۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸
انرژی‌سبزترین کشور جهان معرفی شد

ارائه بلیت‌های رایگان قطار، تامین گسترده نیروی تجدیدپذیر و کاهش فعالیت در معدن‌های زغال‌سنگ از مهم‌ترین عواملی است که عنوان سبزترین کشور جهان را در ماه آگوست از آن اسپانیا کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کشورهای اروپایی پیشرفته طی ماه‌های تابستان امواج بسیار شدید گرمایی را تجربه کردند و حتی در بعضی از آن‌ها وقوع آتش‌سوزی‌های متعدد مشکلات بی‌شماری را به بار آورد. امروزه مدیران سراسر کشورهای دنیا بیش از گذشته از اهمیت کاهش انتشار کربن آگاه شده‌اند و در تلاش هستند تولید گازهای گلخانه‌ای را در سیستم‌های انرژی به صفر برسانند تا از این طریق انسان‌ها و محیط زیست را از لطمه‌های آن حفظ کنند.

انرژی‌سبزترین کشور جهان معرفی شد

هر کشور رویکردهای ویژه خود را دارد که در زمینه کاهش انتشار کربن اثربخش عمل کرده، با این حال به نظر می‌رسد که تدابیر اسپانیا در این زمینه به نتایج بسیار مثبتی منجر شده و این کشور را به سبزترین نقطه دنیا در ماه جاری تبدیل کرده است. پیش از این آلبانی، دانمارک، ایسلند، اتریش و پرتغال هر یک به عنوان سبزترین کشور دنیا در یکی از ماه‌های سال شناخته شده بود، چراکه تدابیر آن‌ها در زمینه کاهش کربن تأثیرات بسیاری را به دنبال داشت.

محققان استدلال کرده‌اند که اسپانیا اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کاهش کربن و سبزسازی کشور در پیش گرفته است، اما اگرچه به عنوان سبزترین ماه در آگوست ۲۰۲۳ شناخته شده است، با این حال بسیاری از محققان از نامعلوم بودن پایداری اهداف بلندپروازانه زیست‌محیطی کشور خبر داده‌اند. رایگان‌سازی تردد از طریق قطار، تأمین گسترده انرژی تجدیدپذیر و ممنوعیت فعالیت معادن زغال‌سنگ به عنوان مهم‌ترین مولفه‌ها در تبدیل اسپانیا به سبزترین کشور جهان در آگوست شناخته شده است که البته بسیاری از کارشناسان ادعا کرده‌اند تداوم اجرای این رویکردها نامشخص است.

تأمین گسترده نیروی تجدیدپذیر

دولت اسپانیا فعالیت در بسیاری از معادن زغال‌سنگ را ممنوع و در عوض تلاش کرده است نیروی تجدیدپذیر را به‌طور گسترده برای شهرها تأمین کند. از سوی دیگر، قرار است تا سال ۲۰۲۵ هرگونه بهره‌گیری از زغال برای تأمین انرژی در کشور به پایان برسد که در بعضی از شهرها نظیر اس پونتس دی گارسیا رودریگز حتی تا سال ۲۰۲۴ زغال دیگر جایی در تأمین نیروی شهری نخواهد داشت و از خورشید و باد برای تأمین الکتریسیته بهره گرفته خواهد شد.

انرژی‌سبزترین کشور جهان معرفی شد

دولت اسپانیا ادعا کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۳، بیش از نیمی از نیروی مصرفی شهرها از انرژی تجدیدپذیر فراهم خواهد آمد که تحقق این هدف اسپانیا را به بهترین کشور اروپا و پیشروی کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا و بریتانیا قرار خواهد داد. آن‌چه استراتژی اسپانیا را در تولید نیروی تجدیدپذیر از سایر کشورهای قاره و جهان متمایز کرده است این است که دولت کارکنان معادن زغال‌سنگ را در بخش تولید انرژی پاک به کار گرفته که این امر در حفظ معیشت و حتی رونق آن برای این افراد نقش مهمی ایفا کرده است.

اسپانیا پیشگام حمل‌ونقل سبز در جهان

حمل‌ونقل مسئول تولید یک‌پنجم گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان است و به همین دلیل، سبزسازی آن می‌تواند در پایداری زمین بسیار اثربخش باشد. دولت اسپانیا از طریق رایگان‌سازی حمل‌ونقل در بسیاری از وسایل نقلیه عمومی مانند قطارها، همچنین بهبود کیفیت خودروهای عمومی همه‌روزه بر تعداد شهروندانی افزوده است که سفر از طریق خودروهای عمومی را جایگزین تردد از طریق وسایل نقلیه خصوصی خود می‌کنند که این امر به سهم خود در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی ایفا کرده است. گزارش‌ها حاکی از افزایش ۳۶ درصدی مسافران قطارها طی تنها دو ماه اول سال ۲۰۲۳ بود و این در حالی است که طی همین بازه زمانی نرخ سفرهای داخل شهری از طریق قطارهای محلی به میزان ۸۷ درصد افزایش پیدا کرد.

انرژی‌سبزترین کشور جهان معرفی شد

اگرچه اسپانیا در ماه آگوست به عنوان سبزترین کشور دنیا شناخته شد، با این حال محققان بر این باور هستند که تضمینی برای تداوم اجرای استراتژی‌های پایداری کشور وجود ندارد، چراکه اختلاف نظرهای بسیاری میان احزاب مختلف اسپانیا همواره اجرای آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

کد خبر 684760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.