همراه با «سیر تاریخی سوگواری و مرثیه‌خوانی در ایران» در نشست شیوه ما مردمان

مدیر دفتر تخصصی فرهنگ عامه شهرداری اصفهان از برگزاری چهاردهمین نشست از شیوه ما مردمان با موضوع «سیر تاریخی سوگواری و مرثیه‌خوانی در ایران» خبر داد.

امین خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: شیوه ما مردمان، سلسله نشست‌هایی درباره بررسی ارتباط متقابل فرهنگ عامه و گستره‌های اجتماعی است که در هر نشست از یکی از اساتید برجسته در حوزه‌های جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، آئین‌های ملی و مذهبی، معماری، حفاظت میراث فرهنگی و هنرهای تجسمی، موسیقی و هنرهای نمایشی دعوت می‌شود.

وی افزود: در این نشست که چهاردهمین نشست به‌شمار می‌آید و به مناسبت ماه‌های محرم و صفر و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، در خصوص موسیقی ملی و آئینی و کارکرد آواهای موسیقایی در ادیان و مذاهب مختلف به‌ویژه آئین‌های سوگواری و حماسی عاشورا برگزار می‌شود، استاد هوشنگ جاوید به طرح بحث و ارائه نظرات و یافته‌های پژوهشی خود در حوزه موسیقی محلی، مقامی و آئینی خواهد پرداخت.

همراه با «سیر تاریخی سوگواری و مرثیه خوانی در ایران» در نشست شیوه ما مردمان

مدیر موزه عصارخانه شاهی و دفتر تخصصی فرهنگ عامه، تصریح کرد: استاد هوشنگ جاوید، مدیر و طراح نخستین جشنواره نی‌نوازی کشور در ۱۳۷۰، مدیر اجرایی و طراح جشنواره موسیقی آئینی در سال‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۱ و مدیر و طراح جشنواره موسیقی رمضان در بخش آواها و نواهای قرآنی نخستین جشنواره هنرهای قرآنی در ۱۳۸۳ بوده است.

وی ادامه داد: این پژوهشگر موسیقی که پرورش‌یافته مکتب استاد شادروان سید ابوالقاسم انجوی شیرازی است، مسئولیت موسیقی استان کردستان در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴، مسئول و مؤسس واحد موسیقی صداوسیمای مرکز کردستان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹، مسئول واحد موسیقی حوزه هنری تهران، دبیر، مدیر و طراح جشنواره موسیقی بومی زنان مناطق و نواحی ایران در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳، دبیر و مدیر اجرایی و طراح نخستین همایش منقبت‌خوانان ایران در سال ۱۳۸۳ را در کارنامه خود دارد.

خیام‌باشی یادآور شد: استاد جاوید، پژوهشگر حوزه موسیقی محلی، آئینی و مذهبی در سال ۱۳۹۸ نیز در نشست تخصصی ویژه موسیقی و سحوری‌خوانی ماه مبارک رمضان در موزه عصارخانه شاهی اصفهان حضور پیدا کرد و سخنرانی داشت.

وی اضافه کرد: علاقه‌مندان و پژوهشگرانی که در حوزه موسیقی و هنرهای آئینی و فرهنگ عامه و تاریخ و میراث ناملموس فرهنگی، فعالیت می‌کنند، می‌توانند از این برنامه و فرصت گفت‌وگو، استفاده کنند و از کمک‌های فکری استاد هوشنگ جاوید، بهره‌مند شوند.

مدیر موزه عصارخانه شاهی و دفتر تخصصی فرهنگ عامه افزود: این نشست در روز پنجشنبه، نهم شهریورماه جاری در موزه عصارخانه شاهی واقع در میدان امام خمینی، بازار عطارها، ورودی سرای مخلص ساعت ۱۶:۳۰ برگزار می‌شود.

کد خبر 683553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.