دست پر مقاومت در برابر تهدید صهیونیست‌ها

دیدارهای فشرده و مهم چند روز اخیر وزیر امور خارجه با مسئولان سوری و لبنانی و فرماندهان جبهه مقاومت، بیانگر استراتژی فعال ایران و محور مقاومت برای مقابله با ناامنی و آشوب در منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه، پس از سفر به دمشق و دیدار با همتای سوری، در «کاخ الروضه» مهمان بشار اسد شد و سپس عصر همان روز برای پنجمین بار طی دو سال گذشته، راهی لبنان شد. وزیر امور خارجه در بیروت نیز پس از گفت‌وگو با وزیر امور خارجه لبنان، با سیدحسن نصرالله دیدار کرد و بعد از برگزاری نشست خبری در سفارت ایران، در نشستی سه‌جانبه با فرماندهان حماس و جهاد فلسطین حضور پیدا کرد.

دیدارهای فشرده و مهم رئیس دستگاه دیپلماسی با مسئولان سوری و لبنانی و رهبران جبهه مقاومت، از منظرهای متعدد قابل تحلیل است زیرا در شرایطی صورت گرفته که از یک طرف شاهد تحرکات مشکوک رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه، همچنین از طرف دیگر شاهد وقوع عملیات‌های پراکنده تروریستی در سوریه و لبنان هستیم. به نظر می‌رسد با افزایش بحران داخلی در اسرائیل و ادامه اعتراضات و افزایش مقاومت فلسطینی‌ها در کرانه باختری، این رژیم قصد دارد برای کاستن از فشار انتقادات، سیاست عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی که از چندسال قبل آغاز کرده بود را پیگیری کند و با استفاده از ابزار تهدید و ترور علیه نیروهای مقاومت، صحنه را به نفع خود تغییر دهد.

دست پر مقاومت در برابر تهدید صهیونیست‌ها

از سوی دیگر، در ماه‌های اخیر حملاتی از جانب داعش به مواضع ارتش سوریه صورت گرفته است که طبق اظهارات مقامات سوری و شواهد موجود، می‌توان دست حمایت آمریکا را در آن دید و به نظر می‌رسد واشنگتن سعی دارد با فعال کردن مجدد گروه تروریستی داعش، ثبات و امنیت سوریه و منطقه را از بین ببرد. در همین راستا، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد که هیچ اقدام جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی بی‌پاسخ نخواهد ماند و افزود در مذاکرات با طرف سوری درباره ادامه مبارزه با تروریسم و اقدامات آمریکا برای سازماندهی مجدد این گروه‌ها همچنین حضور نیروهای غیرقانونی آمریکایی در خاک سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.

امیرعبداللهیان همچنین در سوریه خطاب به آمریکایی‌ها توصیه کرد که به خانه برگردند و منطقه را به اهل منطقه واگذارند. این هشدار وزیر امور خارجه و دیدار با مقامات ارشد جبهه مقاومت را باید در راستای سیاست حفظ ثبات و امنیت در منطقه و جلوگیری از دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی در امور داخلی این کشورها تحلیل کرد و به نظر می‌رسد سفر رئیس دستگاه دیپلماسی به سوریه و لبنان، در کنار سفر اخیر وی به عربستان سعودی، نشان از یک استراتژی جدید با رویکرد گفت‌وگومحور در سیاست خارجی کشور دارد.

وزیر امور خارجه در دیدار با سیدحسن نصرالله درباره آخرین وضعیت فلسطین گفت‌وگو کرد و دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرد که امروز مقاومت لبنان و فلسطین در قوی‌ترین وضعیت قرار دارد و اگر از صهیونیست‌ها رفتاری مبتنی بر محاسبه خطا سر زند، با واکنش پشیمان‌کننده مقاومت مواجه خواهند شد. با توجه به نوع اظهارات در دو سفر اخیر وزیر امور خارجه، می‌توان گفت جمهوری اسلامی سعی دارد با این دیدارها، ضمن برقراری مجدد روابط با همسایگان منطقه‌ای مانند عربستان سعودی، راه را بر اعمال نفوذ کشورهای بیگانه در منطقه ببندد و در عین حال برای مقابله با تحرکات مشکوک در منطقه، اتحاد مستحکم خود را با اعضای جبهه مقاومت حفظ کند.

در همین رابطه، مهدی شکیبایی، دبیر کل جمعیت دفاع از فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با جنبش‌ها و نهضت‌های آزادی بخش در منطقه رابطه‌ای مستحکم و در عین حال دارای ابعاد مختلف است. جمهوری اسلامی ایران، از ابتدای انقلاب تا به امروز این سیر را رعایت کرده و در شرایط مختلفی توانسته این روابط را پایدار نگه دارد چراکه معتقد است این اراده ملت‌ها است که در نهایت سرنوشت کشورهای منطقه را رقم خواهد زد.

وی افزود: حضرت امام (ره) و بعد از ایشان، مقام معظم رهبری همواره مخاطبشان توده ملت‌ها بوده است و طبیعی است که در این استراتژی، مردم جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته باشند. ما در طول ۴۵ سالی که از عمر پربرکت انقلاب می‌گذرد، این جایگاه را حفظ کرده‌ایم و بنابراین بخش عمده‌ای از رفت و آمدهای اینچنینی به همین استراتژی جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد.

احتمال ماجراجویی رژیم صهیونیستی در منطقه

دبیر کل جمعیت دفاع از فلسطین با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به کشورهای سوریه و لبنان برای چندمین بار گفت: این سفر بعد دیگری هم دارد و آن بعد مقطعی است زیرا زمان‌هایی که از رژیم صهیونیستی اطلاعاتی داریم که به نظر می‌رسد ممکن است این رژیم دست به ماجراجویی‌هایی بزند طبیعی است که باید هماهنگی‌ها بین طرف‌های مختلف و زنجیره‌های محور مقاومت، متناسب با تهدیدی که از سوی دشمن صهیونیستی وجود دارد، بیشتر شود.

شکیبایی ادامه داد: بنابراین بعد دیگر سفر امیرعبداللهیان و دیدار با رهبران گروه‌های جهادی فلسطینی و لبنانی منطقه، متوجه تهدیداتی است که به‌تازگی رژیم صهیونیستی علیه کشورهای محور مقاومت داشته است و به اعتقاد من این احتمال وجود دارد که رژیم با توجه به مشکلات عدیده داخلی، دست به یک ماجراجویی بزند و این ماجراجویی ممکن است داخل مرزهای فلسطین یا نسبت به یکی از زنجیره‌های مقاومت در منطقه باشد.

وی تاکید کرد: صحبت‌های سیدحسن نصرالله نیز درواقع تأکیدی بر همین موضوع یعنی آمادگی رژیم برای یک ماجراجویی جدید علیه زنجیره‌های مقاومت در منطقه است که باعث شد ایشان بحث ترور را مطرح کنند. علاوه بر این، ترور برای رژیم صهیونیستی، از ابتدای تأسیس این رژیم در فلسطین یعنی از ۱۹۴۸، ابزاری در جهت برخورد با مسئله فلسطین و مقاومت بوده است.

دست پر مقاومت در برابر تهدید صهیونیست‌ها

دبیر کل جمعیت دفاع از فلسطین یادآور شد: این رژیم هر زمان بخواهد اتفاق بزرگی را رقم بزند به این فکر می‌کند که بعد از این اتفاق بزرگ، مرحله‌ای شروع می‌شود که نیاز است منطقه مورد نظر عاری از شخصیت‌ها و چهره‌های اثرگذار باشد تا بتواند آن مرحله را هم به‌خوبی کنترل و مهار کند.

شکیبایی افزود: نمونه این رفتار رژیم را در سال ۲۰۰۴ داشتیم یعنی زمانی که قرار بود یک‌سال بعد، در سال ۲۰۰۵ رژیم صهیونیستی از نوار غزه عقب‌نشینی کند، ابتدا به ترور شخصیت‌های بسیار اثرگذاری مانند شهید شیخ احمد یاسین، رهبر معنوی جنبش حماس رو آورد و در یک فاصله ۱۰، ۲۰ روزه فرمانده عملیات جنبش حماس در نوار غزه و کرانه باختری را ترور کرد، زیرا رژیم خود را آماده خروج از منطقه کرده بود و به همین دلیل تلاش می‌کرد با اقدامات تروریستی چهره‌های شاخصی را که می‌توانستند بعد از خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه، منطقه را کنترل کنند و موقعیت قوی‌تری علیه رژیم صهیونیستی ایجاد کنند حذف کند.

وی تاکید کرد: اینکه سیدحسن نصرالله بلافاصله بعد از صحبت‌های نتانیاهو مستقیماً خطاب به او اعلام می‌کند که اگر قرار باشد تروری در منطقه علیه ایران یا کشورهای دیگر صورت بگیرد پاسخ پیمان کننده خواهیم داد، نشان می‌دهد رهبر مقاومت در لبنان به خوبی از تاریخ درس گرفته و می‌داند رژیم صهیونیستی قبل از اینکه اقدام بزرگی انجام بدهد، دست به ترور میزند.

راهبرد فعال «مقاومت» در دولت سیزدهم

سفرهای متوالی وزیر امور خارجه ایران به کشورهای محور مقاومت و دیدار با فرماندهان این جبهه در چشم‌انداز سیاست منطقه‌ای دولت سیزدهم از دریچه تحولاتی که در این زمینه پدیدار شده، قابل رؤیت است، تحولاتی که منجر به هم‌افزایی هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران با کشورهای محور مقاومت شده است.

پیوند تنگاتنگ مقام‌های دیپلماتیک با مقام‌های سیاسی کشورهایی همچون سوریه، عراق و لبنان و رابطه نزدیک با فرماندهان محور مقاومت از جریان حزب‌الله و مقاومت فلسطین گرفته تا انصارالله یمن و حشد الشعبی عراق در همین چهارچوب قابل ارزیابی است.

کد خبر 684606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.