ابزارهای مورد نیاز سئوکاران

همانطور که یک نجار برای ساخت پنجره به ابزارهایی مثل اره و گونیا احتیاج دارد، یک سئوکار هم باید با استفاده از ابزارهای کاربردی مخصوص به خود، اصلاحات و تغییرات مفیدی را در سایت ایجاد کند. 

بدین ترتیب با مشخص شدن نقاط ضعف و قوت و تمرکز بر بهبود seo، داده‌های مرتبط با سایت مورد بررسی قرار گرفته و آنالیز می‌شوند. در این مطلب همراه ما باشید تا بررسی کنیم که یک سئوکار به چه ابزارهایی برای سئو نیاز دارد.

آشنایی با انواع ابزارهای سئو

ابزارهای سئو بر اساس کارکرد خود دارای انواع مختلفی هستند. برای مثال ابزارهای آنالیتیک برای آنالیز جستجوهای کاربران استفاده می‌شوند. ابزارهایی هم هستند که به پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی کمک می‌کنند. نوعی از ابزارها برای بررسی میزان رقابت در جستجوی کلمات به کار رفته و نوعی از آن‌ها سئو داخلی سایت را آنالیز می‌کنند.

ابزارهایی هم هستند که میزان بک لینک‌های موجود در سایت را بررسی و رتبه‌بندی یا رنکینگ سایت مورد نظر در گوگل را آنالیز می‌کنند.

برخی ابزارهای سئو هم برای بهینه‌سازی محتوای سایت و تست سرعت آن کاربرد دارند. بنابراین سئوکاران در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ باید از تمامی این ابزارها کمک بگیرند و استفاده از آن را بلد باشند..

گوگل چه ابزارهایی برای سئو دارد؟

فرقی ندارد که امروز سایت شما در چه جایگاهی قرار دارد. مثل شبکه چهار مخاطبان کمی دارد یا رتبه آن یک است! در هر صورت همه چیز می‌تواند خیلی سریع تغییر کند. آن هم در مدت زمان خیلی کوتاه! راحت بگوییم؛ گوگل دنبال بهانه می‌گردد.

هیچکس از آینده سئو خبر ندارد؛ اما باید با تسلط بر ابزارهای مهم سئو، سایت مورد نظر با ریزبینی و به دقت بررسی شود. در ادامه به شما می‌گوییم که گوگل چه ابزارهایی برای بهینه‌ سازی وب سایت دارد و کاربرد هر کدام چیست.

Google Analytics

گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا اطلاعات و داده‌های موجود در سایت را در چند طبقه مختلف بررسی کرده و بدانید چه چیزهایی در اختیار بازدیدکنندگان سایت شما قرار گرفته است.

ابزارهای مورد نیاز سئوکاران

  • Real Time: این بخش همانطور که از نامش مشخص است نشان می‌دهد که در همین لحظه چند کاربر از سایت شما دیدن می‌کنند؟ به چه شکلی وارد شده‌اند؟ چند صفحه را بررسی کرده‌اند؟ مکان فعلی آن‌ها کدام است؟
  • Audience: این بخش راجع به بازدیدکنندگان سایت و ویژگی‌هایی که دارند به شما اطلاعات می‌دهد. با استفاده از این بخش از ابزار گوگل آنالیتیکس، اطلاعاتی راجع به تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آن‌ها، بانس ریت، صفحات و بخش‌های مورد علاقه در مدت زمان بازدید و... خواهید داشت.
  • Acquisition: این بخش به شما نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان از چه طریقی به سایت شما وارد شده‌اند.
  • Behaviour: این بخش نشان می‌دهد بازدیدکنندگان از کدام صفحات بازدید داشته و چه کار می‌کنند.

Google PageSpeed Insights

گوگل به سرعت بارگذاری اهمیت زیادی می‌دهد. این ابزار مهم به شما کمک می‌کند تا با بررسی سرعت بارگذاری صفحات در دسکتاپ و نسخه موبایلی، نمره سایت خود را به دست‌ آورید.

Similar Web

علاوه بر اینکه با تمرکز بر بهبود سئو سایت در تلاش برای بالا بردن رتبه خود هستید، باید به رقبا هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. Similar Web یک ابزار رایگان و کاربردی است که به شما نشان می‌دهد ترافیک سایت بقیه چقدر است؟ صفحات آن‌ها در چه رتبه‌ای قرار داد؟ میزان اینگیجمنت آن‌ها چقدر است؟ در کنار همه این‌ها می‌توانید بفهمید که ترافیک سایت به چه دلیل است؟ چه کلماتی بیشترین ترافیک را ایجاد می‌کنند و تبلیغات روی کدام کلمه‌ها بیشترین بازدهی را دارد؟

SEO SiteCheckup

فکر می‌کنید بهینه‌ سازی وب سایت را به خوبی انجام داده‌اید؛ اما هنوز به نتیجه دلخواهتان نرسیده‌اید؟ نمی‌دانید مشکل کجاست؟ در این شرایط SEO SiteCheckup به کارتان می‌آید. این ابزار مهم امکان بررسی رقبا و تجزیه و تحلیل مشکلات مرتبط با سئو را فراهم کرده است. از این رو با جستجوی آدرس سایت در باکس، نمره و رتبه آن را به دست آورده و مشکلاتی را که دارد؛ متوجه می‌شوید. با انتخاب گزینه How to Fix هم با نحوه حل مشکل سایت آشنا می‌شوید. بدین ترتیب با برطرف کردن مشکلات موجود، رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل به دست می‌آورید.

Google Search Console

یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو، کنسول جستجوی گوگل است که با نشان دادن آمار و اطلاعات سایت در بهبود رتبه آن موثر است. این ابزار میانگین نرخ کلیک سایت، ایمپرشن‌ها، جایگاه سایت در گوگل و... را مورد بررسی قرار داده و لینک‌های داده شده به سایت را مشخص می‌کند.

SpyFu

دوستت را نزدیک نگه دار و دشمنت را نزدیک‌تر! این جمله الهام بخش خوبی برای استفاده از این ابزار است. با وارد کردن آدرس سایت در SpyFu اطلاعاتی مثل لینک‌های داخلی، سابقه رتبه‌بندی سایت، کلمات کلیدی برتر و کلمات کلیدی اشتراکی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

ابزارهای مورد نیاز سئوکاران

Dasheroo

یکی از بهترین ابزارهای رایگان گوگل برای سئو سایت، Dasheroo است که با داشتن محیطی کاربرپسند از قابلیت اتصال به توییتر، یوتیوب، فیس بوک، اینستاگرام و... برخوردار است. با استفاده از این ابزار دیگر نیازی نیست که برای بررسی داده‌ها از ابزارهای مختلف به صورت جداگانه استفاده کنید.

ابزاری برای بررسی سایت و سئوی داخلی

درست است که ابزارهای رایگان گوگل بسیار کاربردی هستند؛ اما در بیش‌تر موارد با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. برای آنالیز seo سایت بهتر است از ابزارهای بهتری کمک گرفته شود. یکی از این موارد ابزار Screaming frog است که با استفاده از داده‌های موجود، تمام خطاها و موارد مهم سایت را به شما گزارش می‌دهد. همچنین کلمات کلیدی، محتوا، لینک‌های داخلی و... را مورد بررسی قرار داده و سلامت سایت را آنالیز می‌کند. بدین ترتیب با بررسی کامل سایت و موارد داخلی می‌توانید با کم‌ترین هزینه رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببرید. این ابزار در دو نسخه رایگان و پولی عرضه می‌شود که با پرداخت هزینه از امکانات نامحدود آن استفاده کنید.

با این ابزار رتبه کلمات کلیدی را بررسی کنید!

تا اینجا ابزارهای زیادی را برای آنالیز سئو معرفی کردیم که این ابزارها قابلیت پیشنهاد کلمات کلیدی را هم دارند. شاید از ابزارهای قبلی بتوانید برای بررسی رتبه کلمات کلیدی استفاده کنید؛ اما ابزارهایی تخصصی برای بررسی رتبه کلمات کلیدی نیز وجود دارند. نایت واچ ابزار دقیقی برای ردیابی رتبه کلمات کلیدی بر اساس موقعیت جغرافیایی است. یعنی بر خلاف سایر ابزارها که به‌صورت تصادفی نمایش می‌دهند، با استفاده از nightwatch به مرکز داده گوگل دسترسی دارید.

ابزارهایی برای کیورد ریسرچ

شما برای گرفتن بهترین نتیجه از سایت، راه‌اندازی یک کمپین، بالا بردن میزان CTR و کسب رتبه روی کلمات کلیدی مختلف باید ابتدا درباره این کلمات تحقیق کنید. Google Keyword Planner یکی از ابزارهای کاربردی گوگل برای دادن اطلاعات لازم درباره کلمات کلیدی است. با جستجوی هر کلمه کلیدی، میانگین تعداد جستجو آن کلمات، رقابت کلمه‌ها در گوگل، کلمات کلیدی مرتبط و میزان جستجوی آن‌ها را نشان می‌دهد. ابزار دیگری که سئوکاران باید برای کلمات کلیدی از آن کمک بگیرند، keyword tool است که به دو صورت پولی و رایگان عرضه می‌شوند.

بنابراین در این مطلب توضیح دادیم که شما به عنوان یک سئوکار به چه ابزاری نیاز دارید. یادتان باشد اصلی ترین گام رسیدن به نتیجه دلخواه در گرفتن رتبه، بهینه ‌سازی وب سایت است. برای این کار، حتما به ابزارهای مختلفی برای سئو نیاز خواهید داشت که ما تعدادی از آن را برای شما معرفی کردیم. اگر کار با این ابزارها برای شما هم سخت بود می‌توانید از خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفه‌ای برای بهینه‌سازی سایت خود استفاده کنید.

کد خبر 684670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.