اساس کار یو پی اس چگونه است؟

یو پی اس دستگاهی است که کاربرد آن هنگام قطع‌شدن برق شهری نمود پیدا می‌کند.

در دنیای امروز کسب‌وکارها دارای تعداد زیادی سیستم‌های الکترونیکی حساس می‌باشند که ارتباط آنها با برق شهری به‌هیچ‌وجه نباید قطع شود. به همین دلیل باید دستگاهی وجود داشته باشد که بتواند انرژی الکتریکی این دستگاه‌ها را به‌صورت موقت تامین کند.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چنین دستگاهی چگونه کار می‌کند؟ انواع آن کدامند و از چه طریقی می‌توان آن را خریداری کرد؟ چه کسب‌وکارهایی وجود دارند که بدون وجود این دستگاه دچار اختلال و مشکل در دسترسی به برق شهری می‌شوند؟

برای پاسخ به سوالات مطرح‌شده، در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با دستگاه UPS، انواع آن و کاربری‌هایی که دارد آشنا کنیم. همچنین به این سوال مهم پاسخ دهیم که این دستگاه چگونه قادر به تامین موقتی برق است؟

یو پی اس چیست؟

UPS دستگاهی است که توسط باتری‌های موجود درون خود، می‌تواند برق شهری را به برق DC تبدیل کرده و از همین طریق، انرژی مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی را تامین کند.

عملکرد این وسیله به‌گونه‌ای است که اگر برق شهری به‌طور ناگهانی قطع شود، انرژی موردنیاز توسط باتری‌های این دستگاه که به‌طور خودکار شروع به‌کار می‌کنند، تامین خواهد شد.

دقت داشته باشید که از دستگاه UPS برای پشتیبانی دستگاه‌های حساسی مانند تجهیزات سرور، دستگاه‌های ATM و تجهیزات پزشکی استفاده می‌کنند. زیرا کار تک‌تک این کسب‌وکارها بدون وجود برق مختل خواهد شد.

انواع یو پی اس

دستگاه‌های UPS معمولاً به ۲ روش مختلف دسته‌بندی می‌شوند. در نوع اول این تجهیزات براساس نوع اتصال تقسیم‌بندی خواهند شد و در مدل دوم موضوع حول محور سطح کاربری آن‌ها خواهد چرخید. در ادامه هر دو نوع ذکر شده را بررسی می‌کنیم.

معرفی انواع UPS براساس مدل اتصال

دستگاه یو پی اس در ۲ نوع آنلاین و لاین اینتر اکتیو دسته‌بندی می‌شوند که به‌شرح زیر هستند:

  • آنلاین: در مدل آنلاین تجهیزات الکترونیکی به باتری‌های دستگاه یو پی اس متصل هستند. به این ترتیب برق از طریق باتری‌ها به تجهیزات منتقل می‌شود. در این روش، تنها هنگام شارژ کردن باتری‌ها، نیاز به برق شهری احساس می‌شود.
  • لاین اینتر اکتیو: UPS Line Interactive یک نوع پشتیبان برق محسوب می‌شود که عملکرد آن تفاوت زیادی با UPS آنلاین ندارد. البته لازم به ذکر است که دستگاه‌های لاین اینتر اکتیو برای تجهیزاتی مانند آسانسورها، دوربین‌های مداربسته، منازل، یونیت دندانپزشکی و شرکت‌های خصوصی مناسب هستند.

تقسیم‌بندی UPS طبق ظرفیت

اگر بخواهیم دستگاه‌های یو پی اس را براساس ظرفیتی که می‌توانند پشتیبانی کنند دسته‌بندی کنیم، به مواردی که در ادامه آورده‌ایم می‌رسیم:

  • اداری: این مدل دستگاه UPS برای تامین برق محیط‌های کوچک مثل منازل، دفتر و شرکت‌های خصوصی مناسب است.
  • صنعتی: درصورتی‌که مدیریت یک کسب‌وکار عظیم مثل مدیریت سرورها، تجهیزات پزشکی و کارخانه‌ها را به عهده دارید، باید از UPS صنعتی برای تامین برق مورد نیاز مجموعه خود استفاده کنید.
  • ۳ فاز: محیط‌هایی که نیاز به برق پایدار دارند، باید از مدل ۳ فاز برای تامین برق خود بهره‌مند شوند.

یو پی اس چگونه کار می‌کند؟

حال که با دستگاه یو پی اس و انواع آن آشنا شدید، نوبت به بررسی عملکرد آن می‌رسد. در واقع برای بسیاری از افراد نیز این پرسش مطرح می‌شود که یک دستگاه چگونه می‌تواند از طریق باتری‌های خود به تامین برق تجهیزات الکترونیکی بپردازد؟

باید بگوییم که دستگاه یو پی اس از ۴ بخش اصلی تحت عناوین شارژر، باتری، مبدل و سوئیچ تشکیل می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای وظایف مخصوص به خود هستند. در ادامه، عملکرد هر یک را شرح می‌دهیم.

شارژر یو پی اس

هر دستگاه یا تجهیزاتی که به شارژر UPS متصل می‌شود، ابتدا با فرآیند سریع شارژ مواجه شده و بعد از آن روند شارژ شدن کند پیش خواهد رفت. این وسیله در صورت پرشدن باتری دستگاه، به‌صورت خودکار عملیات شارژدهی را متوقف می‌کند.

باتری UPS

باتری مهم‌ترین بخش از دستگاه‌های UPS است. زیرا می‌تواند برق دریافتی را در خود ذخیره کرده و درصورت لزوم آن را در اختیار تجهیزات الکترونیکی قرار دهد.

اینورتر یا مبدل UPS

مبدل UPS وظیفه تبدیل انرژی DC باتری را به جریان AC شهری به عهده دارد. تا زمانی که مبدل وجود نداشته باشد، هیچ وسیله الکترونیکی قادر به استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری UPS نیست.

سوئیچ UPS

سوئیچ یو پی اس یکی‌دیگر از اجزای حیاتی این دستگاه است که هنگام قطع‌شدن برق شهر، می‌تواند وسیله را به باتری متصل کرده و فرآیند تامین انرژی را آغاز کند.

در نهایت اگر بخواهیم یک ترتیب کلی از عملکرد ۴ قطعه گفته‌شده در اختیارتان بگذاریم، باید بگوییم که ابتدا باتری توسط شارژر از انرژی پر می‌شود.

بعد از آن در صورت قطع‌شدن برق شهری، مبدل شروع به تبدیل‌کردن انرژی DC باتری به برق AC کرده و سوئیچ فرمان انتقال انرژی برق به تجهیزات الکترونیکی را صادر می‌کند.

معرفی هژیر صنعت و صحبت درباره دستاوردهای آن

شرکت هژیر صنعت کسب‌وکاری است که به‌عنوان تولیدکننده و طراح UPS، استابلایزر، شارژر و ارائه‌کننده باتری شناخته می‌شود. این برند کار خود را از اوایل دهه ۷۰ شمسی شروع کرده و تاکنون موفق به دریافت مجوزهای زیادی از جمله دانش بنیان، استصنا، گواهینامه مخابرات، نظام صنفی رایانه‌ای، گواهی ایزو، انجمن تولیدکنندگان یو پی اس، گواهینامه صلاحیت پیمانکاری و پروانه بهره‌برداری شده است.

شرکت هژیر صنعت امکان خرید محصولات صنعتی و مخابراتی زیادی را در اختیار کاربران اینترنتی و مشتری‌های خود قرار داده که علاقه‌مندان می‌توانند جهت آگاهی از مشخصات یو پی اس صنعتی، اداری و مخابراتی به سایت شرکت هژیر صنعت مراجعه کرده و مشخصات یک به یک آنها را مطالعه نمایند. همچنین لازم به ذکر است که این کسب‌وکار، خدمات بی‌نظیری مانند مشاوره رایگان و نصب دستگاه را نیز برای مخاطبین هدف خود ترتیب داده است.

اساس کار یو پی اس چگونه است؟

جمع بندی

یو پی اس یک دستگاه کاربردی است که برای تامین انرژی الکتریکی همه وسیله‌های الکترونیکی، هنگام قطع‌شدن برق شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این وسیله از ۴ قطعه به نام‌های شارژر، باتری، مبدل و سوئیچ تشکیل می‌شود که ترکیب همه اینها می‌تواند برق باتری DC را به برق شهری AC تبدیل کرده و در اختیار دستگاه‌های الکترونیکی قرار دهد.

کسب‌وکارهای زیادی مانند مدیریت سرور، تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های ATM وجود دارند که بدون استفاده از مزیت‌های UPS قادر به بازدهی مناسب و کنترل شرایط غیر قابل پیش‌بینی حرفه خود را خواهند داشت.

درصورتی‌که حرفه شما در دسته کسب‌وکارهای ذکر شده قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم که با مراجعه به وبسایت هژیر صنعت نسبت به خرید دستگاه UPS مورد نیاز خود اقدام کنید.

منبع: هژیر صنعت

کد خبر 685141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.