روز جهانی سمبوسه / غذایی محبوب با ریشه آسیایی

سمبوسه نوعی خوراکی مثلثی‌شکل محبوب است که ریشه در خاورمیانه دارد و امروزه با استقبالی گسترده راهی کشورهای غربی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سمبوسه یک غذای هرمی‌شکل سرخ شده است که طبق سلیقه افراد یا بنابر منطقه جغرافیایی می‌تواند با پیاز، سیب‌زمینی، پنیر، نخود فرنگی، گوشت و چندین گزینه دیگر پر شود و غذایی بسیار محبوب در هند، مصر، آفریقای جنوبی و خاورمیانه به‌شمار می‌رود. این غذا به‌صورت سنتی از پوره سیب‌زمینی، پیاز، نخود سبز و ادویه‌های مختلف منطقه‌ای در مغز نانی پخته شده با آرد گندم پخته می‌شود که فروشندگان برای تقویت طعم کمی نعناع، گشنیز یا تمر هندی نیز به آن اضافه می‌کنند. سمبوسه به‌طور معمول به‌عنوان پیش‌غذا صرف می‌شود، اما طرفدارانش آن را به‌عنوان یکی از سه وعده اصلی سرو می‌کنند.

روز جهانی سمبوسه/ غذایی محبوب با ریشه آسیایی

تاریخچه سمبوسه

تاریخچه پیدایش این خوراکی محبوب به پیش از قرن دهم در خاورمیانه بازمی‌گردد و در بسیاری از متون پارسی قرون وسطی از «سانبوساگ» به‌عنوان یکی از بستگان اولیه سمبوسه امروزی و خوراکی‌ای شبیه به شیرینی هرمی‌شکل ایرانی، «سامسا» یاد شده است. پس از آن در قرن سیزدهم یا چهاردهم توسط بازرگانان به هند رفت و سریع به یک میان‌وعده مناسب برای پادشاهان و یک غذای فوق‌العاده محبوب در میان مردم آن تبدیل شد. در خاطرات ضیافت‌های درباری پادشاهان هندی نیز از پذیرایی میهمانان با ظرف‌هایی از نوعی خوراکی مثلثی‌شکل یاد شده است که پر از گوشت چرخ‌کرده، نخود، پسته و بادام بوده است.

پس از آن در کتب غذاشناسی از مثلث‌هایی با مغز گوشت چرخ‌کرده نام برده شد که توسط بازرگانان سیار در اطراف آتش خورده یا در کیسه‌های زینتی به‌عنوان خوراکی برای طول سفر بسته‌بندی می‌شوند. بر اساس این اشارات، بازرگانان دوره‌گرد سمبوسه را از آسیای میانه به شمال آفریقا، شرق آسیا و جنوب آسیا بردند.

روز جهانی سمبوسه/ غذایی محبوب با ریشه آسیایی

در سالیان دور سمبوسه یک غذای خیابانی محبوب در هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا بود، کم‌کم به سراسر جهان گسترش یافت و امروزه به‌طور فزاینده‌ای در ایالات‌متحده محبوب شده است. با این حال بزرگترین سمبوسه جهان که موفق شد در سال ۲۰۱۷ رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کند، با وزن ۱۵۳ کیلوگرم در لندن پخته شد. در این سال ۱۲ نفر از داوطلبان یک مؤسسه خیریه اسلامی به‌عنوان راهی برای معرفی مؤسسه خود یک سمبوسه غول پیکر درست و آن را در یک خمره سفارشی در مسجدی واقع در شرق لندن سرخ کردند.

امروزه محبوبیت این خوراکی لذیذ به حدی در سطح جهان فراگیر شده است که روز پنجم سپتامبر هر سال با عنوان روز جهانی سمبوسه گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی سمبوسه/ غذایی محبوب با ریشه آسیایی

کد خبر 685404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.