تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع روابط اقتصادی ایران و لبنان شود

وزیر امور خارجه در دیدار با همتای لبنانی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع روابط اقتصادی ایران و لبنان شود، از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای مشارکت در حل مشکل برق در لبنان خبر داد.

به گزارش ایمنا، حسین امیرعبداللهیان که در مقصد دوم سفرش به منطقه و پس از حضوری دو روزه در سوریه در بیروت به سر می‌برد، امروز _جمعه دهم شهریورماه_ با «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار اظهار کرد: شرایط منطقه به گونه‌ای است که ایجاب می‌کند به طور مستمر با هم مشورت و گفت‌وگو داشته باشیم.

وی با ذکر این نکته که جمهوری اسلامی ایران چیزی جز خیر و رفاه بیشتر برای لبنان نمی‌خواهد، افزود: خوشحال هستیم که شاهد امنیت و ثبات هر چه بیشتر در لبنان باشیم.

لبنان قلب منطقه است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: لبنان قلب منطقه است و هر شرایطی در لبنان بر کل منطقه تأثیر می‌گذارد.

وی ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر با توافق طرف‌های لبنانی موضوع انتخاب رئیس جمهور نهایی شود و افزود: انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید گام مهمی برای لبنان و منطقه خواهد بود.

امیرعبداللهیان با ذکر این نکته که منطقه شاهد مرحله جدیدی است و تمام طرف‌ها تلاش می‌کنند تفاهم را جایگزین مناقشات کنند، خاطرنشان کرد: همچنین شاهد تحولات مثبتی در روابط ایران و عربستان هستیم و ارزیابی ما از روند روابط دو کشور مثبت است و این روند تأثیر مثبتی بر کل منطقه و لبنان خواهد گذاشت.

وی افزود: رژیم صهیونیستی دشمن تمام منطقه و ثبات و امنیت آن است و اعتقاد داریم که هرگونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به ضرر منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روابط اقتصادی ایران و لبنان را مهم خواند که باید مورد توجه هرچه بیشتر قرار گیرد و تأکید کرد: تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مانع روابط اقتصادی ایران و لبنان شود، کما اینکه این تحریم‌ها نتوانسته مانع همکاری‌های ایران با عراق، ترکیه پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز شود.

وی اضافه کرد: امیدواریم پیشنهادات ایران برای توسعه روابط اقتصادی با لبنان مورد توجه قرار گیرد، در این راستا شرکت‌های ایرانی آماده مشارکت در حل مشکل برق در لبنان هستند و همچنین آماده‌ایم نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید لبنان در تهران برگزار کنیم.

برگزاری نشست مجازی رؤسا مجالس کشورهای اسلامی

امیرعبداللهیان گفت: ما در مورد اهانت به قرآن کریم و کتب آسمانی، شاهد اقدام نامناسبی توسط برخی کشورهای اروپایی بودیم و شما در جریان تلاش‌های ایران از جمله اقدام مشترک ایران، عراق و عربستان برای برگزاری اجلاس فوق‌ العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی هستید و بزودی نیز با پیگیری ایران و برخی کشورهای اسلامی شاهد برگزاری نشست مجازی رؤسای مجالس کشورهای اسلامی در این زمینه خواهیم بود، این ابتکار امروز مورد حمایت آقای نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز قرار گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم با کمک شما و همه کشورهای اسلامی شاهد اهانت به کتب و مقدسات هیچ یک از ادیان آسمانی نباشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین از بوحبیب همتای لبنانی برای سفر به تهران دعوت کرد.

ایران کشور عزیز و دوست ما است

عبدالله بوحبیب وزیر خارجه لبنان در این ملاقات ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران در حمایت از لبنان اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران کشور عزیز و دوست ما است و همیشه به شما در لبنان خوشامد می‌گوئیم و علاقه‌مند به توسعه روابط با ایران هستیم.

وی با ذکر این نکته که زمینه‌های زیادی برای همکاری با ایران داریم، افزود: امیدواریم با تشکیل حکومت جدید در لبنان، بتوانیم از این زمینه‌های مثبت برای تقویت روابط بیش از پیش استفاده کنیم.

وزیر خارجه لبنان گفت: از پیشرفت روابط ایران و عربستان خرسندیم و از آن استقبال می‌کنیم و آن را به نفع لبنان و منطقه می‌دانیم.

وی افزود: ما اهانت به قرآن و مقدسات را محکوم کردیم و از ابتکار کشورهای اسلامی به منظور ایجاد بازدارندگی در این زمینه به طور جدی حمایت می‌کنیم.

منبع: فارس

کد خبر 684391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.