برگزاری فستیوال «روح گرسنه» در  ترسناک‌ترین ماه آسیای شرقی

پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری در کشورهای آسیای شرقی به برگزاری فستیوالی برای بزرگداشت ارواح درگذشتگان اختصاص دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هزاران سال است که چینی‌ها هفتمین ماه قمری را ترسناک‌ترین ماه سال می‌دانند، چراکه معتقدند در نخستین روز از این ماه ارواح اجداد آن‌ها با باز شدن دروازه‌های قلمروهای زندگی، بهشت و جهنم از آن‌ها خارج می‌شوند و به‌دنبال سرگرمی و غذا روی زمین پرسه می‌زنند. در این مدت بسیاری از چینی‌ها از شنا کردن خودداری و به‌دلیل ترس از این‌که روح دشمن به آن‌ها آسیب برساند، از تنها ماندن در شب اجتناب می‌کنند.

چین به دنبال این ترس هر سال در پانزدهمین روز از هفتمین ماه قمری شاهد برگزاری رویدادی با عنوان فستیوال روح و به‌طور دقیق‌تر «فستیوال ارواح گرسنه» است. تاریخ برگزاری این رویداد در تقویم غربی معادل ماه آگوست است و چین سال جاری در سی‌ام آگوست آن را برگزار می‌کند.

برگزاری فستیوال "روح گرسنه" در  ترسناک‌ترین ماه آسیای شرقی

فستیوال روح تنها یکی از فستیوال‌های سنتی متعدد در چین است و به گرامیداشت اجداد اختصاص دارد. طی این سنت خاص مردم به بزرگداشت مردگان و ارواح درگذشتگان خود می‌پردازند؛ ارواحی که حتی ممکن است دارای قدمتی هزاران ساله باشند. اعتقاد چینی‌ها بر این است که ارواح مردگان در هفتمین ماه از تقویم قمری به دیدار بازماندگان خود در زمین می‌آیند و بازماندگان باید با انجام اقدامات احتیاطی و مراسمی خاص برای این امر آماده باشند.

فستیوال روح از آن جهت مهم است که به‌عنوان بخشی از فرهنگ چینی، به حفظ باورهای سنتی کمک می‌کند، مردم را تشویق می‌کند افرادی را تکریم کنند که پیش از آن‌ها زندگی کرده و حیات امروزی را برای آن‌ها به ارث گذاشته‌اند و با وجود باورها و اعمال مشابه به ایجاد وحدت بین مردم کمک می‌کند.

برگزاری فستیوال "روح گرسنه" در  ترسناک‌ترین ماه آسیای شرقی

فستیوال روح توسط بسیاری از مردم سراسر چین برگزار می‌شود و از سنت‌های لازم‌الاجرا در سطح کشور به‌شمار می‌رود. طی این سنت چینی‌ها برای جلوگیری از خشم ارواح گذشتگان خود مراسم منحصربه‌فردی تدارک می‌بینند که شامل قرار دادن لوح‌های اجدادی خانواده به‌همراه عودها و ظروف مخصوص بخور روی یک میز است. در این روز چینی‌ها سه‌بار غذا درست می‌کنند و طی مراسم اصلی که به‌طور معمول هنگام غروب برگزار می‌شود، بشقاب‌های غذا را برای ارواح روی میز قرار می‌دهند.

برگزاری فستیوال "روح گرسنه" در  ترسناک‌ترین ماه آسیای شرقی

سر این سفره گاهی جایی نیز برای یک روح گمشده در نظر گرفته می‌شود. پس از آن خم می‌شوند، درباره رفتار و عملکرد خود به اجدادشان گزارش می‌دهند و انتظار دارند از آن‌ها برکت یا مجازات دریافت کنند. این شب اصلی مراسم به «ضیافت» معروف است.

جشنواره روح در سایر کشورهای آسیایی از جمله هند نیز برگزار می‌شود. در این کشورها مردم به برگزاری اجراهای نمایشی زنده می‌پردازند و طی آن‌ها صندلی‌های ردیف اول را خالی می‌گذراند، زیرا معتقدند ارواح بازدیدکننده قرار است در آنجا بنشینند. جشنواره روح هند یک تجربه بسیار خاص است که تابستان این کشور را به دریایی از رنگ‌ها تبدیل می‌کند و در آن هنرمندان، شعبده‌بازان و آتش‌افروزان بی‌شماری حضور پیدا می‌کنند.

برگزاری فستیوال "روح گرسنه" در  ترسناک‌ترین ماه آسیای شرقی

کد خبر 683955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.