شهرداری‌های کشور پای کار اربعین ۱۴۰۲

هر سال و در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی، خیل عظیم زائران از سراسر کشور آماده حرکت به سمت کربلای معلی می‌شوند و شهرداری‌های کلان‌شهرهای کشور در کنار سایر نهادها، خدمات گسترده‌ای را به زائران ارائه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اربعین بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان جهان و محلی برای عرض ارادت به خاندان اهل بیت است. ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع) در شهرهای مختلف کشور و مقصد کشور عراق همزمان با ایام اربعین حسینی از طرف نهادها و ارگان‌های مختلف مردمی و دولتی انجام می‌شود. ارائه خدمات با حضور پزشکان عمومی و متخصص، پرستاران، امدادگران، کارکنان اورژانس و دیگر نیروهای خدمات‌رسان در مسیر پیاده‌روی اربعین مثال‌زدنی است.

عشق و ارادت به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) تنها محدود به یک استان، شهر یا روستا نمی‌شود، بلکه همه ساله با فرارسیدن ایام اربعین حسینی تمام استان‌ها و شهرهای کشور در عرصه خدمت‌رسانی اعلام حضور و با فراهم کردن زیرساخت‌ها در این راه خدمت‌رسانی می‌کنند. شهرداری‌ها از نهادهایی هستند که سهم قابل توجهی در خدمات‌دهی به زائران دارند و با استقرار انواع ماشین‌آلات حمل‌ونقل همچون تاکسی، اتوبوس‌ های مسافربری، ماشین‌آلات حمل زباله و جمع‌آوری پسماند به موکب‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند.

ارائه خدمات همه‌جانبه در داخل و بیرون مرزها پس از اربعین و تا زمان بازگشت تمام زائران ادامه دارد. کمیته خدمات شهری ستاد اربعین از ظرفیت شهرداری‌ها در حوزه‌های مختلف و نیروهای مردمی داوطلب بخش خصوصی در زمینه خدمات عمومی به ویژه پسماند استفاده می‌کند.

براساس اعلام کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین کشور کلان‌شهرهای کشور در مرزهای هشت‌گانه و حوزه خدمات شهری به زائران خدمت رسانی می‌کنند و وظایف و مأموریت‌های تعیین شده در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه، تمرچین، باشماق، ریمدان، میر جاوه و کشور عراق است.

کلان‌شهرهای اراک، کرج، ساری و قزوین در مرز مهران و شهرداری‌های اهواز، اصفهان و یزد در مرز چذابه، شهرداری‌های کرمانشاه و اردبیل در مرز خسروی، شهرداری‌های کرمان و بندرعباس در مرز ریمدان، شهرداری زاهدان در مرز میرجاوه، شهرداری سنندج در مرز باشماق و شهرداری‌های ارومیه، زنجان و تبریز در مرز تمرچین مستقر هستند و به ارائه خدمات می‌پردازند.

اعزام و استقرار ماشین‌آلات و نیروهای انسانی کلان‌شهرهای ایران در مرزهای هشت‌گانه شامل حضور سه هزار و ۳۴۰ نفر نیروی انسانی، ۶۲۹ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری و آتش‌نشانی و حمل متوفیان، دو هزار و ۲۸۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام، ۱۳۷ تانکر آب و ۱۰۵ مه‌پاش است، ۶۱۵ دستگاه اتوبوس نیز در عراق مستقر شد تا زائران را از مرز زرباطیه جابه‌جا کند.

آمادگی و رفع نواقص سایت‌های خدمات شهری، نظافت، جمع‌آوری و انتقال پسماند، شست‌وشو و پاکسازی نشانه‌ها و معابر، راه‌اندازی و نگهداشت سرویس‌های بهداشتی و حمام، استقرار تیم‌های آتش‌نشانی، انجام تبلیغات محیطی، ارائه خدمات حمل‌ونقل به زائران، نصب و راه‌اندازی سیستم صوتی و ایجاد شرایط مناسب برای توزیع غذای گرم توسط خیران از فعالیت‌های مهم کمیته خدمات شهری ستاد اربعین کشور در مرزها است که به همت شهرداری‌ها به نحو مطلوبی انجام شد.

سنگ‌تمام شهرداری‌های کشور برای اربعین

ارائه خدمات حمل‌ونقل شهرداری شیراز به بیش از یک میلیون زائر

کلان‌شهر شیراز و شهرداری منطقه یک تهران در قرارگاه مرزی شلمچه مستقر هستند و سوله‌های اسکان زائران در این نقطه مرزی ایجاد شده است. شهرداری شیراز با ارتقای امکانات موکب حضرت احمدابن موسی- شاهچراغ (ع) نسبت به سال‌های گذشته در راستای خدمات‌رسانی به زائران در قالب نیروی انسانی، ارائه خدمات، مکان و تجهیزات تلاش زیادی کرد.

به گفته محمدحسن اسدی، شهردار کلان‌شهر شیراز حدود ۷۰۰ نفر از کارکنان خدوم شهرداری شیراز از جمله پاکبانان، رانندگان اتوبوس شهری، آتش‌نشان‌ها و سایر عوامل عمرانی، اجرایی و مدیریتی در نقطه مرزی مستقر شده‌اند و بیش از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و ماشین‌آلات آتش‌نشانی، خدمات شهری و عمرانی، خدمات خود را به‌صورت شبانه‌روزی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ارائه می‌دهند.

وی گفت: تاکنون ۱۳ هزار و ۳۰۰ نفر از نیروهای شهرداری شیراز به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی کرده‌اند.

شهردار شیراز عمده خدمات شهرداری شیراز را جمع‌آوری پسماند و زباله‌ها در این نقطه مرزی دانست و اضافه کرد: پاکبانان اعزامی سازمان پسماند شهرداری شیراز روزانه حدود ۸۰ تن زباله و پسماند را جمع‌آوری و به محل مورد نظر حمل می‌کنند.

اسدی با اشاره به فعالیت‌های سازمان حمل‌ونقل مسافر شهرداری شیراز در نقطه صفر مرزی در قالب قرارگاه مرکزی حمل‌ونقل زائران در شلمچه-تنومه، تصریح کرد: خدمات حمل‌ونقل این قرارگاه تاکنون به بیش از یک میلیون زائر ارائه شده است‌.

وی از خدمات‌دهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز با استقرار چهار خودروی عملیاتی، اطفایی و امدادی خبر داد و تاکید کرد: این خودروها حفاظت ایمنی از زائران در پارکینگ، پایانه مرزی و موکب حضرت احمد ابن موسی - شاهچراغ (ع) را برعهده دارند.

سنگ‌تمام شهرداری‌های کشور برای اربعین

همکاری مدیریت شهری تهران با نجف و بغداد در حوزه خدمات شهری

علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به همکاری مدیریت شهری تهران با نجف و بغداد در حوزه خدمات شهری از خدمات‌رسانی ۴۳۰ نفر از نیروهای شهرداری تهران به زائران در نجف خبر داد و اظهار کرد: با توجه به حجم کار در قرارگاه نجف، ۳۰۸ نفر نیروی پاکبان در شیفت‌های مختلف مشغول کار هستند.

وی با اشاره به خودروهای نظافت شهری فعال در نجف، گفت: تعداد ۱۳ دستگاه خودروهای ویژه نظافت شهری با کمک شهرداری‌های نجف، بغداد، مشهد و شهرداری تهران در نجف مشغول نظافت شهر هستند و این خدمات تا پایان اربعین ادامه خواهد داشت.

استقرار ۱۱ گروه پزشکی داوطلب، نیروهای امدادگر هلال احمر، اورژانس و چهار هزار نفر از مجموعه کارکنان کلان‌شهرها و شهرداری تهران در مراسم اربعین حسینی از دیگر مواردی بود که سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران به آن اشاره کرد.

اعزام کاروان یک هزار نفری از خادمان شهرداری مشهد به نجف

محمدرضا قلندرشریف، شهردار مشهد با اشاره به اقدامات شهرداری مشهد برای خدمات‌دهی به زوار اربعین، گفت: کاروان هزار نفری از عوامل شهرداری برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین به نجف اعزام شدند.

وی رسیدگی به امور خدمات شهری و خدمت به زائران بارگاه علوی در نجف اشرف را مهم‌ترین وظیفه شهرداری مشهد در ایام اربعین پیش‌رو دانست و اضافه کرد: ۶۰۰ نفر از پاکبانان رفت و روب ۱۷ کیلومتر از معابر اطراف حرم امیرالمومنین علی (ع) را بر عهده دارند.

شهردار مشهد اضافه کرد: ۱۲۵ دستگاه اتوبوس و ۴۰ دستگاه ون در حوزه حمل و نقل به همراه راننده به منظور ارائه خدمت به زائران ایرانی با هدف دسترسی بهتر به مرز یا انتقال از مرز به شهر نجف، اعزام می‌شوند.

قلندرشریف افزود: ۵۰ خودروی خدماتی همچون خودروی آتش‌نشانی، خودروی مه‌پاش، خودروی حمل متوفی، خودروی جمع زباله و خودروی پرس زباله نیز اعزام شده است.

وی تاکید کرد: ایجاد شرایط اسکان اضطراری، تأمین سرویس بهداشتی، ایجاد فضای ارائه ارزاق عمومی، کمک به موکب‌های خدمت‌رسان و آماده‌سازی زیرساخت‌های شهری مناسب برای پذیرش زائرانی که از مبادی ورودی به مشهد وارد می‌شوند، از دیگر مأموریت‌های شهرداری مشهد در ایام اربعین حسینی است.

قاسم زوکی‌نژاد، رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد با بیان اینکه شهر مشهد مقدس علاوه بر خدمات‌رسانی در حوزه مدیریت شهری به زائران اباعبدالله الحسین (ع) خدمت‌رسانی می‌کند، تاکید کرد: تیم پزشکی اعزامی شهرداری مشهد به نجف طی مدت شش روز به ۳۵۰ نفر از زائران اربعین حسینی خدمات درمانی، پرستاری و دارویی رایگان ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در این تیم از توان دو پزشک و سه پرستار برای ارائه خدمت به زائران استفاده می‌شود، افزود: بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران و کارکنان شهرداری مشهد در موکب‌های نجف اشرف تا پایان مراسم اربعین حسینی به‌صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد اضافه کرد: بیشترین مراجعات با ابتلای زائران به سرماخوردگی، بدن‌درد، مسمومیت‌ها و بیماری‌های گوارشی گزارش و بعد از آن گرمازدگی و التهابات پوستی مورد ثبت قرارگرفته است.

زوکی‌نژاد تصریح کرد: یک دستگاه آمبولانس با حضور یک راننده و کمک‌راننده به منظور انتقال زائران نیازمند به خدمات بیمارستانی در نجف اشرف مستقر شده است و ۱۱۰ قلم دارو و ۸۰ قلم تجهیزات مصرفی پزشکی در راستای خدمات‌رسانی بهتر به زائران در اختیار تیم پزشکی قرار دارد.

حساس‌ترین نقطه شهر کربلا به اصفهان سپرده شده است

ستاد اربعین شهرداری اصفهان امسال با شعار محوری «نزدیک می‌کند دل ما را به هم حسین» نسبت به اعزام بیش از ۳۰۰ نفر نیروی خدماتی داوطلب و چندین دستگاه ماشین آلات مورد نیاز برای خدمت رسانی به زائران اباعبدالله الحسین (ع) در سفر اربعین اقدام کرد که روز پنجشنبه، بیست‌وششم مردادماه، عازم دو مقصد کربلا و چذابه شدند.

مهدی بقایی، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه از میان نیروهای اعزامی حدود ۱۵۰ نفر در شهر کربلا به خدمت‌رسانی می‌پردازند، افزود: سه دستگاه خودروی آتش‌نشانی، ۴۰ دستگاه اتوبوس، دو دستگاه کامیون، دو دستگاه تریلی کف، یک دستگاه جرثقیل سنگین ۲۵ تنی، یک دستگاه ماشین حمل زباله، یک دستگاه تانکر آب ۱۳ هزار لیتری، دو دستگاه خودروی شست‌وشوی معابر، دو دستگاه نیسان، ۲۰ چشمه کانکس سرویس بهداشتی و ۱۰ کانکس حمام عازم شهر کربلا شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۲۰ نفر نیز در چذابه به خدمت‌رسانی می‌پردازند، اضافه کرد: در شهر چذابه نیز دو دستگاه ماشین جاروزن، دو دستگاه ماشین حمل زباله، یک دستگاه تانکر آب، دو دستگاه خودروی شست‌وشو و یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی خدمت‌رسانی به زوار را بر عهده دارند.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان از ارائه خدمات مختلف در مرز چذابه خبر داد و تصریح کرد: شهرداری اصفهان نسبت به برپایی چندین غرفه فرهنگی در مرز چذابه اقدام کرده است و با نصب سایه‌بان و دستگاه‌های خنک‌کننده در بالغ بر ۷۰۰ متر از مسیر زائران، نصب ۱۰۰ تمثال از شهدای اصفهان و ارائه محصولات فرهنگی به خدمت‌رسانی می‌پردازد.

بقایی خاطرنشان کرد: نظافت پنج کیلومتر از مسیر مرز چذابه تا پایانه و نظافت ۲۵ هزار متر از محل مواکب اصفهان در میدان حر کربلا و خیابان صدره که به حرم امام حسین (ع) منتهی می‌شود، بر عهده شهرداری اصفهان قرار دارد.

شهرداری قم میزبان زائران اربعین از ۱۵ کشور خارجی

مهدی اصفهانیان‌مقدم، جانشین شهردار قم در ستاد تسهیلات زائران اظهار کرد: هر سال و در آستانه اربعین حسینی خیل عظیم زائران کربلای معلی از سراسر کشور و ۱۵ کشور دیگر با حضور در شهر مقدس قم ضمن زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) و حضور در مسجد مقدس جمکران، آماده حرکت به سمت کربلای معلی و زیارت بارگاه امام حسین (ع) می‌شوند.

وی افزود: با توجه به حضور خیل عظیم زائران و عزاداران در شهر قم، خدمت‌رسانی به‌طور ویژه در شهر ادامه دارد.

جانشین شهردار قم تصریح کرد: هر سال و در آستانه اربعین حسینی (ع) خیل عظیم زائران کربلای معلی از سراسر کشور و ۱۵ کشور دیگر همچون افغانستان، پاکستان و هندوستان با حضور در شهر مقدس قم ضمن زیارت بارگاه حضرت فاطمه معصومه (س) و حضور در مسجد مقدس جمکران، آماده حرکت به سمت کربلای معلی و زیارت بارگاه امام حسین (ع) می‌شوند.

جانشین شهردار قم اضافه کرد: شهرداری قم همچون گذشته در حوزه نیروی انسانی، تجهیزات و ماشین‌آلات خدمت‌رسانی خواهد کرد.

اصفهانیان‌مقدم در ستاد تسهیلات زائران، تاکید کرد: ستادهای اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی شهر قم در سطح مناطق هشت‌گانه شهری در آستانه اربعین حسینی با محوریت حرم کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران با ارائه خدمات به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی تشکیل می‌شود.

خدمت‌رسانی شهرداری یزد به زائران اربعین در دو مرز چذابه و شلمچه

شهرداری یزد اربعین امسال در مرزهای چذابه و شلمچه مستقر شد. به گفته ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد در مرز چذابه حدود ۵۰ نیروی خدماتی، دو دستگاه خودروی آتش‌نشانی، یک دستگاه آمبولانس حمل متوفی، یک دستگاه ماشین مکانیزه جاروب خیابانی و یک دستگاه ماشین حمل زباله مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

وی با اشاره به دو پارکینگ بزرگی که در نزدیکی مرز چذابه به مساحت حدود ۱۵۰ هکتار در اختیار شهرداری قرار دارد، افزود: خدمت‌رسانی در این پارکینگ‌ها به هموطنان و شیعیان کشورهای افغانستان و پاکستان که از این مرز عبور می‌کنند، انجام می‌شود و این خدمت‌رسانی تا بیستم شهریورماه ادامه دارد.

شهردار یزد تاکید کرد: ۳۷ دستگاه اتوبوس شهرداری یزد زائران را در شلمچه از پایانه مرزی تا پارکینگ‌ها که حدود چهار کیلومتر است، منتقل می‌کنند و بعضی مواقع که ضرورت داشته باشد، زائران را به خرمشهر و دیگر شهرهای اطراف انتقال می‌دهد.

اعزام ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون شهرداری کرمان به پایگاه مرزی ریمدان

استقبال و پذیرایی از زائران پاکستانی که قصد سفر به کشور عراق و زیارت حضرت سید الشهدا (ع) را دارند در قرارگاه ویژه زائران خارجی در مرز ورودی سیستان و بلوچستان به عنوان مأموریت جدید و ویژه شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان تعیین شد تا بار دیگر منش و مرام مردمان دیار کریمان زبانزد باشد.

سعید شعرباف، شهردار کرمان در تشریح خدمات‌رسانی مدیریت شهری کرمان به زائران اربعین حسینی گفت: موکب‌ها و ایستگاه‌های خدمت‌رسان تا پایان ماه صفر و خروج تمام زائران از مرز ریمدان در آماده‌باش کامل هستند.

وی افزود: خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در سال جاری برای نخستین‌بار و به درخواست وزارت کشور توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر کرمان انجام شده است.

شهردار کرمان ادامه داد: ۱۰ پرواز ویژه اربعین از استان کرمان به مقاصد شهرهای نجف و بغداد انجام شده است و تعدادی از مسافران اربعین حسینی استان کرمان نیز از طریق ریلی جابه‌جا شده‌اند که اقدام خوبی بوده است.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: به منظور پیشگیری از هرگونه وقفه در خدمت‌رسانی به زائران، اعزام راننده، تعمیرکار، نیرو و تجهیزات در دستور کار شهرداری قرار گرفت، همچنین اعزام ١٠ دستگاه اتوبوس و ۴۰ دستگاه ون به پایگاه مرزی ریمدان برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین توسط شهرداری کرمان انجام شده است.

شعرباف با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰ نیروی خدمات‌رسان و ۲۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین به گذرگاه ریمدان اعزام شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر سرویس بهداشتی و حمام سیار، مخازن زباله، سردخانه، یخچال و سایر لوازم بهداشتی و مصرفی برای زائران پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به همکاری ارتش برای اعزام و در اختیار گذاشتن پنج اتوبوس برای جابه‌جایی زائران اربعین، افزود: شهرداری کرمان و سیرجان نیز دو دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران پاکستانی در اختیار گذاشته‌اند.

شهردار کرمان ادامه داد: از ۲۰۰ نفر نیروی هلال‌احمر اعزامی به سه شهر کربلا، نجف و کوفه، ۶۲ پزشک داوطلب بودند.

سنگ‌تمام شهرداری‌های کشور برای اربعین

ارائه خدمات شهرداری ارومیه به زائران اربعین در مرز تمرچین

در آستانه اربعین حسینی، شهرداری ارومیه در مرز تمرچین مستقر شده و مشغول ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی است. حضور دو تیم آتش‌نشان و ۵۰ پاکبان، برپایی محل اسکان یک هزار نفری، بهره‌گیری از ۲۵۰ دستگاه مینی‌بوس و پنج ماشین حمل زباله و ۵۰ باکس فلزی زباله، تنها بخشی از ظرفیت‌های شهرداری ارومیه در مرز تمرچین برای ارائه خدمات به زائران است.

خدمات‌رسانی یک هزار و ۲۰۰ نیروی خدمات شهری ایلام در مرز مهران

خالق منصوری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری ایلام اظهار کرد: شهرداری‌های ساری، کرج، اراک، قزوین و مناطق ۵ و ۱۱ و دو تهران به عنوان شهرداری‌های استان‌های معین مستقر در مرز مهران در حوزه خدمات شهری فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: در ایام اربعین حسینی بیش از هزار و ۲۰۰ نیروی پاکبان توسط شهرداری‌های استان‌های معین آماده به خدمت و در مرز مهران مستقر شدند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری ایلام ادامه داد: بر اساس شرح وظایف مأموریت اربعین با موضوع خدمات شهری، استقرار ۱۵۱ دستگاه خودروهای سبک و سنگین خدمات شهری، ۳۵ دستگاه تانکر آبرسانی، ۳۰ دستگاه مه‌پاش، ۱۶ دستگاه خودروی آتش‌نشانی، ۱۲ دستگاه خودروی حمل متوفیات و دو دستگاه سیستم پرس و خردکن زباله در مرز مهران توسط شهرداری‌های استان‌های معین فراهم شده است.

خدمات شبانه‌روزی شهرداری ایلام به زوار اربعین حسینی (ع)

افشین مظفری، شهردار ایلام با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای تردد زوار عراق در مسیر رفت و برگشت در این شهر، اظهار کرد: ستاد اربعین شهرداری با تمام امکانات پای کار است، به نحوی که از ایلام تا مهران در حوزه زیرساختی، رفاهی و رفت و روب شهری خدمات ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی شهرداری ایلام به علاوه گشت‌های ویژه کنترل، بازرسی و نیروی انسانی برای تسهیل در تردد زوار در مهران مستقر هستند، در حوزه بهداشتی از ورودی میدان ارغوان در شهر ایلام که ابتدای ورود زوار به مرکز استان است تا شهر مهران، ۱۵۰ چشمه سرویس بهداشتی با تمام امکانات تعبیه شده است.

شهردار ایلام تصریح کرد: ستاد اربعین شهرداری ایلام از ابتدا تاکنون پای کار بوده و به صورت شبانه‌روزی در حال خدمات‌دهی به زائران سید الشهدا (ع) است. نمونه آن ایجاد دو ایستگاه بزرگ رفت و برگشت استقبال از زائران در مسیر کمربندی شرقی است که متشکل از تعداد زیادی غرفه بوده و در اختیار موکب‌های مردمی قرار گرفته است.

مظفری خاطرنشان کرد: موکب‌ها در دو ایستگاه رفت و برگشت استقبال از زائران در سه وعده صبحانه، ناهار و شام اقدام به پذیرایی از زائران می‌کنند.

آماده‌باش اتوبوس‌های شهرداری اهواز در خاک عراق

مجموعه شهرداری اهواز که در نوک پیکان خدمات‌رسانی در مرز چذابه است، تلاش دارد بهترین خدمات را به زائران ارائه دهد. به گفته رضا بزاززاده، سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز و مسئول عملیات حمل‌ونقل زائران اربعین حسینی (ع) در مرز چذابه، خدمات‌دهی حمل‌ونقلی در پایانه مرزی چذابه، همزمان از چهار نقطه انجام و از پارکینگ تا موکب‌های پذیرایی، از موکب‌ها تا پایانه مرزی در فاصله صفر مرزی کشورمان ایران و عراق و در مسیر برگشت به سمت پارکینگ خودروها را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تمام خدمات ارائه شده رایگان است، اضافه کرد: اتوبوس‌های ما در خاک عراق در آماده‌باش کامل قرار دارند و هر لحظه از شبانه‌روز که نیاز باشد در مسیر خدمت از مرز چذابه تا شهر العماره قرار می‌گیرد.

سرپرست سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از زائران خارجی از کشورهای مختلف از جمله افغانستان و پاکستان برای خروج از کشور و شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی (ع) در استان حضور دارند و جابه‌جایی زوار با ۱۲۹ دستگاه اتوبوس و ۵۰ ون تاکسی از دیگر خدمات شهرداری اهواز به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه است.

ارائه خدمات با کیفیت شهرداری آبادان به زائران اربعین

یاسین کاوه‌پور، شهردار آبادان اظهار کرد: با هماهنگی و همفکری که با اعضای شورای اسلامی شهر شد، امسال برخلاف سال‌های گذشته اقدامات مناسبی برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بهسازی سرویس‌های بهداشتی در ورودی شهر، احداث مجموعه رفاهی در موقعیت مواکب آبادان واقع در مرز شلمچه، احداث مجموعه خدمات رفاهی در میدان فرودگاه، خرید دو دستگاه یخ‌ساز سیار، تکمیل سایه‌بان و مه‌پاش در مرز شلمچه، خرید یک دستگاه کانکس یخچالی، خرید خودروی حمل زباله، خرید یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی و خرید یک دستگاه خودروی کُمپرسی در دستور کار شهرداری آبادان قرار دارد.

شهردار آبادان از تشکیل ستاد اربعین شهرداری خبر داد و تصریح کرد: شهرداری آبادان همچون عید نوروز با چاپ بروشورهای راهنما و توزیع آن میان زائران اربعین حسینی به آن‌ها خدمات‌رسانی کند، همچنین دو مضیف در ورودی شهر یکی در میدان ثامن الائمه و دیگری در میدان فرودگاه به عنوان ایستگاه راهنمای زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است.

کاوه‌پور با بیان اینکه برای نصب باکس‌های زباله و استقرار نیروهای خدماتی آمادگی لازم را داریم، گفت: احداث سرویس‌های بهداشتی و حمام در مسیر زائران اربعین حسینی از دیگر برنامه‌های شهرداری آبادان در این ایام خواهد بود.

اعزام ۸۰۰ اتوبوس به ۴ مرز کشور برای خدمت‌رسانی به زائران

یکی از مهم‌ترین اقدامات کارگروه حمل‌ونقل عمومی کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین حسینی، ارائه خدمات حمل‌ونقلی به زائران در چهار مرز خسروی، مهران، چذابه و شلمچه است که بر این اساس حدود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدمت‌رسانی به زائران در این مرزها مستقر هستند.

به گفته مهدی علیزاده، رئیس کارگروه حمل‌ونقل عمومی کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین حسینی شهرداری تهران، این ۸۰۰ اتوبوس تنها از تهران اعزام نمی‌شوند بلکه از شهرهای تهران، کرج، مشهد و اهواز نیز برای خدمات‌رسانی به مرزهای خسروی، مهران، چذابه و شلمچه اعزام خواهند شد و خدمات‌رسانی اتوبوس‌ها تا انتقال آخرین زائر به کشور، ادامه خواهد داشت.

براساس اعلام رئیس کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین کشور در راستای خدمت‌رسانی شهرداری‌های کشور به زائران، کلان‌شهرهای اهواز، اصفهان، یزد و شهرداری منطقه سه تهران در گذرگاه مرزی چذابه حضور دارند و خدمت‌رسانی می‌کنند.

کلان‌شهرهای اراک، کرج، ساری، قزوین و شهرداری‌های مناطق پنج و ۱۱ تهران در مرز مهران حضور دارند و بر اساس گزارش‌های ارائه شده با توجه به حجم بالای تردد زائران از این مرز، نحوه خدمات‌رسانی مطلوب است.

کلان‌شهرهای کرمانشاه، اردبیل و شهرداری منطقه ۲۲ تهران نیز در گذرگاه مرزی خسروی مستقر هستند. اقدامات پیش‌بینی شده در حوزه‌های فرهنگی و ترافیکی در این مرز رضایت‌بخش است و پس از ۲۴ ساعته شدن عبور از مرز، ۱۰۰ نیروی کارگری و چهار دستگاه ماشین‌آلات حمل زباله به تجهیزات اضافه شده‌اند.

شهرداری منطقه دو تهران همراه با ۲۰۰ نفر نیروی کارگری و ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری در مرز زرباطیه مستقر است و نیروهای شهرداری به صورت روزانه و به‌طور مستمر مشغول نظافت و رفت و روب هستند. شهرداری مریوان و شهرداری تهران نیز با ظرفیت ۱۲۰ نیروی کارگری، هشت دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری، شش دستگاه ماشین‌آلات آتش‌نشانی و دو دستگاه ماشین‌آلات حمل زباله در مرز باشماق خدمت‌رسانی می‌کنند.

کد خبر 685060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.