راهپیمایی اربعین؛ مدینه فاضله‌ای که رنگ حقیقت گرفت

در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از مدینه فاضله اسلامی متجلی می‌شود که تمدن اسلامی، وعده آن را داده است؛ جلوه‌ای که برخلاف عالم غربی و تمدن تجددی، از فضائل اخلاقی و کمالات انسانی انباشته است.

خبرگزاری ایمنا: مهدی جمشیدی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره قابلیت تمدن‌پردازی دینی حماسه اربعین در یادداشتی نوشت: «چنانچه بپذیریم که تمدن اسلامی نیازمند مقدمات فرهنگی در لایه‌های کلان و پهنه‌دامنه است و اگر فارغ از این قبیل پیش‌درآمد و بسترها به حرکت درآییم، راه به جایی نخواهیم برد و واقعیتی به نام تمدن اسلامی را رقم نخواهیم زد، چراکه باید راهپیمایی اربعین را یکی از بزرگ‌ترین و غنی‌ترین زمینه‌های فرهنگیِ معطوف به تمدن اسلامی تصور کنیم و روایت تمدنی آن را ساخته و پرداخته کنیم.

از آنجا که تمدن اسلامی، یک تمدن معنااندیش و دینی خواهد بود که بیش از هر چیز، وجه اعتقادی و بینشی دارد، باید نسبت به لایه فرهنگی آن حساس بود و مقدمات صورت‌بندی هویتی آن را فراهم کرد تا در مرحله‌های بعدی، لایه‌های دیگر نیز قوام پیدا کنند. به‌هرحال، فرهنگ را باید نقطه آغاز و گرانیگاه انگاشت و بسیار بر آن اصرار ورزید. در این چهارچوب، راهپیمایی اربعین می‌تواند یک واقعیت اجتماعی به‌شمار آید که همه اوصاف و خصایص تمدنی را دارا است و قدرت قوام‌بخشی به ضلع فرهنگیِ تمدن اسلامی را دارد.

در این راهپیمایی، همه جنبه‌ها و سویه‌ها در کنار یکدیگر نشسته‌اند و یک کلِ درهم‌تنیده تمدنی را شکل داده‌اند. وجه معنویِ این راهپیمایی، تمام انگیزه‌های مادی و این‌جهانی را زدوده و انسان را در فضایی قدسی و ملکوتی قرار داده است که رضایت الهی را بر هر امر دیگری ترجیح می‌دهد و در این راستا، مناسبات خویش را بر مدار وفق و صفا و اخلاق، سامان‌دهی کرده است. وجه فراملی این راهپیمایی نیز از هویت مشترک میان مسلمانان حکایت می‌کند که آنها را در یک صف نشانده و از آن یک قوم ایمانی ساخته است.

وجه کمّی راهپیمایی اربعین نیز که چه‌بسا بیش از سایر وجه‌ها به چشم می‌آید و جلوه‌گر شده است، در عمل نشان می‌دهد که ما با یک ابرواقعیت روبه‌رو هستیم که به حتم، رو به سوی تمدن‌سازی دارد و هرگز در محاصره مرزهای ملی نمی‌گنجند. در این راهپیمایی، صورتی از مدینه فاضله اسلامی متجلی می‌شود که تمدن اسلامی، وعده آن را داده است؛ صورتی که برخلاف عالم غربی و تمدن تجددی، از فضائل اخلاقی و کمالات انسانی انباشته است و بر سبک زندگیِ دیگری دلالت دارد. راهپیمایی اربعین، شمه و جلوه‌ای از واقعیت‌های کلان و فربه در تمدن اسلامی است.»

کد خبر 685214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.