همه ما سفیر  ایران هستیم

این روزها که زائران حسینی به‌دنبال بستن چمدان‌های خود هستند، ما نیز به نوبه خودمان توشه‌راهی برای آن‌ها خواهیم داشت تا استفاده هرچه بیشتر و بهتر را از این سفر روحانی داشته باشند؛ توشه‌راه ما توصیه‌هایی از جنس این سفر متفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ماه صفر از راه رسید و کم‌کم زمزمه چمدان بستن‌ها و حرکت در مسیر عشق در کوچه پس‌کوچه‌های شهر می‌پیچد؛ یکی دنبال بلیت اتوبوس است و دیگری می‌خواهد تا مرز شلمچه یا مهران را با ماشین شخصی برود، یکی از جاده اصلی نجف به کربلا و دیگری از طریق‌العلما می‌رود، اما همه این راه‌ها با وجود تمام تفاوت‌ها به مغناطیس عالم و نقطه عاشقی زمین می‌رسد.

این روزها که زائران حسینی به‌دنبال بستن چمدان‌های خود هستند، ما نیز به نوبه خودمان توشه‌راهی برای آن‌ها خواهیم داشت تا استفاده هرچه بیشتر و بهتر را از این سفر روحانی داشته باشند؛ توشه‌راه ما توصیه‌هایی از جنس این سفر متفاوت است:

زیارت کنید و سریع برگردید

به طور معمول پیدا کردن جا در ایام اربعین در کربلا، سخت‌تر از نجف است؛ اگر نتوانسته‌اید جایی پیش‌بینی کنید، جوری برنامه‌ریزی کنید که روز اربعین به کربلا برسید؛ این را هم در نظر داشته باشید که برای زیارت سیدالشهدا فرموده‌اند: «زُر و انصَرِف» (زیارت کنید و [سریع] برگردید) بر عکس نجف، که تأکید بر هر چه بیشتر ماندن در آنجاست.

در کربلا همیشه سر دوراهی بین‌الحرمین گیر می‌کنیم که اول به زیارت حضرت عباس (ع) برویم یا به زیارت اباعبدالله (ع)؛ شاید این موضوع یک مقدار زیادی ذوقی باشد، اما به نظر می‌رسد اینکه اول خدمت حضرت ابوالفضل (ع) برسیم و از علمدار و سالار سپاه امام، اجازه زیارت مولا را بگیریم به سلیقه دلمان نزدیک‌تر باشد.

یادمان هم باشد که به هر حال همگی سفیر جمهوری اسلامی ایرانیم و در تک تک رفتارهایمان از زیارت گرفته تا خرید به‌عنوان نماینده‌ای از کشورمان شناخته می‌شویم و مراقب باشیم کشور و مردم کشورمان را خدشه‌دار نکنیم.

مراقب باشید؛ همه ما سفیر جمهوری اسلامی ایران هستیم

نگذارید کف پا یا کفشتان به سمت فردی باشد، چرا که این کار به توهینی شدید تفسیر شده و رفتاری بسیار بد در نزد مردم عراق تلقی می‌شود.

با انگشت به شخصی اشاره نکنید و شخصی را با انگشت اشاره فرا نخوانید، چرا که این کار تحقیر آن شخص به حساب می‌آید و عراقی‌ها از این کار بدشان می‌آید.

هنگامی که در یک اجتماع مهمان‌های جدید می‌رسند و هنگامی که شخص سالخورده یا فرد عالی رتبه‌ای وارد یا خارج می‌شود، همه می‌ایستند.

در مدتی که در عراق هستید، از عراقی‌ها انتظار بی‌جا نداشته باشید و تصور نکنید باید همه خدمات در ایام اربعین رایگان باشد؛ از طرفی هم فراموش نکنید عراق کشوری جنگ‌زده است. بنابراین، انتظار همه امکانات رفاهی را در مسیر آن هم در حد لاکچری نداشته باشید.

عکس یادگاری بیندازید

اگر در خانه‌ای اسکان پیدا کردید، زمان میهمان شدن را کوتاه کرده و تصور نکنید میزبان باید تا هر زمانی که شما آنجا هستید، خدمات ارائه دهد.. خوشرو و خوش برخورد باشید و به خاطر ارائه خدماتی که در آنجا دریافت می‌کنید، از مردم عراق تشکر کنید.

با زائران کشورهای دیگر و ملیت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید و عکس یادگاری بیندازید و حتی آن‌ها را هم به تشکر از مردم عراق تشویق کنید.

برای قدردانی از مردم عراق حتی لحظاتی کوتاه هم که شده به موکب‌های کوچک و خانه‌های آن‌ها بروید و اجازه دهید از شما پذیرایی کنند.

مراقب باشید؛ همه ما سفیر جمهوری اسلامی ایران هستیم

به تمیز نگه داشتن محل اسکان یا خانه‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهند، توجه داشته باشید و هنگام خروج از منزل، فضا را برای حضور سایر زائران مهیا کنید.

با توجه به شلوغی و جمعیت فراوان در ایام اربعین، در وسایل و حتی لباس کودکان شماره تماس ایرانی یا عراقی خود یا همراهان را بنویسید تا اگر در ازدحام جمعیت او را پیدا نکردید، سایر زائران اطلاعاتی از شما داشته باشند و با شما ارتباط برقرار کنند.

کد خبر 683118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.