نسبت «تبعیض» به دولت، خریدار ندارد

وزیر آموزش و پرورش گفت: نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد، هیچ خریداری نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رضامراد صحرایی با انتشار ویدئویی در کانال مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش در شبکه شاد، در واکنش به بازتاب سخنان خود در یکی از برنامه‌های تلویزیونی درباره مدارس غیردولتی، اظهار کرد: موضوع عدالت، دال مرکزی تمام فعالیت‌های دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما برای عدالت به وقوع پیوسته است، افزود: عمل عادلانه و فعالیت واقعی برای تحقق عدالت یک چیز است و شعار دادن عدالت آموزشی چیز دیگری است. عدالت آموزشی از ارکان برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت و سیاسی کردن این مفهوم، ظلم به عدالت و ظلم به ملت است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما در این دولت شعار عدالت سر ندادیم، عمل عادلانه انجام دادیم. در این دولت ده‌ها فعالیت وجود دارد و اجرا شده که تمام آنها حول این محور اساسی است.

وی با اشاره به بعضی فعالیت‌های انجام شده در آموزش و پرورش دولت سیزدهم ادامه داد: برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری بیش از هزار مدرسه کانکسی یکی از این اقدامات است. امسال فقط در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۰۰ مدرسه کانکسی بالای هفت نفر را جمع‌آوری کردیم و مدرسه خوب و مناسب در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. طرح شهید محمودوند برای شناسایی بازماندگان از تحصیل از دیگر اقداماتی است که با اجرای آن تا این لحظه حدود ۱۸۰ هزار نفر را شناسایی و به مدرسه بازگردانده‌ایم.

صحرایی در خصوص اجرای طرح شهید عجمیان گفت: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس درس در مناطق محروم برای اول مهر شاداب‌سازی می‌شوند، این مدارس عادی و دولتی و در مناطق محروم قرار دارند. در طرح شهید سلیمانی بیش از ۲ هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را هدف‌گذاری کردیم که بیش از ۱۵۰۰ فضا تأسیس شده و در اختیار بچه‌ها قرار گرفته است، همچنین در طرح شهید همت توانایی ۱۰۰ هزار معلم ابتدایی را ارتقا دادیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی در وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین در طرح‌های جهادی ما بیش از ۲۵ هزار معلم و بیش از ۱۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی دانش‌آموزی به فعالیت پرداختند.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص اهتمام وزارت آموزش و پرورش به مدارس دولتی تصریح کرد: تقویت مدارس دولتی را بخشنامه و تعیین کردیم؛ تمام معلمانی که در مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و هیئت امنایی تدریس می‌کنند، باید ۱۲ ساعت از ساعات کاری خود را در مدارس عادی دولتی تدریس کنند. سعی کردیم مجوزی به مدرسه غیردولتی ندهیم یا در مناطقی که تراکم زیاد است و نیاز به مدرسه داریم مجوز دهیم، همچنین با موسساتی که از اصول و قانون عدول کرده بودند، برخورد کردیم و در این راستا بیش از هزار مدرسه که در چارچوب فعالیت نکردند، تعلیق یا مدیر آنها عوض شد.

وی ادامه داد: در مورد نظارت بر مدارس غیردولتی و حمایت ویژه از مدارس دولتی به ویژه مدارس عادی دولتی تعارفی با هیچ فردی نداریم. از مدیران خود خواستیم فرزندان خود را در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و اگر فرزند آنها در مدرسه غیردولتی درس می‌خواند، تقاضا کردیم در سال جدید فرزند خود را به مدرسه دولتی آورند. اگر مدیری سهمی در مدرسه غیردولتی داشت، یا خودش مدرسه غیردولتی داشت یا سهامدار بود، او را به‌کارگیری نکردیم. بخشنامه تعارض منافع را صادر کردیم و این اقدامات نشان می‌دهد این دولت در اجرای عدالت آموزشی جدی است.

صحرایی با اشاره به اجرای مصوبه ضریب تأثیر ۴۰ درصد قطعی امتحانات نهایی در کنکور طی دولت سیزدهم اظهار کرد: این مصوبه به نفع بچه‌های مدارس عادی دولتی تصویب شد. امروز، زمینه ورود آسان‌تر بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌های خوب کشور را فراهم کردیم و خیلی زود خواهیم دید چقدر این مصوبه در راهیابی بچه‌های مناطق محروم به دانشگاه‌ها تأثیرگذار بوده است. در اجرای این مصوبه موانع بسیاری از جانب مافیای کنکور داشتیم، اما با توجه به اینکه عدالت را اصل می‌دانستیم بر اجرای آن متمرکز شدیم.

وی با اشاره به رایگان شدن تحصیل دانش‌آموزان تیزهوش راه‌یافته به مدارس سمپاد که در چهار دهک اول درآمدی قرار دارند، این امر را در راستای عدالت آموزشی اعلام کرد و افزود: این دولت توجه ویژه به مدارس عشایری و روستا مرکزی کرده و بعد از مدت‌ها سرانه‌های خوبی به آنها داده است. در مواردی دو برابر و حتی بیشتر سرانه داده است. هر وسیله کمک آموزشی، تجهیزات ورزشی و کمک ورزشی که به دست ما رسید، برای بچه‌های محروم فرستادیم و اولویت ما آنها بودند. بیش از سه میلیون جلد کتاب به مناطق محروم فرستاده شد و بیش از ۲۰ هزار کتابخانه کلاسی در مناطق محروم ایجاد شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این دولت در عمل به دنبال تحقق عدالت آموزشی است، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه دغدغه ما آوردن احکام به نفع بچه‌های مناطق محروم بود. بعد از ۱۷ سال دوره کاردانی را برای مناطق مرزی، روستایی و عشایری احیا کردیم و طرح ویژه عدالت آموزشی برای استان‌هایی که نیاز به مراقبت ویژه داشتند قرار دادیم و زیر نظر معاون اول طرح ویژه‌ای برای سیستان و بلوچستان در حال اجرا است.

صحرایی ادامه داد: بنابراین نسبت ناروای تبعیض به این دولت با این عملکرد، هیچ خریداری نخواهد داشت. رفع تبعیض آموزشی و دستیابی به عدالت آرمانی است که ما شبانه‌روز برای آن خواهیم کوشید و اطمینان داریم نتایج آن به نفع کل کشور خواهد بود.

کد خبر 684850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.