باز آفرینی شهری مشکلات منطقه‌ای را کاهش می‌دهد

پژوهشگر حوزه برنامه‌ریزی شهری گفت: «باز آفرینی شهری» رویکردی برای رفع مشکلات شهری و منطقه‌ای است که در این راستا با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرشاد طهماسبی‌زاده در برنامه برخط سلسله نشست‌های تخصصی بازآفرینی شهری اظهار کرد: اوایل قرن ۱۹، شهرها به دلیل صنعتی شدن و افزایش جمعیت، با مشکلات مختلفی همچون آلودگی هوا، ناکافی بودن زیر ساخت‌ها و مسکن روبرو بودند.

وی ادامه داد: «باز آفرینی شهری» شامل مفاهیم دیگری نظیر بهسازی، نوسازی، بازسازی، توانمند سازی و روان‌بخشی است، در واقع این مهم، رویکردی جامع و یک‌پارچه برای برطرف کردن مشکلات شهری و منطقه‌ای است.

پژوهشگر حوزه برنامه‌ریزی شهری، با اشاره به ارکان اصلی برنامه‌های «باز آفرینی شهری» که شامل زیر ساخت‌های فضای شهری، خدمات روبنایی و مسکن است، گفت: «باز آفرینی شهری» ویژگی‌های بسیار مهمی از جمله مشارکت مردمی، تنوع اقتصادی، پایداری، نوآوری و خلاقیت را به دنبال دارد.

وی افزود: در «باز آفرینی شهری» با چالش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی، نهادی و … مواجه هستیم. چالش‌های تأثیرات زیست محیطی شامل تولید و جمع‌آوری زباله، نظافت محیط بافت و پایین بودن سطح همکاری شهروندان با شهرداری است.

طهماسبی‌زاده تصریح کرد: برای مواجهه شدن با چالش‌های «باز آفرینی شهری» راهکارهایی از جمله مدیریت هوشمندانه منابع، تقویت سیاست‌گذاری‌های شهری، ایجاد نهادهای مستقل، ترویج فرهنگ مشارکتی و همکاری با نهادهای بین‌المللی وجود دارد.

وی ادامه داد: برای مشارکت در «بازآفرینی شهری» باید فعالیت‌های همچون مصاحبه و پرسشنامه، جلسات محله‌ای، کارگاه‌های مشارکتی و قدم زنی شهری را داشته باشیم و در تهیه این طرح‌ها از سرمایه‌های انسانی، فرهنگی، میراثی و مالی استفاده کنیم، زیرا همه ما برای توسعه و بهبود شهرها مسئول هستیم.

کد خبر 684312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.