اربعین؛ میثاق جهانی آزادگان علیه مستکبران

گرچه دوریم به یاد تو سخن می گوییم -بعد منزل نبود در سفر روحانی؛ شاید این تک بیتی که رهبر انقلاب هم درباره زیارت اربعین به آن اشاره کرده‌اند بهترین وا‍ژگانی باشند که این زیارت و حماسه و حرکت عظیم معرفتی سیاسی و اعتقادی را معرفی می‌کند و محبان حسین را از دور و نزدیک به سمت طریق الحسین فرا می‌خواند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این ندای لبیک یا حسین است که امروز طنین انداز کربلای حسینی است و در کنار لبیک یا عباس، لبیک یا مهدی و لبیک یا زینب، سال به سال عالم‌گیرتر و فراگیرتر شده است.

ندایی که می‌رود تا عالمی را فرا بگیرد و زمینه ساز ظهور حضرت حجت (عج) شود. اربعین و پیاده پیمایی و پیاده روی و موکب داریش، همه و همه نشان از ظهور و بروز تمدنی دارد که سال به سال نام و نشان و آثارش، حسینی‌تر و مهدوی‌تر می‌شود.

به قول حاج حسین یکتا تازه در میانه راهیم و زائران پاکستانی و افغانستانی و اندونزیایی و سایر کشورها تازه در مسیر اربعین قرار گرفته‌اند و سال به سال بر تعداد و تعدد این زائران هم افزوده می‌شود.

اربعین؛ میثاق جهانی آزادگانعلیه مستکبران

افزوده شدنی از جنس شور و حماسه و شعور که دنیای سیاست را درخواهد نوردید و مرزهای فهم بشریت از این هیمنه عظیم و رستاخیز کبیر را جابجا خواهد کرد.

هر آنچه قدر که بخواهند با ترفندهای رسانه‌ای یا به خواب زدن و سر زیر برف کردن، این حماسه سیاسی و اعتقادی را پنهان کنند و نبینند، اما این نور خداست که متجلی است و این نام حسین است که مقدس و آرمانی است.

همان زمان که رهبر معظم انقلاب در دیدار مهرماه سال ۹۸ با جمعی از موکب‌داران عراقی راهپیمایی اربعین، به ظرفیت ممتاز این مراسم در ساخت تمدن نوین اسلامی اشاره کردند و جهانی‌شدن پیام امام‌حسین (ع) را، راه رسیدن به آرمان امت اسلامی که همان تمدن مهدوی است، دانستند، تعریف و راهبرد در این مسیر مشخص شد و فصل الخطاب ساخت تمدن نوین اسلامی نام گرفت.

امروز حماسه اربعین از جمله پدیده‌های عظیم و عجیبی است که می‌توان آن را در بستر تمدنی و زمینه‌ای برای تحقق تمدن نوین اسلامی تحلیل کرد و راهپیمانی طریق الحسینی و سبیل‌الشهدایی آن را یکی از جلوه‌های بی‌نظیر این واقعه قدسی برشمرد.

شمارشی که راهپیمایی و پیاده‌روی تنها یک جلوه آن است و هماوردی عراقی‌ها و ایرانی‌ها و دیگرانی از دیگر کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی در برپایی موکب‌ها و خلق صحنه‌های ناب ادب، خدمت و شعور و کرامت حسینی گوشه‌های دیگرش.

گویا کره ارض به نسبت همان شش گوشه حرم منور حضرتش، در گوشه گوشه جهان انسانی و الهی امروز نفوذ کرده و ظهور و بروز تمدن اسلامی را به همین زودی‌ها نوید می‌دهد.

انگار نوید هل من ناصر امام شهید است که امروز باید به دستان امامی دیگر با یاورانی در مسیر اربعین محقق شود.

انگار همین خیزش عظیم چندده میلیونی راهپیمایی اربعین است که باید باز هم ده‌ها میلیون خلق عاشق دیگر را به سمت و سوی طریق‌الحسین و طریق‌العلما بکشاند و جذب کرده و عاشورایی کند.

و باز انگار این ندای اربعین است که به میثاق جهانی مستضعفان علیه مستکبران و ستمکاران بدل شده و «فان حزب‌الله هم الغالبون» را به بهترین شکل ممکن تفسیر و بلکه تعبیر کرده است.

اربعین؛ میثاق جهانی آزادگانعلیه مستکبران

آری؛ جاذبه فرازمانی و فرازمینی حسینی، اربعین را میعادگاه شیعیان و آزادی‌خواهان عالم قرار داده و عمود به عمود و ستون به ستون، مردمانی از سرزمین‌ها و کشورها در قاره‌های مختلف جهان را عازم عتبات مقدسه عراق کرده است.

اربعین رودخانه خروشان اتصال عاشورای سرخ حسینی به ظهور سبز مهدوی است و در بطن خود بعثت و غدیر را با هم پیوند داده تا دست تقدیر حق و حقیقت به گونه‌ای رقم بخورد که با وجود همه دسیسه‌ها و نقشه‌های شوم بدخواهان و کوردلان، حسین دیده‌تر شود و نمایش اربعین، به همایشی بی‌همانند بدل گردد.

کلیدواژه مهم دیگر در آوردگاه حماسی و سیاسی اربعین، معرفت حسینی است چنانچه رهبر معظم انقلاب هم در این رابطه، با تأکید بر اینکه توفیق میهمان نوازی از زائران حسینی یک نعمت و رحمت الهی است که باید قدر آن دانسته شود، فرموده بودند: عشق به امام‌حسین (ع) موضوعی استثنایی است که در طول تاریخ نظیر نداشته و نخواهد داشت و حرکت و اجتماع عظیمی که هر سال به مناسبت اربعین در عراق بخصوص در مسیر نجف به کربلا شکل می‌گیرد، اکنون ابعاد بین‌المللی پیدا کرده و امام‌حسین (ع) و معرفت حسینی جهانی شده است.

همچنین ادامه دادند: دنیای امروز که گرفتار ظلم و فساد و پَستی شده است، به‌شدت نیازمند معرفتِ آزادگی حسینی است و اگر امام‌حسین (ع) به درستی معرفی شود، در واقع اسلام و قرآن معرفی شده است.

اسلام و قرآن که هر دو نجات‌بخش بشریتند و در ادامه منطق و پیام امام حسین (ع) است که دفاع از حق و ایستادن در برابر ظلم و فساد و تباهی را به مردمان و آزادگان جهان تعلیم می‌دهد و تلمذ می‌گیرد.

حماسه اربعین با ظلم و بدعت و کوردلی‌ها مقابله می‌کند و سیاسی‌ترین معرفت دینی مردمان گوشه گوشه جهان را به زیباترین و منسجم‌ترین نمایش می‌گذارد.

اربعین حسین و فرزندان و یارانش آمده، زبان‌ها را یکی کرده، دل‌ها را همدل و لهجه‌ها را درهم آمیخته و رنگ و ن‌ژاد و قومیت را به حاشیه رانده است.

باز هم این واژه قدسی حسین است که مقدس‌ترین واژگان را رقم زده و بشریت را به بزرگترین آوردگاه و گردهمایی خلقت، دعوت کرده است.

اگر آن روز کوفیان نامه نوشتند و عهد شکستند و آب را بر امام زمانشان بستند، امروز این جهانیان هستند که به یک رنگ و زبان و لهجه درآمده‌اند و به یاری «حسین» آمده‌اند.

امروز سیاسی‌ترین همایش خلقت در نورانی‌ترین نقطه زمین متجلی است؛ همان‌هایی که آمده‌اند با امامشان بیعت کنند و بگویند اگر دیروزیان تا آخر نبودند، امروز ما تا آخر ایستاده‌ایم.

ایستادن در برابر مستکبران و تلاش برای شکل‌گیری تمدن اسلامی که چشم انداز حرکت الهی انقلاب اسلامی است؛ که آن هم تنها بر پایه زیارت اربعین و نهضت عاشورا بنا شده و این سال‌ها زیارت اربعین راه را برای تحقق تمدن اسلامی هموارتر کرده است.

اربعین؛ میثاق جهانی آزادگانعلیه مستکبران

اما چند سالی است در این آوردگاه با عظمت، یکی دو نقطه نورانی دیگر هم به میعادگاه عاشقان ولایت و امامت و شهادت افزوده شده است. یکی آرامگاه ابومهدی المهندس و همرزمانش در گوشه‌ای از سرزمین مقدس وادی‌السلام و دیگری گوشه‌ای از فرودگاه بغداد؛ همان جایی که حاج قاسم عزیزمان، در ساعت یک و ۲۰ دقیقه بامداد آسمانی شد و به سوی مولایش پرکشید و به آرزویش رسید.

حالا آرزوی فرمانده شهید سپاه قدس، سال به سال در حال متجلی‌تر شدن از سال قبل است و حتی گرمای سوزان اقلیم عراق هم جلودار خیل عاشقان حریم و حرم و امام نیست.

یادداشت از: محمود افشاری خبرنگار ایمنا

کد خبر 685392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قدم زن US ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    0 0
    با سلام و عرض تسلیت اربعین حسینی ،ما که از خیل عاشقان اباعبدالله جا ماندیم . این متن بسیار عالی بود . من واقعا لذت بردم. احرتون با مولایمان اباعبدالله(ع)