مراقب کلاهبرداری‌ها با موضوع اربعین باشید

طی روزهای اخیر، اخباری در خصوص کلاهبرداری با بهانه‌هایی مربوط به مراسم اربعین منتشر شده است که نشان از بهانه جدید افراد سودجو برای سوءاستفاده از شوق و اشتیاق دوستداران امام حسین (ع) دارد، لذا باید افراد تنها از مراجع و منابع قانونی مباحث و اخبار را پیگیری کنند تا در دام کلاهبرداران گرفتار نشوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کلاهبرداری‌های متعددی در طول سال به بهانه‌های مختلف انجام می‌شود، اما با رسیدن به مقاطعی از جمله مناسبت‌های مذهبی، سوءاستفاده افراد سودجو و کلاهبردار افزایش می‌یابد و به‌رغم هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های انجام شده به منظور آگاهی شهروندان از روش‌های کلاهبرداری، افراد ناآگاهی در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند.

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ، اظهار کرد: یکی از شهروندان به این پلیس مراجعه کرد و مدعی شد فردی با وی تماس گرفته و ضمن معرفی خود به عنوان مجری برنامه رادیویی زائر اربعین اعلام کرده است که شما برنده یک سفر زیارتی در ایام اربعین شده‌اید.

وی افزود: مجرمان با استفاده از ترفندهای زیرکانه مالباخته را متقاعد کرده بودند که جهت دریافت جایزه خود کدهای مختلفی را که از پشت تلفن به وی اعلام می‌شد را در مرورگر تلفن همراه خود وارد و اعلام کند، شاکی نیز با یک غفلت ساده در نهایت متوجه سرقت تمام موجودی حساب‌های بانکی خود می‌شود.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ تصریح کرد: موضوع در دستور کار متخصصان پلیس فتا پایتخت قرار گرفت و پس از اقدامات تخصصی و تحقیقات سایبری متهمان در یکی از مناطق جنوبی تهران شناسایی و پس از تشریفات قضائی هر دو نفر دستگیر و به پلیس فتا منتقل شدند.

وی با اشاره به افزایش تعداد شکات در حین رسیدگی ادامه داد: مجرمان پس از انتقال به پلیس فتا بزه انتسابی را پذیرفتند، اظهار ندامت کردند و گفتند با توجه به ایام اربعین و اشتیاق مردم برای سفر زیارتی به کشور عراق دست به چنین اقدامی زده‌اند.

سرهنگ گودرزی با بیان اینکه مجرمان بیش از پنج میلیارد ریال از حدود ۲۰ نفر شهروند کلاهبرداری کرده بودند، گفت: به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به حضور پای دستگاه عابربانک یا دادن اطلاعات محرمانه حساب بانکی از جمله اینترنت بانک و همراه بانک نیست و تماس‌هایی که این موارد را از شهروندان درخواست می‌کنند، به طور قطع به منظور کلاهبرداری است.

مراقب اپلیکیشن‌های جعلی ادعیه مذهبی به مناسبت اربعین باشید

سیدمصطفی مرتضوی، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از اقدامات مجرمانه افراد سودجو ارائه فایل‌ها و ادعیه‌های مذهبی برای دانلود است که گاهی بعضی از آن‌ها آلوده به بدافزار هستند و به محض دانلود، به سیستم نفوذ و اطلاعات افراد را سرقت می‌کنند، بنابراین شهروندان باید نسبت به دریافت فایل‌ها از منبع مختلف دقت لازم را داشته باشند.

وی افزود: بعضی از نرم افزارها در هنگام نصب از کاربر درخواست می‌کنند تا بعضی از مجوزها (از قبیل دسترسی به دفترچه تلفن، پیامک‌ها و تماس‌های تلفن) را به نرم‌افزار بدهد که با کمی دقت می‌توان متوجه شد که این مجوزها هیچ ارتباطی به نوع فعالیت نرم‌افزار ندارند؛ بنابراین از نصب این نرم‌افزارها خودداری کنید.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان خاطرنشان کرد: بهترین راه برای دریافت ادعیه و فایل‌های مذهبی دانلود یا خرید از سایت‌های شناخته شده و مارکت‌های معتبر است.

وی ادامه داد: شهروندان هنگام پرداخت نذورات و کمک‌های مورد نظر خود یا خرید تجهیزات و البسه ویژه ماه محرم، مراقب سایت‌های جعلی فیشینگ باشند؛ چراکه مجرمان سایبری با طراحی صفحات جعلی شبیه به صفحات پرداخت بانک به دنبال سرقت اطلاعات بانکی هموطنان هستند.

مرتضوی گفت: در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی موضوع را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی با پلیس در میان بگذارید.

کلاهبرداری به بهانه اینترنت رایگان اربعین

پیشتر نیز، سرهنگ داوود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت، اظهار کرد: شخصی با مراجعه به پلیس فتای پایتخت اعلام کرد برای خرید بسته اینترنت در فضای مجازی مشغول جست‌وجو بوده و با سایتی مواجه شده است که مدعی بودند به مناسبت ایام اربعین بسته‌های اینترنت رایگان را تنها با پرداخت هزار تومان فعال می‌کنند.

وی افزود: شاکی نیز بدون توجه به آدرس درگاه پرداخت و اطمینان از هویت گردانندگان آن سایت، اقدام به خرید می‌کند، اما پس از وارد کردن اطلاعات محرمانه کارت بانکی خود با تراکنش ناموفق مواجه شده و پس از چند لحظه تمام موجودی حسابش که ۲۰ میلیون تومان بوده را از دست داده است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت تصریح کرد: پس از این شکایت، رسیدگی به این پرونده در دستور کار پلیس فتای پایتخت قرار گرفت و متخصصان سایبری پلیس فتای تهران بزرگ پس از شناسایی مجرم در فضای مجازی، اطلاعات هویتی متهم را به دست آوردند و وی پس از تشریفات قضائی در یکی از مناطق جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به همراه تجهیزات الکترونیک به پلیس فتا منتقل شد.

وی خاطرنشان کرد: این شیاد پس از انتقال به اداره پلیس با مشاهده مستندات موجود در پرونده جرم خود را پذیرفت و اقرار کرد با ایجاد سایت جعلی بسته‌های اینترنت رایگان در ایام اربعین، قربانیان خود را به سمت درگاه جعلی برده و با به دست آوردن اطلاعات حساب بانکی افراد نسبت به سرقت موجودی حساب آنها اقدام کرده است.

کد خبر 684597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.