سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

از قدیم‌الایام تاکنون، هرگاه مشکلی برای خانواده ‌پیش می‌آمد، سفره‌های آیینی و پختن نذری گره‌گشای مشکلات بود و این سنت دیرین تا به امروز حفظ شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند دقیقه زودتر از ساعت مقرر به محل برگزاری مراسم می‌رسم؛ از چند متر آن طرف‌تر، صدای مداحی سیدرضا نریمانی که هر لحظه بلندتر می‌شد و بوی خوش اسپندی که به مشام‌مان می‌خورد، نشان می‌داد که داریم راه را درست می‌رویم و مقصد نزدیک است.

«رفیقِ دل‌شکسته‌ها، امام حسینِ خسته‌ها، امام حسینِ خسته‌ها…»؛ مرد میانسال ذغال‌های آتش را جابه‌جا می‌کند و همین طور که زیر لب همراه با مداح زمزمه می‌کند، ما را به «چای آتیشی درجه یک» دعوت می‌کند؛ مگر می‌شود دست خدام‌الحسین (ع) را رد کرد؟ الحق که چای درجه یکی هم بود!

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

موکبی که به راه انداخته بودند، نزدیک به در ورودی باغ بانوان ناژوان بود، بنر بزرگی که همان جا نصب شده بود، نشان می‌داد امروز اینجا مراسم سفره‌های آئینی برپا است؛ دستی روی اسپنددان می‌کشیم، صلواتی می‌فرستیم و وارد باغ بانوان می‌شویم.

بفرمائید بادکنک!

هوای دلچسب صبح تابستانی را برکت نام و یاد اباعبدالله (ع) می‌دانیم؛ فضا را با ریسه‌ها و پرچم‌های کوچک تزئین کرده‌اند و همان بدو ورود میزی گذاشته‌اند که پسربچه بامزه‌ای همراه با بزرگترها مشغول باد کردن بادکنک شده است؛ بادکنک‌های مشکی مخصوص کوچک‌ترها است، دختر و پسرها دور میز ایستاده‌اند و مشتاقانه منتظر باد شدن بادکنک‌های محبوب‌شان هستند.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

یک دیگ و هزار حاجت!

کمی جلوتر دیگ بزرگی روی آتش است و خانم‌ها مشغول هم زدن آش هستند، دعوت‌مان می‌کنند که ما هم آش را هم بزنیم، خانم آشپزی که کنار دیگ آش ایستاده است می‌گوید برای مادرم دعا کن، حالش خوب نیست؛ اولین دعا برای مادر خانم آشپز و دومین دعا برای برادرِ دختر جوان، انگار حاجات خودمان را فراموش کردیم.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

در بدو ورود، الهه فتاح‌الجنان، سرپرست اداره امور تفریحی شهرداری اصفهان را می‌بینم که در تکاپو برای مدیریت امور است و درباره برنامه امروز اظهار می‌کند: برنامه طعم نذری با موضوع پخت و آماده‌سازی غذاها و سفره‌های آئینی سال گذشته در ایام اربعین در محل باغ بانوان ناژوان به همت مردم محله و همکاری باغ بانوان طلوع و پردیس برگزار شد.

وی می‌افزاید: امسال این برنامه را گسترش دادیم، فراخوان عمومی زدیم و تمام بانوانی که سفره‌های آئینی مانند سفره حضرت ابوالفضل (ع)، سفره امام حسن (ع)، سفره حضرت رقیه (س) و… با ساده‌ترین مواد و غذاها تدارک می‌بینند را دعوت کردیم تا در این برنامه شرکت کنند.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

سرپرست اداره امور تفریحی شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: نکته جالب توجه این است که در فرهنگسراهای مختلف و به‌ویژه با مرکزیت سه باغ بانوان طلوع، پردیس و ناژوان، بانوان ثبت‌نام کردند و غذاها و نذری‌ها را آماده کردند.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

حضور اقوام مختلف در مراسم سفره‌های آئینی

وی خاطرنشان می‌کند: نکته مهم برنامه امسال حضور اقوام و افراد مختلف از شهرستان‌های اطراف اصفهان، اقوام لر و بختیاری، شیرازی‌ها، بندرعباسی‌ها، اهوازی‌ها و… که در اصفهان ساکن هستند، است که غذاهای محلی خود را آماده کردند.

فتاح‌الجنان می‌گوید: باغ بانوان طلوع نذری شله زرد و باغ بانوان ناژوان آش رشته را آماده کردند و در تدارک سفره‌های آئینی مشارکت کردند؛ در کنار آماده‌سازی سفره، از گروه سرود و مداح هم دعوت کردیم و بانوان به صورت رایگان می‌توانند در باغ بانوان حضور داشته باشند.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

وی اضافه می‌کند: ثبت‌نامی که تا این لحظه انجام گرفته است، حدود ۱۵۰ نوع غذا بوده است که انواع حلواها، غذاهای محلی، لقمه‌ها و… است که مردم در منازل خود نیز نذر می‌کنند و آن‌ها را آماده می‌کنند.

این سفره انداختن‌ها و نذر غذا ریشه در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما دارد؛ قدیمی‌ترها بیشتر دیده‌اند و البته این رسم و رسومات تا امروز ادامه دارد، وقتی گره‌ای در کار خانواده می‌افتاد، مادر و مادربزرگ دست به کار می‌شدند و دیگ نذری را بار می‌گذاشتند.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

گره‌گشایی از مشکلات با طعم نذری

تنها حسن این نذری حاجت‌روایی و باز شدن گره‌ها و مشکلات نبود، چه بسیار بودند افرادی که کدورت و دلخوری‌شان از یکدیگر پای سفره‌های نذری رفع می‌شد و افراد محتاجی که همسایه‌ها و آشنایان به برکت این سفره‌ها به کمک‌شان می‌آمدند و دستشان را می‌گرفتند.

در خانه به روی همه باز بود و هرکسی دعایی می‌خواند و برای حل مشکلات نذر می‌کرد، نذرهایی که حاجت‌روا شدنشان ردخور نداشت؛ اینجا همه به یاد سه ساله ارباب و سقای دشت کربلا، برای هم دعای خیر می‌کنند.

سفره‌های آیینی؛ تجلی ارادتی دیرینه به اهل بیت (ع)

کد خبر 685457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.