه فعلی به‌عنوان نخستین گام در مسیری در نظر گرفته می‌شود که ممکن است در آینده صف‌های طولانی چک-این پاسپورت در مقابل ایستگاه‌های پلیس با در دست داشتن گذرنامه‌های کاغذی را به خاطره‌ای از گذشته تبدیل کند.

پروژه آزمایشی فعلی تا فوریه ۲۰۲۴ اجرا خواهد شد و داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول این دوره‌های آزمایشی به کمیسیون اروپا کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد کاربرد جامع‌تر اسناد سفر دیجیتال اتخاذ کند.

کد خبر 685614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.