ضرورت اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری فریدن/ گیاهان دارویی بر اساس شرایط منطقه کشت می‌شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدن گفت: تلاش برای اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری، اصلاح طرح‌ها و پیش‌بینی کشت و توسعه گیاهان دارویی و خوراکی بر اساس شرایط و مطالعات میدانی و اجرای چهار طرح مرتع‌داری در حال اصلاح و بازنگری است تا اقدامات موثری را در این راستا شاهد باشیم.

داوود صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه شهرستان فریدن بالغ بر ۹۷ هزار هکتار مساحت دارد، اظهار کرد: از این مساحت ۵۴ هزار هکتار را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهد.

وی درباره برنامه‌های آموزش و ترویج حفاظت از منابع طبیعی افزود: فرهنگ‌سازی با بهره‌مندی از روحانیون، ائمه جمعه و سفیران انفال، فعالان بخش خصوصی و نیروهای پیشرو و اثرگذار، برگزاری کلاس‌های آموزشی مورد نیاز و استمرار آن برای بهره‌برداران، شوراها و دهیاری‌های شهرستان با برپایی جلسه آموزشی روزانه برای ۱۰۰ نفر در سال ۱۴۰۲ و ثبت‌نام تعداد ۶۰۰ همیار طبیعت در سامانه همیار طبیعت از برنامه‌های اجرایی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدن با اشاره به اجرای جنگل‌کاری دیم با گونه‌های اقتصادی، تصریح کرد: ترویج بادام‌کاری دیم در قالب تشکیل شرکت تعاونی بهره‌برداران عرصه‌ها، سایر اقشار و کشت گیاهان دارویی، تغذیه‌ای و صنعتی در زیراشکوب در سال‌های قبل حدود ۹۱ هکتار جنگل‌کاری با بذر بادام "آمارا" انجام شده که درصدد واگذاری مدیریت آن به افراد محلی و بهره‌برداران هستیم.

وی درباره طرح‌های آبخیزداری شهرستان فریدن، گفت: با اجرای پروژه‌های چند منظوره آبخیزداری در مناطق مستعد و بر اساس طرح‌های مطالعاتی موجود (بیولوژیک) در سال‌های گذشته تعداد ۶۲ فقره سازه‌های آبخیزداری از قبیل سنگ، سیمان، خشکه‌چین، پخش سیلاب انجام شده است.

صالحی با اشاره به اینکه شهرستان فریدن به هفت حوزه مطالعاتی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: مطالعات حوزه‌های آبخیز ننادگان و A5( خلج، قوهک، گنجه و چهلخونه) انجام شده و مطالعات پنج حوزه آبخیز (دالانکوه، دامنه، داران، موغان و حصور) نیز در دست اجرا است.

وی درباره اقدامات و طرح‌های بخش مراتع شهرستان فریدن، افزود: تلاش برای اقتصادی کردن طرح‌های مرتع‌داری، اصلاح طرح‌ها و پیش‌بینی کشت و توسعه گیاهان دارویی و خوراکی (موسیر، آویشن، کرفس، بومادران و خاکشیر) بر اساس شرایط و مطالعات میدانی و اجرای چهار طرح مرتع‌داری (دزدک، ننادگان، دره بیدبالا، عادگان) در حال اصلاح و بازنگری است تا اقدامات مؤثری را در این راستا شاهد باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدن تصریح کرد: طرح کشت گیاهان مرتعی در ایستگاه بذر قهیز به مساحت ۲۱ هکتار، یک هکتار موسیر و کرفس، پایش مراتع شهرستان و بهنگام‌سازی مراتع و تمدید پروانه چرای دام، طراحی سامانه سمطا و انجام فرایند تمدید و صدور الکترونیکی مجوز چرای دام از درگاه ملی، مجوزهای کشور در راستای ماده ۷ مکرر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب بیست‌وچهارم اسفندماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی از دیگر اقداماتی بوده که مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: پاسخگویی به حدود ۷۲۶ مورد از تعداد ۷۳۳ استعلامات واصله در سال جاری، واگذاری اراضی ملی به بنیاد مسکن در روستاهای طرار، بلمیر، دره بید، غرغن در راستای طرح عرضه مسکن، شرکت در کمیسیون رفع تداخلات و بررسی پلاک‌های دارای تداخل که تعداد ۲۶ پلاک از ۱۰۰ پلاک مشمول تداخل شهرستان بررسی و ابلاغ شده است و پاسخگویی به استعلامات تخصیص اراضی و معادن در قالب سامانه صبا از اقدامات اجرایی در شهرستان است.

صالحی با اشاره به استقرار سه پاسگاه کنترل کوچ ثابت از پانزدهم اسفندماه سال گذشته تا سی‌ام اردیبهشت‌ماه امسال در بخش یگان حفاظت برای جلوگیری چرای قبل از فصل تعلیف در مراتع، اضافه کرد: گشت و مراقبت سیار خودرویی به منظور جلوگیری از حریق در مراتع شهرستان و اطفای به موقع حریق انجتم می‌شود.

کد خبر 684619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.