۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
زیباترین پل‌های جهان + عکس

پل هلیکس و پل مواج هندرسون در سنگاپور، پل طلایی در دانانگ ویتنام، پل لاگونا گارزون در اروگوئه، پل ریالتو در ونیز ایتالیا، پل شیخ زائد در ابوظبی امارات متحده عربی، پل رویی در ژجیانگ چین و پل زنجیره‌ای سیجینی در بوداپست مجارستان از جمله زیباترین پل‌های جهان هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پل‌ها از کاربردی‌ترین سازه‌های معماری هستند که تنها امکان عبور را برای بشر فراهم نمی‌آورند، بلکه برخلاف آسمان‌خراش و آپارتمان‌ها، به‌سادگی برای عموم مردم در دسترس قرار دارند. کاربردی بودن این سازه‌ها دلیلی برای معمولی بودن طراحی آن‌ها به‌شمار نمی‌رود و معماری بعضی از پل‌ها در سطح جهان نمایشی از خلاقیت ذهنی بی‌نظیر طراح آن سرچشمه می‌گیرد. در ادامه با زیباترین پل‌های جهان آشنا می‌شویم.

پل هلیکس و پل مواج هندرسون در سنگاپور

پل هلیکس با الهام از شکل هندسی DNA که به ایجاد مسیری محصورشده در میان ساختارهای دو مارپیچ متضاد از فولاد ضد زنگ منجر شده است، در قلب سنگاپور پیچ‌وتاب می‌خورد و دو مرکز مهم شهر را به‌یکدیگر پیوند می‌دهد. این پل ۲۸۰ متری پر پیچ‌وخم که در سال ۲۰۱۰ تکمیل شد، در شهری با تزئینات معماری مدرن خودنمایی می‌کند. پل هلیکس به عابران پیاده اجازه می‌دهد با عبور از عرشه منحنی آن از یک طرف رودخانه به سمت دیگر آن بروند.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

سنگاپور میزبان پل مواج هندرسون با ارتفاع ۳۶ متری است که یکی از بلندترین پل‌های سنگاپور محسوب می‌شود. این پل عابر پیاده مدرن توسط شاخ و برگ‌های طبیعی سرسبز مناطق تحت پوشش خود احاطه شده است و دو مورد از پارک‌های زیبای شهر را به یکدیگر پیوند می‌دهد.

پل طلایی در دانانگ ویتنام

پل طلایی در ویتنام ترکیبی هماهنگ از معماری پیشگامانه و طبیعت تماشایی است. از زمان افتتاح، در سال ۲۰۱۸، این پل میزبان بسیاری از رویدادهای مهم، به ویژه نمایش‌های مد بوده است. پل طلایی یک ساختمان معماری به سبک جدید است و بیش از این‌که یک هنر معماری خالص باشد، به‌عنوان نمادی جدید از گردشگری دانانگ مطرح شده است. اگرچه به نظر می‌رسد که پل طلایی دا نانگ روی پایه به شکل دو دست بزرگ استوار باشد، دست‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد. این پل عابر پیاده در اصل برای اتصال ایستگاه تله‌کابین و باغ‌های اطراف منطقه به یکدیگر ایجاد شده است و امروزه محل مناسبی برای گردشگری و عکاسی محسوب می‌شود.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

پل لاگونا گارزون، اروگوئه

این پل دایره‌ای که بیشتر به خاطر شکل غیرمعمولش شناخته می‌شود، برای کاهش سرعت ترافیک طراحی شده است و به عابران پیاده اجازه می‌دهد با خیال راحت‌تر از روی پل عبور کنند. در واقع طراحان پل قصد داشتند روشی برای کاهش حجم ترافیک بیابند و در عین حال رانندگان را وادار کنند که با نگاه کردن به اطراف خود، از طبیعت قدردانی کنند.

شعاع پل لاگونا گارزون ۵۱.۵ متر با دو قسمت مستقیم در ورودی‌ها به اندازه ۴۶ متر طول است. این طراحی امکان دو خط تردد را فراهم می‌کند و در عین حال محوطه‌ای را در مرکز برای ماهیگیری فراهم می‌کند.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

پل ریالتو در ونیز ایتالیا

پل ریالتو در ونیز که در قرن شانزدهم ساخته شد، قدیمی‌ترین پلی است که هنوز روی کانال بزرگ شهر پابرجاست و یک پل قوسی سنگی است که از روی باریک‌ترین نقطه کانال بزرگ در قلب ونیز می‌گذرد. پل ریالتو که در سال‌های پایانی قرن شانزدهم ساخته شد، مهندسی دوره رنسانس را به نمایش می‌گذارد.

پل ریالتو از یک دهانه طاق سنگی تشکیل شده است که از یک عرشه مستطیل شکل عریض پشتیبانی می‌کند. طول وتر پایینی پل تنها ۲۵ و عرض آن ۲۰ متر است.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

پل شیخ زائد در ابوظبی امارات متحده عربی

پل شیخ زائد ابوظبی با ساخت‌وسازی دارای پیچیدگی فراوان و باورنکردنی در تاریخ مهندسی پل، شایسته دریافت مهم‌ترین جایزه در حوزه معماری معرفی شده است. این پل ۸۴۲ متر طول دارد و دارای دو جاده چهار بانده در ارتفاع ۲۰ متری از سطح آب است. هر یک از این جاده‌ها به امواج سینوسی عجیب و غریب چسبیده و به شکل تپه‌های شنی ساخته شده است.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

پل زنجیره‌ای سیجینی در بوداپست، مجارستان

پل زنجیره‌ای سیجینی در بوداپست که در سال ۱۸۴۹ افتتاح شد، قدیمی‌ترین پل معلق بوداپست و مشهورترین پل رودخانه دانوب است. این پل دو طرف شهر، یعنی بودا و پست را به هم متصل می‌کند. پل زنجیره‌ای در اصل به این دلیل راه‌اندازی شد که عبور قایق‌ها از رودخانه در سردترین ماه‌های سال بسیار دشوار بود و بودا و پست نیاز به نقطه اتصال آسان‌تری داشتند. ساخت پل ۲۰ سال طول کشید و در نهایت بیستم نوامبر ۱۸۴۹، پیش از آنکه بوداپست به یک شهر واحد تبدیل شود، افتتاح شد.

در طول جنگ جهانی دوم، نیروهای نازی در حال عقب نشینی تمام پل‌های بوداپست را منفجر کردند، به این ترتیب سیجینی به‌طور کامل بازسازی و در سال ۱۹۴۹ درست یکصد سال پس از افتتاح اولیه، مجدد بازگشایی شد.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

پل رویی در ژجیانگ، چین

پل رویی از نظر فنی متشکل از سه پل عابر پیاده روبانی‌شکل است که از دره شنژیانجوی (Shenxianju) چین عبور می‌کند. رویی در ارتفاع ۴۶۰ فوتی (۱۴۰ متری) این دره قرار دارد و ۱۰۰ متر طول دارد. ساخت این پل در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید و جدای از شکل خیره‌کننده آن، قابل توجه‌ترین ویژگی‌اش کف شیشه‌ای آن است.

زیباترین پل‌های جهان+ عکس

کد خبر 684308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.