مناطق حاشیه‌ای شهر محروم از مدارس غیردولتی / توقف ساخت مدارس دولتی با رشد جمعیت

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش فارس گفت: طی سال‌های اخیر با توجه به رشد جمعیت، مدارس دولتی ساخته نشد و نیروی انسانی برای این مدارس جذب نشد.

به گزارش ایمنا، بر اساس آئین‌نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در سال ۹۷ هر گونه تأسیس، راه‌اندازی و تغییر محل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضای مناسب و مورد نیاز مناطق و محلات مختلف منطبق با طرح تفصیلی و هماهنگی با شهرداری محل و طبق ضوابط فنی و ایمنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

یکی از چالش‌هایی که طی چند ساله گذشته همه کلان‌شهرهای کشور با آن مواجه هستند، استقرار و ایجاد مراکز و مدارس غیردولتی در مناطق شمالی شهرها است که حضور بیشتر دانش‌آموزان را در آن شاهد هستیم.

در خردادماه سال گذشته بود که رئیس سازمان مدارس غیردولتی در یک کنفرانس خبری، بر تأسیس و ایجاد مدارس غیردولتی در حاشیه شهرهای بزرگ و مناطق روستایی و محروم در راستای برابری آموزشی که یکی از اهداف سند تحول است، تاکید کرد.

این اقدام در کلان‌شهر بزرگی همچون شیراز اتفاق نیفتاد و همچنان تأسیس مدارس غیردولتی در مناطق مرکزی و شمالی این شهر است و فعالیت آنها به‌گونه‌ای است که تنها قشر خاصی از والدین نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان خود با قیمت‌های نجومی در این مراکز اقدام می‌کنند.

تحصیل ۱۴۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی استان

عقیل علیشاهی، رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش و پرورش استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در سطح استان فارس هزار و ۲۰۲ مدرسه غیرانتفاعی وجود دارد که سهم شهر شیراز از این تعداد حدود ۶۰۰ مدرسه بوده و بیشترین مقطع تحصیلی ابتدایی است.

وی افزود: ۱۴۰ هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند که بیش از ۱۴ درصد جمعیت دانش‌آموزی استان را در بر می‌گیرد و ۱۷ هزار نیروی انسانی معلم و دیگر نیروی انسانی در این مدارس، وظیفه تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارند.

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش استان فارس همچنین در خصوص شهریه مدارس غیردولتی و ابهاماتی که از سوی شهروندان در این حوزه وجود دارد، گفت: شهریه مدارس غیرانتفاعی از سوی شورای سیاست‌گذاری مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی وزارت آموزش‌وپرورش به صورت سالانه تعیین می‌شود و تعداد دانش‌آموزان، فضای مورد استفاده و ملکی یا استیجاری بودن آن، میزان حقوق پرداختی به معلمان و کادر اداری، کیفیت بخشی به آموزش و دیگر اطلاعات ثبت شده در سامانه مشارکت در تعیین این رقم اثرگذار است.

علیشاهی اضافه کرد: میزان شهریه مدارس غیردولتی از سوی مرکز تعیین و در سامانه بارگذاری می‌شود و والدین می‌توانند با مراجعه به سامانه مشارکت‌ها نسبت به میزان شهریه، اطلاعات مؤسس مدرسه، فضای مورد استفاده، اجاره‌ای که پرداخت می‌شود، تعداد نیروی انسانی و تعداد دانش‌آموزان مطلع شوند.

وی خاطرنشان کرد: در این سامانه برای هر مدرسه سه شهریه مصوب، شهریه فوق برنامه‌های درسی و فوق برنامه غیردرسی جداگانه اعلام شده است و با توجه به اینکه این سامانه به صورت کشوری است، این‌گونه نیست که مدرسه‌ای خودسرانه نسبت به دریافت شهریه اقدام کند.

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش استان فارس تاکید کرد: تنها پرداخت شهریه مصوب برای ثبت‌نام دانش‌آموزان اجباری است و شهریه مکمل خارج از برنامه درسی است و اغلب انجام فعالیت‌های مهارتی است و شرکت دانش‌آموزان در این برنامه درسی اجباری نیست.

علیشاهی در خصوص تفاوت شهریه دریافتی در مدارس غیرانتفاعی گفت: در صورتی که یک مدرسه بخواهد یک برنامه درسی برای دانش‌آموز لحاظ کند، باید مصوب انجمن اولیا و مربیان باشد و این برنامه به صورت اختیاری باشد و حضور دانش‌آموزان اجباری نیست و در صورتی که این اجبار از سوی مدرسه اعلام شود، تخلف محسوب می‌شود.

تراکم دانش‌آموزان در مدارس دولتی بسیار زیاد است

علیشاهی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا، در خصوص گرایش والدین به ثبت‌نام و حضور فرزندان خود در مدارس غیرانتفاعی گفت: طی چند سال اخیر با توجه به رشد جمعیت مدارس دولتی ساخته نشد و نیروی انسانی جذب نشد.

وی افزود: در حال حاضر تراکم دانش‌آموزان در مدارس دولتی بسیار زیاد است و در مقابل مدارس غیردولتی تراکم تعداد دانش‌آموزان پایین‌تر است و این مراکز آموزشی بیشتر در دسترس‌تر هستند.

تک‌فرزند بودن دانش‌آموزان از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس اداره مدارس غیر دولتی آموزش‌وپرورش فارس بود و وی در این خصوص تصریح کرد: با توجه به اینکه اغلب خانواده‌ها در حال حاضر تک‌فرزند هستند، این عقیده را دارند که تنها فرزند خود باید در این مراکز تحصیل کنند.

علیشاهی خاطرنشان کرد: مدارس دولتی از لحاظ کیفی، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی در سطح بسیار خوبی هستند. این در حالی است که مدارس غیرانتفاعی به دلیل اینکه برنامه‌های متفاوت آموزشی دارند، گرایش والدین برای حضور فرزندانشان در این فضای آموزشی بیشتر است.

توقف ساخت مدارس دولتی با رشد جمعیت

رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش فارس در پرسش دیگری مبنی بر ایجاد فاصله طبقاتی در این نوع آموزش می‌گوید: دو نگاه متفاوت در این موضوع وجود دارد که در نگاه اول بسیاری معتقدند که این فاصله طبقاتی وجود دارد، اما نگاه دوم این فاصله طبقاتی را انکار می‌کنند، این در حالی است که اغلب نگاه دوم بر این نظریه حاکم است.

علیشاهی اظهار کرد: دولت طی سال‌های گذشته از رشد و ساخت مدارس دولتی جا مانده است و نتوانست نسبت به تأمین نیروی انسانی اقدام کند.

وی ادامه داد: در شهر شیراز نیز می‌توان شاهد بود که باید مدارس بسیاری ساخته می‌شد اما این اقدام صورت نگرفت.

به گفته رئیس اداره مدارس غیردولتی آموزش‌وپرورش فارس، تأسیس مدارس غیرانتفاعی به کمک دولت آمد و این مدارس بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهند، نسبت به دریافت هزینه از خانواده‌های دانش‌آموز اقدام می‌کنند.

مدارس دولتی نباید دچار رکود و نزول شود

در این خصوص مهدی اسماعیلی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم معتقد است رکود و نزول مدارس دولتی مردم را به سمت آموزش در مدارس غیردولتی سوق می‌دهد.

وی می‌گوید: برابر اصل ۳۰ قانون اساسی کشور آموزش‌وپرورش موظف است زمینه تحصیل رایگان فرزندان این سرزمین را تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و در هر نقطه از شهرها و روستاهای کشور باید امکانات آموزش‌وپرورشی در اختیار آنها قرار بگیرد، در نظر داشته باشیم نباید مدارس دولتی را برای فقیران و مدارس غیردولتی را برای سرمایه‌داران تعریف کرد، این نگاه، نگاهی ناعادلانه و ظالمانه است.

وی با بیان اینکه نباید شرایطی ایجاد کرد که مدارس دولتی ما دچار رکود و نزول شود تا مردم به سمت مدارس غیرانتفاعی سوق داده شوند، گفت: اُفت مدارس دولتی از ابعاد مختلف قابل قبول نیست تا جایی که خانواده‌ها را برای کیفیت آموزش فرزندان خود به سمت مدارس غیردولتی هدایت کنند، باید توجه داشت که بهبود وضعیت آموزش از همه جهت مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از رئیس اداره مدارس غیردولتی اداره کل آموزش‌وپرورش فارس، میانگین شهریه مصوب ثبت‌نام در مدارس غیرانتفاعی فارس ۹۰ میلیون ریال و این میانگین برای مدارس ابتدایی ۷۳ میلیون ریال، برای متوسطه اول ۹۹ میلیون ریال و در متوسطه دوم ۱۲۶ میلیون ریال است و حداکثر شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی استان ۲۴۰ میلیون و ۶۸۵ هزار ریال است، اما در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی کلان‌شهر بزرگی همچون شیراز این میزان شهریه بیش از نرخ اعلام شده است.

کد خبر 683960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.