از ناامنی و کودتا در آفریقا تا نمایش قدرت مقاومت در غرب آسیا

حوادث و اظهار نظرهای مقامات در خصوص اتفاقات جاری مهم را در بسته خبری سیاست بین‌الملل امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاست بین‌الملل به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

ناامنی و کودتا؛ سوغات استعمار برای آفریقا

بعد از کودتا در نیجر، این بار نظامیان گابن واقع در آفریقای مرکزی کنترل دولت را در دست گرفتند تا فریاد قاره سیاه برای رهایی از استعمار پنهان بلندتر از قبل شنیده شود.
رویترز گزارش داد، افسران ارشد ارتش گابن با حضور در شبکه تلویزیونی اعلام کردند که قدرت را در دست گرفته و نتایج انتخابات برگزار شده را باطل کرده و مرزهای کشور را بسته‌اند. آنها بعد از اعلام پیروزی «علی بونگو» که از سال ۲۰۰۹ برای سه دوره موفق به کسب آرا شده، نتایج انتخابات را دستکاری شده خوانده و دولت را منحل کردند. او بعد از حبس خانگی، به نقل از رئیس گارد ریاست جمهوری استعفا داده و در یک ویدئو در شبکه‌های اجتماعی از تمام دنیا و دوستان خود خواسته علیه کسانی که او را دستگیر کردند، اقدام کنند.
با پیگیری روند کودتاها می‌توان گفت که اکنون آفریقا به موازات اوکراین، سرآمد تحولات جهانی شده، چرا که نتایج این رویدادها تنها به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود و آفریقا در کشاکش رقابت قدرت‌ها، به کانون تحرکات ضد استعماری مبدل شده است.
آفریقا به رغم اینکه در معادلات جهانی به حاشیه رانده شده اما امروز تلاش می‌کند که جایگاه خود را در عرصه سیاسی جهان پیدا کند. این قاره، دارای غنی‌ترین منابع طبیعی و ذخایر معدنی استراتژیک بوده و با توجه به رشد روزافزون فناوری‌های‌نوین اهمیت خود را بیش از پیش نشان می‌دهد. به عنوان نمونه کشور گابن دارای چاه‌های نفت عمده و ذخایر عظیم اورانیوم برای تولید سوخت هسته‌ای در کشورهای اروپایی بویژه فرانسه بوده است. از این رو ماهیت رقابت بین قدرت‌ها اکنون فشرده‌تر و حیاتی‌تر شده و می‌رود که روند پویاتری را به نسبت قبل از خود بروز دهد.
آنچه در سطح کلان در آفریقا در حال وقوع است گذر از نظم سنتی سلطه و استعمار کهن غرب است‌. آنها به هر طریق تلاش دارند که خود را به عنوان یک تصمیم گیرنده مستقل در سیستم مدیریت جهانی ابراز کنند و آنچه به نام کودتا در حال جریان است، بخشی از این تلاش‌هاست. کودتا شاید ظاهراً به لحاظ نوع برخورد نظامی، واژه‌ای به کار رفته بر این کنش‌ها باشد، اما در اصل رفتاری است که بر پایه آزادی‌خواهی برای عزل دولت‌ها و حکومت‌های وابسته صورت گرفته است.

«یونیفل»؛ ابزار مداخله آمریکایی - صهیونیستی

در شرایطی که لبنان بیش از یک سال است با بحران سیاسی ناشی از خلأ حضور رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و دولت دست به گریبان است و شرایط اقتصادی و معیشتی خوبی را هم تجربه نمی‌کند، برخی بازیگران فرامنطقه‌ای هم دست به تحرکاتی معنادار زده‌اند که به نظر می‌رسد سودای بحران‌سازی امنیتی برای این کشور را هم در سر دارند. از یک‌سو سفر آموس هوکشتاین، فرستاده آمریکا به بیروت می‌تواند شرایط خاصی را برای تمامیت ارضی لبنان در مرزهایش با فلسطین اشغالی به دنبال داشته باشد و در سوی دیگر نیز تلاش‌های بیروت برای منضبط‌تر کردن مأموریت یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل) در لبنان به نتیجه نرسید، کما اینکه منابع دیپلماتیک آگاه در سازمان ملل قبل از رأی‌گیری در شورای امنیت اعلام کرده بودند که بند آزادی تردد نیروهای یونیفل و از آن مهم‌تر بند مربوط به عدم هماهنگی مأموریت یونیفل‌ها با ارتش لبنان در مأموریت‌هایشان در پیش‌نویس قطعنامه تمدید مأموریت این نیروها باقی خواهد ماند که البته بی‌ارتباط به سفر دیروز هوکشتاین به بیروت نیست، چرا که حضور فرستاده آمریکا به موضوع عملیات استخراج نفت و گاز در بلوک شماره ۹ در آب‌های لبنان مرتبط است.

سیدحسن نصرالله: نمی‌گذاریم لبنان به میدان ترور تبدیل شود

دبیرکل حزب‌الله لبنان، به مناسبت سالروز اخراج تروریست‌های تکفیری از اراضی حومه شمال و شرق این کشور و آزادسازی مناطق تحت اشغال آنها در سخنانی به مسائل داخلی لبنان از جمله حضور تروریست‌هایی پرداخت که تاریخچه فعالیت آنها به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد، زمانی که تروریست‌ها پس از پنج سال حضور و ایجاد ناامنی در منطقه «عرسال» در لبنان سرانجام مجبور شدند ضمن توافق با حزب‌الله لبنان، این منطقه را به مقصد استان ادلب سوریه ترک کنند. اهمیت موفقیت حزب‌الله در این عملیات به حدی بود که ملقب به «آزادسازی دوم»، پس از آزادسازی جنوب اراضی این کشور در سال ۲۰۰۰ شد.

به گزارش المنار، سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود، آزادسازی اراضی لبنان را تبریک گفت و آن را پیروزی بزرگ مردم این کشور در برابر گروه‌های تکفیری دانست و بیان داشت: «پس از تحولات سوریه، تروریست‌های مسلح وارد لبنان شده و آن را به پایگاهی برای تعرض و هجوم به شهروندان لبنانی و ارتش لبنان تبدیل کردند.»
او اشغال لبنان را بخشی از اهداف گروه‌های تکفیری معرفی کرد که هدف آن قسمتی از نقشه «خلافت داعش» بود. نصرالله ادامه داد: «امریکایی‌ها مانع از تصمیم دولت لبنان برای صدور مجوز به ارتش برای حمله به تروریست‌ها شدند. آنها ارتش لبنان را تهدید کردند که در صورت حمله به گروه‌های مسلح، کمک به ارتش را متوقف خواهند کرد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تهدید به ترور فرماندهان مقاومت و اینکه نتوانسته خللی در اراده مقاومت ایجاد کند، بیان داشت: «این تهدیدها باعث عقب‌نشینی مقاومت نمی‌شوند. نه تهدید و نه عملی کردن تهدید، مقاومت را تضعیف نخواهند کرد، بلکه اراده آن را افزایش خواهند داد. هر تروری که در اراضی لبنان اتفاق بیفتد و یک لبنانی، فلسطینی، سوری، ایرانی یا اتباع دیگر کشورها را هدف قرار بدهد، بدون شک با پاسخ قوی مواجه خواهد شد. ما اجازه نخواهیم داد که لبنان به میدان ترور تبدیل شود و به هیچ وجه نخواهیم پذیرفت که قواعد کنونی مبارزه تغییر کند.»

شواهد بسیاری نشان می‌دهد که نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) مستقر در خاک لبنان اکنون مدخلی برای نفوذ رژیم صهیونیستی و آمریکا شده است. سید حسن نصرالله با اشاره به این موضوع خواستار محدودسازی اختیارات آنها توسط دولت شد و گفت هرگز اجازه نخواهند داد که احکام اختیارات آنها با وجود اکراه دولت لبنان عملی شود.

خطر سقوط در کمین دولت طرابلس

به نظر می‌رسد داستان دیدار نجلا منقوش، وزیر امور خارجه لیبی با الی کوهن، همتای صهیونیستی‌اش همچنان سر دراز دارد. این دیدار به مثابه رسوایی سیاسی، نه تنها برای منقوش گران تمام و به برکناری و حتی احتمال محاکمه او منجر شده، بلکه قصه به جاهای باریک و حساس تا پای سرنگونی دولت لیبی و نیز جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها کشیده شده است. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «شهاب»، اتحادیه انقلابیون «مصراته» لیبی خواستار سرنگونی دولت وحدت ملی این کشور به ریاست عبدالحمید الدبیبه و تشکیل یک دولت پیشبرد امور (موقت) با مشارکت تمامی اجزای ملت لیبی برای یک دوره معین شد.

این اتحادیه در بیانیه‌ای تأیید کرد که دولت وحدت ملی لیبی را به رسمیت نمی‌شناسد و دولت وظایفی را که به آن محول شده، از جمله آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی انجام نداده است. این اتحادیه در ادامه خواستار مجازات تمام کسانی شد که به ملت لیبی ظلم کرده‌اند تا به درس عبرتی برای دیگران تبدیل شوند. اتحادیه انقلابیون مصراته همه سیاستمداران فعلی را مسئول اتفاقات فعلی و پیچیدگی احتمالی وضعیت لیبی اعلام کرد. در ادامه این بیانیه آمده است: «ساختاری که امروز در عرصه لیبی وجود دارد، نشان‌دهنده اراده و خواست مردم نیست. این ترکیب با برنامه‌های خارجی مرتبط است و بزرگترین شاهد آن نیز رابطه با تل‌آویو است.» در همین راستا، ۲۶ چهره لیبیایی از جمله اعضای پارلمان، شورای ریاستی، نامزدهای انتخاباتی و چهره‌های دانشگاهی و فعال با امضای بیانیه‌ای از دادستان کل کشورشان خواستند تا تحقیقات قضائی را درباره دیدار المنقوش و الی کوهن آغاز کند.

نمایش قدرت مقاومت در غرب آسیا

طی ۷ ماه اخیر که رژیم صهیونیستی شدیداً درگیر اعتراضات داخلی شده است، نه تنها بحران امنیتی بی سابقه‌ای بدنه ارتش و به تبعش توان دفاعی، نظامی و امنیتی این رژیم را درگیر کرده است که همزمان با آن توان محور مقاومت هم دو چندان شده است تا جایی که از غزه تا لبنان مانورهای موشکی و نمایشگاه‌های نظامی توسط گروه‌های مقاومت فلسطین و حزب الله لبنان برگزار می‌شود. این آشکار سازی توان نظامی علاوه بر بازدارندگی بدون شک می‌تواند نوعی موازنه تهدید و وحشت را هم به دنبال داشته باشد.
در همین راستا خبرگزاری شهاب نیوز فلسطین گزارش داد که مقاومت فلسطین در چهارچوب ارتقای توانمندی‌های نظامی و موشکی خود صبح روز یکشنبه (۵ شهریور) یک آزمایش موشکی از نوار غزه انجام داد و دو موشک آزمایشی را به سمت دریا شلیک کرد. مقاومت در راستای آمادگی دائمی برای پاسخ به هرگونه حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، به تلاش‌های خود برای جمع‌آوری نیرو و افزایش توان نظامی خود ادامه می‌دهد. البته ۱۷ اوت نیز خبرگزاری‌های فلسطینی خبرهایی از انجام یک رزمایش موشکی بزرگ با توجه به تشدید حملات رژیم صهیونیستی علیه اسرا به ویژه در زندان نقب را منتشر کردند. خبرگزاری «صفا» ی فلسطین نیز به نقل از برخی منابع در مقاومت اعلام کرد که مقاومت در این رزمایش بیش از ۵۰ موشک از جمله تعدادی موشک «عیاش ۲۵۰» را به سمت دریا شلیک کرد. به دنبال انجام سلسله مانورهای موشکی در غزه، یک رسانه عبری فاش کرد که ارتش رژیم صهیونیستی مدت‌هاست که درصدد حمله به غزه و ترور رهبران مقاومت و به ویژه جنبش حماس در این باریکه است، اما توان نظامی مقاومت فلسطین آن را از انجام این حمله باز داشته است.

کد خبر 684288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.