خرید ۱۱۳ هزار تن گندم از گندمکاران / مدیریت هوشمند آبیاری در سمیرم و گلپایگان

مدیر سازمان تعاون روستایی اصفهان گفت: از ابتدای امسال تا امروز ۱۱۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و خریدها از مهاباد اردستان در اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و هم‌اکنون در شهرستان‌هایی مانند سمیرم ادامه دارد و در جریان است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن حاج عابدی امروز _سه‌شنبه هفتم شهریورماه_ در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: ۴۵۶ شرکت تعاونی در همه رسته‌های تخصصی مرتبط با جهاد کشاورزی از جمله باغبانی، زراعت، شیلات، دام و طیور و دیگر بخش‌ها، در مجموعه تعاون روستایی استان اصفهان فعال هستند.

به گفته وی، شکل‌گیری، حمایت، هدایت و نظارت این شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاونی با مجموعه بزرگ تعاون روستایی است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان افزود: علاوه بر ۴۵۶ تشکل تعاونی، ۵۶ تعاونی تولید، یک شرکت سرمایه‌گذار زراعی، همچنین اتاق اصناف کشاورزان نیز زیرمجموعه تعاون روستایی اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم اهمیت بسزایی به واگذاری امور و فعالیت‌های قابل واگذاری و تصدی‌گری به تشکل‌ها و تعاونی‌ها داده است، ادامه داد: از جمله این بخش‌ها می‌توان به تأمین و توزیع نهاده‌ها، آبیاری تحت فشار، تأمین و توزیع اقلام تنظیم بازار اشاره کرد.

حاج‌عابدی تصریح کرد: روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از کارکنان و تعاونگران مجموعه تعاون روستایی مشغول خرید تضمین محصولات زراعی و باغی هستند که هم‌اکنون این تضمین، در این فصل به خرید گندم اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا به امروز ۱۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است، ادامه داد: خریدها از بخش مهاباد شهرستان اردستان در اردیبهشت‌ماه آغاز شده است و هم‌اکنون در شهرستان‌هایی مانند سمیرم ادامه دارد و در جریان است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان با بیان اینکه ۴۳ مرکز خرید در شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، گلپایگان و چهار شهرستان فریدن بزرگ در غرب اصفهان در امر خرید گندم گندمکاران فعال هستند، اظهار کرد: در کمتر از شش ماه، ۱۰۷ هزار تن گندم توسط شبکه تعاون روستایی و شش هزار تن نیز توسط اداره غله و بازرگانی خریداری شده است.

وی قیمت دولتی خرید گندم با احتساب یارانه و جایزه تحویل به دولت را ۱۵ هزار تومان در هر کیلو دانست و گفت: یک میلیارد و ۶۹۵ میلیارد تومان مجموع بهای کل گندم خریداری شده بود که ۶۵ درصد آن به حساب گندم‌کاران واریز شده است.

خرید ۱۱۳ هزار تن گندم از گندمکاران / مدیریت هوشمند آبیاری در سمیرم و گلپایگان

خرید تضمینی دانه‌های روغنی

حاج‌عابدی با اشاره به خرید تضمینی گل‌رنگ و کلزا گفت: ۱۸۸ تن دانه روغنی کلزا به قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان و ۳۶۰ تن گل‌رنگ به نرخ هر کیلو ۲۷ هزار تومان در سال جاری از کشاورزان خریداری شده است.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، درباره خریدهای توافقی این سازمان تصریح کرد: ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوجه از کشاورزان به‌ویژه در خطه شرق اصفهان خریداری شده است؛ در خرید جو نیز در مجموع سال گذشته و شش‌ماهه ابتدای سال جاری، ۲۲ هزار تن جو به صورت توافقی خریداری کرده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح روستابازار افزود: از مجموع ۱۱۵ فروشگاه مرتبط با تعاون روستایی در سطح استان اصفهان، ۳۰ فروشگاه در طرح روستابازار مشارکت دارند که محصولات را به شکل هوشمند عرضه می‌کنند.

حاج‌عابدی گفت: تأمین و توزیع نهاده‌های دامی به تعاونی کشاورزان و دامداران محول شده که حدود یک میلیون تن انواع نهاده دامی را در سال گذشته، خریداری و توزیع کرده است.

به گفته این مسئول، مجموعه تعاون روستایی در موضوع توزیع سوخت، ۹۶ میلیون لیتر انواع سوخت را در سال گذشته و ۲۳ میلیون لیتر در چهارماهه ابتدای امسال توزیع کرده است.

مدیر تعاون روستایی اصفهان ادامه داد: سال گذشته ۱۴ هزار تن و چهار ماه نخست امسال، هزار و ۷۰۶ تن انواع محصولات به شکل مستقیم عرضه شده است؛ در این بخش محصولاتی مانند لیموترش مستقیم از کشاورز خریداری و وارد اصفهان شده و بدون واسطه به دست مردم رسیده است.

وی با اشاره به توزیع ۹ هزار و ۶۵۸ تن آرد در سال ۱۴۰۱، گفت: در چهار ماه ابتدایی سال جاری، دو هزار و ۷۲۵ تن آرد در سطح استان توزیع شده است.

حاج‌عابدی خاطرنشان کرد: تعاون روستایی در امر خرید توافقی محصولات کشاورزی در سال گذشته یک میلیون و ۵۰۴ هزار تن و در چهارماهه ابتدای امسال ۲۵۰ هزار تن خرید توافقی محصولاتی مانند جو و شیر خام را انجام داده است.

وی خرید هزار و ۷۹۳ تن گوشت قرمز و ۸۸۰ تن مرغ را از دیگر فعالیت‌های تعاون روستایی در یک سال اخیر برشمرد و اظهار کرد: اصفهان با تولید روزانه پنج هزار و ۸۰۰ تن شیر، رتبه نخست کشور را دارد؛ شیر خام توسط ۳۸ مرکز در شهرهای مختلف استان جمع‌آوری می‌شوند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان اصفهان، تصریح کرد: سال گذشته ۷۷۴ هزار تن شیر و طی چهار ماه ابتدای امسال، ۵۱ هزار و ۸۹۳ تن شیر جمع‌آوری و خریداری شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱، ۹۶ هزار و ۱۲۱ تن انواع کودهای شیمایی، ریزمغذی‌ها و کودهای زیستی و آلی توزیع شده است، اظهار کرد: در چهار ماه نخست سال جاری هم ۳ هزار و ۶۲۴ تن انواع کود شیمیایی در استان با نرخ مصوب، توزیع شده است.

حاج‌عابدی سپس با اشاره به اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری گفت: یک شرکت سهامی زراعی در گلپایگان، با وسعت تجهیز ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار طرح نوین آبیاری، در این بخش فعال بوده است.

آبیاری به روش هوشمند در سمیرم

این مسئول با تاکید بر اینکه مدیریت و اجرای آبیاری به روش هوشمند در دشت هرمزآباد بخش وردشت از توابع شهرستان سمیرم برای اولین بار در کشور اجرا شد، افزود: این طرح در مساحت ۵۳۰ هکتاری در مزارع سیب زمینی هرمزآباد اجرا شده و قرار است برای دومین مرحله در گلپایگان نیز اجرا شود.

وی تاکید کرد: مدیریت هوشمند آبیاری کمک بزرگی به بخش کشاورزی و زراعی بویژه در خشکسالی‌ها خواهد کرد.

کد خبر 683600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.