در برابر کلاهبرداری‌ها به بهانه «سهام عدالت» آگاه باشید!

افراد سودجو و فرصت‌طلب همواره در کمین هستند تا از ناآگاهی افراد به بهانه‌های مختلف به‌منظور کلاهبرداری استفاده کنند؛ طی مدت اخیر، سهام عدالت و موضوعات پیرامون آن به یکی از بهانه‌های کلاهبرداران سایبری تبدیل شده است و از همین‌رو آگاه‌سازی افراد نسبت به این ترفند سودجویان الزامی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند سالی از روی کار آمدن رمز پویا برای پرداخت‌های آنلاین می‌گذرد، اما فیشینگ و دزدی‌های اینترنتی به صورت تلفنی، پیامکی و آنلاین به راه‌های کلاهبرداری اینترنتی تبدیل شده‌اند و پرداخت از درگاه‌های پرداخت نامطمئن یا پرداخت اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی، ورود به یک لینک برای بررسی صحت یک پیام یا نصب اپلیکیشن به کلاهبرداری‌های اینترنتی دامن می‌زنند.

با توجه به اینکه اینترنت در تمام حوزه‌های زندگی تجاری و کاری وارد شده، بررسی‌ها در حیطه‌های مختلف انجام و در ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیکی به این موضوع پرداخته شده است؛ در واقع بر اساس این ماده قانون اگر فرد زمان انجام مبادلات الکترونیکی با سوءاستفاده یا استفاده غیرمجاز از پیام‌ها، برنامه‌ها، سیستم‌های رایانه‌ای در دسترس و وسایل ارتباط از راه دور دیگران را گمراه کند یا با ورود، پاک کردن، توقف پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای در کار سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن اختلال ایجاد کند، به کلاهبرداری اینترنتی پرداخته است.

و در صورتی که فرد پس از موارد ذکر شده، برای خود یا دیگری وجوه، اموال یا امتیازات مالی به دست آورد و اموال دیگران را تصاحب کند، مجرم محسوب می‌شود. کلاهبرداری اینترنتی افزون بر برگرداندن مال به صاحبان اموال، به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی مشخصی محکوم خواهد شد.

هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری به بهانه «سهام عدالت»

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتای تهران بزرگ اظهار کرد: افراد متقاضی ثبت‌نام سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در دام افراد سودجو و فرصت‌طلبی که از هر موضوعی برای کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه خود استفاده می‌کنند، گرفتار نشوند.

وی با بیان اینکه ممکن است، افراد فرصت‌طلب با انتشار تبلیغاتی مانند «ثبت‌نام سهام عدالت»، «دریافت سهام عدالت» یا «افزایش سهام عدالت» از شهروندان سوءاستفاده و کلاهبرداری کنند، افزود: این افراد تبلیغات خود را در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و وبگاه‌های بدون مجوز منتشر، کاربران را به صفحات فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی هدایت یا اطلاعات هویتی آنها را دریافت و از آن سوءاستفاده می‌کنند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر اینکه شهروندان به هیچ عنوان نباید فریب این تبلیغات را بخورند، تصریح کرد: افرادی که ممکن است جزو جاماندگان این طرح باشند یا افرادی که به رقم آن اعتراض دارند، لازم است اخبار و شیوه‌های پیگیری مطالبات خود را از طریق رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند و به هیچ عنوان به تبلیغات بی‌نام و نشان فضای مجازی اعتماد نکنند.

وی با اشاره به اینکه لینک معرفی شده در این پیامک‌ها حاوی بدافزار است و مجرمان اینترنتی با این شگرد مجرمانه، اطلاعات محرمانه بانکی متقاضیان را به سرقت می‌برند، ادامه داد: در این روش از کلاهبرداری فرد کلاهبردار با جعل نشانی اینترنتی سامانه سهام عدالت پیامکی را که در نهایت به یک لینک پرداخت برخط منتهی می‌شود، برای شهروندان ارسال می‌کند و از آنجا که برخی شهروندان از این سامانه‌ها و نحوه فعالیت آنها آگاهی ندارند، روی لینک کلیک می‌کنند و مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند.

سرهنگ معظمی‌گودرزی با اشاره به الزام افزایش سطح سواد رسانه‌ای برای پیشگیری از جرایم اینترنتی خاطرنشان کرد: شهروندان فریب پیامک‌های دریافتی از منابع نامعتبر و سرشماره‌های شخصی را نخورند و از باز کردن لینک‌های ارائه شده از سوی افراد ناشناس به صورت پیامکی یا در شبکه‌های اجتماعی خودداری کنند.

لینک جعلی سهام عدالت بازهم قربانی گرفت

پیش از این سرهنگ غلامرضا براتی، فرمانده انتظامی شهرستان خمینی‌شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در پی مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای فرماندهی انتظامی شهرستان خمینی‌شهر مبنی بر اعلام برداشت غیرمجاز ۶۰ میلیون ریال از حساب بانکی وی، پرونده‌ای در این پلیس تشکیل و موضوع در دستور کار کارشناسان مبارزه با جرایم سایبری این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با انجام اقدامات تخصصی و فنی و تحقیقات سایبری مشخص شد متهم با ارسال لینک جعلی سهام عدالت از طریق پیامک از ضعف آگاهی مالباخته سوءاستفاده و از حساب بانکی وی مبلغ ۶۰ میلیون ریال برداشت اینترنتی کرده است.

فرمانده انتظامی شهرستان خمینی‌شهر ادامه داد: در نهایت با پیگیری‌های تخصصی کارشناسان پلیس فتا، حساب بانکی متهم شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی مبلغ کلاهبرداری شده به حساب مالباخته بازگردانده شد. شهروندان می‌توانند هرگونه موارد مشکوک را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری پلیس با شماره تلفن‌های ۰۳۱۳۱۱۰ و ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه‌روزی تماس حاصل کنند.

کلاهبرداری با ارسال پیامک تکمیل فرم دریافت سود سهام عدالت

پیش‌تر نیز سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بعد از اعلام دولت مبنی بر اعطای سود سهام عدالت به شهروندان، برخی از افراد سودجو با طراحی سایت‌ها و درگاه‌های جعلی، سعی دارند با شیوه‌های مختلف و بهره بردن از مهندسی اجتماعی، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند.

وی افزود: در این شیوه از کلاهبرداری، مجرمان با ارسال پیام از طریق پیامک، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاربران را فریب و از تکمیل ظرفیت درخواست واجدان شرایط خبر می‌دهند.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان تصریح کرد: این پیام‌ها حاوی لینک‌هایی با عنوان «ثبت اطلاعات واجدین شرایط» است و از کاربران می‌خواهند تا با کلیک و ورود به صفحه یا سایت موردنظر، اطلاعات هویتی و بانکی خود را به صورت کامل ثبت کنند.

وی اضافه کرد: شهروندان در فرایند ثبت‌نام و امور مربوط به سهام عدالت تنها به دفاتر مجاز و معتبر پیشخوان خدمات دولتی مراجعه و از ورود به لینک‌ها و سامانه‌های متفرقه و نامعتبر و درج اطلاعات هویتی و بانکی در آن‌ها خودداری کنند.

سرهنگ مرتضوی خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مواجهه با هرگونه تماس تلفنی، پیامک یا لینک ارسالی جهت ثبت‌نام کارت اعتباری سهام عدالت موضوع را از طریق وبگاه پلیس فتا به نشانی www.Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، قسمت ثبت گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.

کد خبر 685080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.