۱۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
آیا نگه داشتن عطسه خطرناک است؟

نگه داشتن عطسه ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند عفونت گوش، پاره شدن پرده گوش و شکستگی دنده‌ها شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عطسه مکانیسم دفاعی بدن برای حذف محرک‌ها، آلودگی‌ها و باکتری‌ها از مجرای بینی است. تلاش برای جلوگیری از عطسه کردن به صورت بالقوه این مواد تحریک‌کننده را در بینی به دام می‌اندازد و باعث بروز مشکلات و حتی عفونت می‌‎شود، بنابراین بهتر است عطسه خود را نگه ندارید. توقف ناگهانی عطسه می‌تواند فشار در مجرای بینی، گوش‌ها و حتی چشم‌ها را افزایش دهد. افزایش فشار نیز می‌تواند خطر بروز آسیب احتمالی مانند پاره شدن پرده گوش یا آسیب به عروق خونی کوچک در چشم را تشدید کند.

از آنجایی که عطسه به دفع سموم از جمله باکتری‌ها از بینی کمک می‌کند، نگه داشتن آن باعث می‌‎‏شود هوا دوباره به مجرای بینی و پشت گوش راه پیدا کند و میکروب یا مخاط سرشار از میکروب را به گوش میانی منتقل کند و باعث ایجاد عفونت شود، این نوع عفونت بسیار دردناک خواهد بود. گاهی اوقات عفونت گوشی میانی خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کند، اما در شرایط دیگر فرد مجبور به مصرف آنتی‌بیوتیک می‏‌شود.

در موارد نادر، ممکن است افراد با نگه داشتن عطسه خطر بروز پارگی پرده گوش را افزایش دهند. بینی و گوش از طریق یک لوله باریک به نام شیپور استاش به یکدیگر متصل هستند، اگر عطسه را نگه دارید، فشار در بینی افزایش می‌یابد و از طریق شیپور استاش به گوش می‌رسد و به پرده گوش آسیب وارد می‌کند. علاوه بر این، زمانی که عطسه خود را نگه می‌دارید، هوای پرفشار مسیر خروجی عادی ندارد و با نیروی قابل‌توجهی به سیستم تنفسی باز می‌گردد. این فشار ممکن است به ساختارهای ظریف قفسه سینه مانند ریه‌ها و رگ‌های خونی آسیب وارد کند و احتمال بروز شکستگی دنده را افزایش دهد.

کد خبر 684197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.