اعلام نتیجه تصمیم متا در فیلترینگ اخبار فیس‌بوک در کانادا

گزارش‌های شرکت‌های ردیابی و تحلیل مستقل داده‌ها نظیر similarweb نشان داده است که تصمیم شرکت متا برای مسدود کردن لینک‌های خبری در کانادا در این ماه تقریباً هیچ تأثیری بر استفاده کانادایی‌ها از فیس بوک نداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس داده‌های به اشتراک‌گذاشته شده توسط ابزار Similarweb، یک شرکت تجزیه و تحلیل دیجیتال که ترافیک وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها را ردیابی می‌کند، کاربران فعال روزانه فیس‌بوک و زمان صرف شده در این برنامه در کانادا تقریباً از زمانی که شرکت متا شروع به مسدود کردن اخبار کرده است، بدون تغییر باقی مانده است.

یک شرکت تحلیلی دیگر به نام Data.ai نیز به رویترز اعلام کرده است که داده‌های آن هیچ تغییر چشمگیری در استفاده از پلتفرم فیس‌بوک در کانادا را نشان نمی‌دهد.

تخمین‌ها اگرچه زودهنگام هستند، اما به نظر می‌رسد که از ادعای متا مبنی بر اینکه اخبار برای این شرکت ارزش کمی دارد، حمایت می‌کند، زیرا همچنان در یک بن‌بست تنش‌آمیز در کانادا بر سر قانون جدیدی گیر افتاده است که غول‌های اینترنتی را ملزم می‌کند به ناشران برای مقاله‌های خبری به اشتراک گذاشته شده در پلتفرم‌هایشان پول پرداخت کنند.

قانون اخبار آنلاین که در ماه ژوئن توسط پارلمان کانادا به تصویب رسید، پلتفرم‌هایی مانند متا و آلفابت (مادر گوگل) را مجبور می‌کند تا برای استفاده از محتوای خبری با ناشران کانادایی مذاکره کنند.

اعلام نتیجه تصمیم متا در فیلترینگ اخبار فیس‌بوک در کانادا

متا و گوگل آلفابت اعلام کرده‌اند که این قانون برای کسب و کارشان قابل اجرا نیست. متا به‌ویژه خبر داده است که پیوند به مقالات خبری کمتر از سه درصد از محتوای فیدهای فیس‌بوک خود را تشکیل می‌دهد و هیچ ارزش اقتصادی برای شرکت ندارد.

بزرگ‌ترین شرکت رسانه‌های اجتماعی جهان در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا پخش اخبار را در پلتفرم‌های خود کاهش دهد، زیرا با فشارهای نظارتی در سراسر جهان مواجه است.

بر اساس گزارش‌های اخیر مؤسسه رویترز و مرکز تحقیقات پیو (Pew )، این تغییر منجر به کاهش چشمگیر خواندن اخبار از طریق رسانه‌های اجتماعی شده است.

بر اساس گزارش Similarweb، حتی قبل از اینکه متا پیوندهای خبری در کانادا را قطع کند، ارجاعات فیسبوک به نمونه‌ای از سایت‌های خبری محبوب در کانادا در ماه جولای حدود ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته و تقریباً ۷۴ درصد از سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

با این حال، گزارش‌های شفاف‌سازی متا نشان می‌دهد که اخبار همچنان یکی از محبوب‌ترین محتوای فیس‌بوک باقی مانده است.

مقامات دولت کانادا، متا را متهم کرده‌اند در لحظه کنونی که هزاران نفر به علت آتش‌سوزی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند و نیاز جدی به دسترسی اخبار وجود دارد، این شرکت چنین سیاست به اصطلاح «قبول مخاطره» را اتخاذ کرده است.

کد خبر 683754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.