هیئات مذهبی، فرصتی طلایی برای نقش‌آفرینی مداحان

یک پیرغلام اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه مجالس روضه‌خوانی در طول سال به‌ویژه در ایام محرم و صفر، فرصت مناسبی برای هدایت است، گفت: افراد بسیاری با دیدگاه‌های مختلف به خاطر امام حسین (ع) در این مجالس حضور پیدا می‌کنند، باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم و به‌جای فرصت‌سوزی، فرصت‌سازی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هیئات را می‌توان متشکل از سه رکن اصلی مردم، مداح و سخنران دانست و در این راستا هر کدام از این سه عنصر با نقش‌آفرینی ویژه خود می‌توانند تأثیری شگرف داشته باشند، اما شاید از این میان این سه ضلع، «مداحان» به‌دلیل نقش محوری که دارند به‌طور پررنگ‌تر دیده شوند و به همین میزان تأثیر ویژه‌تری نیز خواهند داشت.

با توجه به این اهمیت، رهبر معظم انقلاب نیز در طول سال‌های اخیر یکی از دیدارهای خود را به مداحان اختصاص می‌دهند و در این دیدار، بیانات راهگشایی را عنوان می‌کنند و در این راستا همواره توجه به معنی اشعار از موارد مدنظر و مورد تاکید ایشان بوده است؛ با توجه به اهمیت این موضوع با حاج یدالله بهتاش، مداح و پیرغلام اهل‌بیت (ع) که برگزیده نخستین اجلاس پیرغلامان حسینی کشور گفت‌گویی انجام دادیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

حاج یدالله بهتاش با تاکید بر اینکه نقش مداحان و شاعران در تعمیق و معرفت‌بخشی پدیده اربعین حسینی بسیار مؤثر و مهم است، اظهار کرد: در این راستا اشعار و روضه‌هایی که خوانده می‌شود، زمانی که با هنر صدا آمیخته می‌شود با احساسات مردم سروکار دارد و به‌طور حتم تأثیرگذار است.

وی افزود: نوحه‌ها و اشعاری که خوانده می‌شود باید محتوا و مفهوم داشته تا اثرگذار باشد و در این راستا اگر اشعار با محتوا بیان شود، به‌طور حتم در مخاطب اثر مثبت دارد.

پیرغلام اهل‌بیت (ع) با تاکید بر اینکه مجالس روضه‌خوانی در طول سال به ویژه در ایام محرم و صفر، فرصت مناسبی برای هدایت است، گفت: افراد بسیاری با دیدگاه‌های مختلف به خاطر امام حسین (ع) در این مجالس حضور پیدا می‌کنند و باید از این فرصت طلایی استفاده کنیم که به‌جای فرصت‌سوزی، فرصت‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه هیئت باید خروجی داشته باشد و معرفت‌افزایی انجام شود، تصریح کرد: امام حسین (ع) پیرامون حضورشان در کربلا در وصیت‌نامه خود می‌فرمایند: «من برای امر به معروف و نهی از منکر به کربلا می‌روم»؛ لذا در مجالس اهل‌بیت (ع) و مجالسی که برای امام حسین (ع) برپا می‌شود، هدف تنها روضه و گریه نیست، بلکه هدف محتوا یعنی امر به معروف، نهی از منکر و معرفت‌افزایی است.

بهتاش ادامه داد: به مداحان اهل بیت توصیه می‌شود که مجالس روضه‌خوانی در ایام اربعین را به عنوان یک فرصت خاص که تمام مردم استقبال می‌کنند، دریابند و از این مراسم برای معرفت‌افزایی استفاده کنند.

وی با اشاره به حضور هیئات مذهبی در بقاع متبرکه اضافه کرد: در بقاع متبرکه با توجه به اینکه مردم برای زیارت آستان مقدس امام‌زادگان حضور پیدا می‌کنند، استقبال بیشتری از مراسم روضه‌خوانی اتفاق می‌افتد و مداحان باید از این فرصت پیش آمده استفاده کنند.

مداح و پیرغلام اهل‌بیت (ع) با با بیان اینکه بزرگ‌ترین افتخارات موقوفات زنده نگه‌داشتن محرم و صفر است، خاطرنشان کرد: بهره‌مندی هیئات مذهبی در ایام اربعین حسینی از عوائد وقف مورد تاکید است و بیشتر واقفان وقفشان را به نیت برگزاری مراسم سوگواری اباعبدالله (ع) انجام می‌دهند و باید به نیتی که واقف دارد، عمل شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تأثیرگذاری هیئت‌های مذهبی بر مخاطبان، باید مسئولان موقوفات توجه بیشتری به هیئات مذهبی و برپایی مجالس اهل‌بیت (ع) داشته باشند، چرا که بعضی از مجالس بودجه کافی برای برگزاری مراسم را ندارند و از طریق اقدامات خیرخواهانه مانند وقف باید تقویت شوند، برگزارکنندگان مجالس عزاداری و هیئت‌ها نیز باید از این حمایت‌ها به‌خوبی استفاده کنند و مجالس را محتوایی برگزار کنند.

کد خبر 685075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.