جریمه دستکاری یا مخدوش کردن پلاک وسیله نقلیه چیست؟

مخدوش کردن پلاک خودرو به یک چالش اساسی در مناطق اجرای طرح ترافیک تبدیل شده و در پی اعمال محدودیت‌ها به‌شدت در حال گسترش است؛ با توجه به اهمیت این اقدام و عواقب سنگین آن، حداکثر توان نیروهای پلیس برای برخورد با مخدوش‌کنندگان پلاک وسایل نقلیه به کار گرفته و اطلاع‌رسانی‌های گستره‌ای نیز انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر و بنابر اعلام پلیس از تخلف افرادی که اقدام به پوشش پلاک کرده باشند تصویر تهیه، رانندگان وسایل نقلیه متخلف برای شرکت در کلاس‌های آموزشی احضار می‌شوند و پس از طی کردن این کلاس‌های آموزشی، از افراد تعهدی مبنی بر تکرار نکردن تخلف اخذ می‌شود، اما در صورت شرکت نکردن راننده در کلاس‌های در نظر گرفته شده، روی پلاک وسیله نقلیه منع خدمات ثبت و به مراجع قضائی ارجاع می‌شود.

اگر راننده‌ای در اعداد و ارقام دستکاری کرده باشد، به مراجع قضائی معرفی می‌شود و جریمه پوشش پلاک برابر با ۶۰ هزار تومان را پرداخت می‌کند. برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، دستکاری و مخدوشی پلاک جرم محسوب می‌شود و از شش ماه تا یک سال حبس برای متخلف به همراه دارد.

اعمال قانون ۵۳۰۰ وسیله نقلیه طی هفته گذشته در تهران بزرگ

سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به آمار توقیف و اعمال قانون خودرو و موتورسیکلت‌های متخلف در طرح برخورد با پوشش و دستکاری پلاک اظهار کرد: هفته قبل حدود ۵۳۰۰ وسیله نقلیه به علت پوشش پلاک اعمال قانون شدند و افزون بر جریمه ۶۰ هزار تومانی، به کلاس‌های آموزشی نیز اعزام شدند.

وی افزود: تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ مستقر در سطح معابر پایتخت روزانه ۸۸۶ دستگاه وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت که رانندگان آنها تخلف پوشش پلاک انجام داده بودند را جریمه و رانندگان را به کلاس‌های آموزشی هدایت کردند.

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: ۱۳۸ دستگاه موتورسیکلت نیز در هفته گذشته به علت اینکه پلاکشان توسط راکبان موتورسیکلت دستکاری و مخدوش شده بود و قابل رؤیت توسط پلیس نبود، متوقف و به پارکینگ منتقل شدند.

وی با بیان اینکه دستکاری در ارقام پلاک تخلف محسوب نمی‌شود و جرم است، ادامه داد: از دید پلیس این اقدام راکبان موتورسیکلت جرم تلقی می‌شود و این افراد مجرم هستند، پلیس چندین بار در خصوص برخورد با این تخلف خاص که از سوی برخی افراد انجام می‌شود، اطلاع‌رسانی و عواقب این تخلف را گوشزد کرده است.

سرهنگ مؤمنی گفت: این هفته طرح تشدید برخورد با پوشش پلاک در دستور کار است و مأموران پلیس در صورت مشاهده این اقدام به جد با این تخلف برخورد خواهند کرد؛ چراکه دستکاری و پوشش پلاک خط قرمز پلیس و خواست و مطالبه شهروندان است.

مخدوش‌کنندگان پلاک خودرو در انتظار برخوردهای شدیدتری باشند

پیش از این نیز، سرهنگ اصغر زارع، رئیس پلیس راه استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برابر ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هر فردی که در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییری ایجاد، پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به آن الصاق کند، برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا چنین وسایلی را با علم به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی مورد استفاده قرار دهد، بر اساس نظر مرجع قضائی به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از رانندگان توجهی به این موضوع ندارند و نسبت به مخدوش کردن پلاک خودرو با روش‌های مختلف از قبیل دستکاری ارقام، سیاه کردن پلاک و استفاده از طلق‌های دودی اقدام می‌کنند که لازم است برای جلوگیری از ارتکاب رانندگان به این تخلف و سوءاستفاده‌های احتمالی، برخورد لازم با این رانندگان صورت گیرد.

رئیس پلیس راه استان اصفهان تصریح کرد: در این رابطه با توجه به هماهنگی انجام شده با مرجع قضائی، از این پس رانندگانی که به هر دلیلی مرتکب تخلف مخدوش کردن پلاک خودرو می‌شوند، ضمن توقیف خودرو، برای این افراد پرونده قضائی تشکیل و جهت سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی خواهند شد.

توقیف ۱۲۶۱ خودروی بدون پلاک و دارای پلاک مخدوش در اصفهان

پیش‌تر نیز، سرهنگ محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مأموران پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان در سه ماهه سال جاری تعداد ۲۱۲ دستگاه خودرو که بدون داشتن پلاک در سطح معابر شهری استان تردد می‌کردند را شناسایی و توقیف کردند که از این تعداد ۱۶۳ مورد مربوط به شهر اصفهان بودند.

وی افزود: بعضی از خودروهای توقیفی به دلیل نقص فنی از سوی کارشناسان پلیس راهور پلاک آنها فک و به آنها پلاک تعمیری داده شده بود و باید ظرف ۴۸ ساعت به یکی از تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه و پس از رفع نقص خود به پلیس راهور مراجعه و پلاک خود را دریافت می‌کردند، اما بدون توجه به این موضوع، بدون پلاک در سطح شهر تردد می‌کردند.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان تصریح کرد: همچنین طی این مدت، ۱۰۴۹ دستگاه خودرو به علت دارا بودن پلاک تقلبی، دستکاری در اعداد و ارقام پلاک و مخدوش بودن پلاک در سطح استان توقیف شدند که ۳۲۰ مورد از این خودروها مربوط به شهرستان اصفهان بودند.

وی با بیان اینکه تردد با خودروی بدون پلاک، پلاک مخدوش و دستکاری شده یا پلاک‌های تقلبی جرم است و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود، گفت: بر اساس ماده ۷۲۰ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، افزون بر جریمه رانندگان این خودروها، مالکان برای رسیدگی قانونی به مرجع قضائی معرفی می‌شوند.

سرهنگ محمدی ادامه داد: مدت زمان توقیف خودرو و نحوه برخورد با متخلفان، توسط قاضی دادگاه تعیین می‌شود و بر اساس رأی صادره در خصوص رانندگان متخلف تصمیم‌گیری خواهد شد. گشت‌های ویژه پلیس راهور به صورت هوشمند تردد این خودروها را در سطح معابر شهری رصد می‌کنند و از تردد آنها جلوگیری خواهند کرد.

کد خبر 684537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.