علت قطع برخی درختان خیابان امام خمینی (ره) اصفهان چه بود؟ + فیلم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ماجرای قطع تعدادی از درختان امام خمینی (ره) اصفهان ۲۰۰ متری ورودی رهنان، سمت چهارراه شریف برای ایجاد رمپ خروجی این خیابان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی روزهای گذشته ویدئویی از قطع شدن برخی درختان خیابان امام خمینی (ره) اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش کاربران را به همراه داشت.

خبرنگار ایمنا علت موضوع را از مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان و حسن محمدحسینی مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان پیگیری کرده است.

مجید عرفان‌منش، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: کمیسیون ماده ۷ آئین‌نامه اجرایی ماده‌ی (۱) قانون حفظ و گسترش فضای سبز در ماه‌های پایانی ۱۴۰۱ ابلاغ شد.

وی افزود: بر اساس ماده ۵ همین آئین‌نامه که چهار بند دارد، کمیسیون ماده ۷ شامل یک نفر قاضی دادگستری، دو عضو شورای اسلامی شهرها، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و به ریاست معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری‌های کلانشهرها تشکیل می‌‎شود و اعضا موضوعات را بررسی و مجوز قطع یا عدم مجوز قطع را صادر می‌کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه بی‌شک تمام مجوزهایی که در این کمیسیون تصویب و مجوز قطع درختان صادر می‌شود، جوانب آن قبل از صدور مجوز بررسی شده است، تصریح کرد: درباره قطع چند اصله درخت در خیابان امام خمینی (ره) نیز همین روال طی شده است و اینگونه نیست هر کسی در شهر بتواند خودسرانه درختی را قطع کند.

گاهی ناگزیر هستیم برای اجرای پروژه‌های عمرانی که در بهبود کیفیت هوای شهر تأثیر بسزایی دارد، چنین مجوزهایی در کمیسیون ماده ۷ صادر شود.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در زمان احداث پل دو طبقه خیابان امام خمینی (ره) تمام تأسیسات مرکز خیابان به کنار آن انتقال داده شده و ریشه درختان با تمام تأسیسات زیرزمینی از جمله لوله گاز ۲۵۰ پوند درگیر شده بود، عملاً امکان انجام عملیات مکانیکی را سلب می‌کرد و احتمال خطر هنگام جابه‌جایی آن وجود داشت.

عرفان‌منش گفت: هر درختی امکان جابه‌جایی ندارد، درختان واقع در مسیر اجرای پروژه عمرانی در خیابان امام خمینی (ره) به سن بهره‌برداری رسیده بوده و عملاً با توجه به درگیری تأسیسات و عرض کم رفیوژ، امکان جابه‌جایی آن‌ها در فصل تابستان وجود نداشت، آن درختانی نیز که قابلیت جابه‌جایی داشت فصل تابستان برای جابه‌جایی آن‌ها مناسب نبود و عملاً درخت با صرف هزینه بسیار زیاد از بین می‌رفت؛ ما مجاز نیستیم سرمایه شهر را بی‌مورد هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه فیلم وایرال شده در فضای مجازی نشان دهنده اهمیت درختان و فضای سبز برای شهروندان است که جای بسی خرسندی دارد، اظهار کرد: گاهی ناگزیر هستیم برای اجرای پروژه‌های عمرانی که در بهبود کیفیت هوای شهر تأثیر بسزایی دارد، چنین مجوزهایی در کمیسیون ماده ۷ صادر شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه قرار ما اطلاع‌رسانی شفاف به مردم است، تصریح کرد: به‌تازگی اعلام شده است که سال‌های قبل درختان در مسیر احداث پل دو طبقه امام خمینی (ره) پس از جابه‌جایی در کمربند سبز شهر اصفهان کاشته شده است، با توجه به اینکه در دوره قبل نیز سابقه مدیریت در مجموعه شهرداری داشتم، اعلام می‌کنم که این موضوع به‌طور شفاف به مردم گفته نشده و درختانی که ادعا می‌شود در کمربند سبز کاشته شده، چنین نبوده است.

علت قطع برخی درختان خیابان امام خمینی (ره) اصفهان چه بود؟ + فیلم

هدف از اجرای پروژه رمپ خروجی خیابان امام خمینی (ره) کاهش ترافیک و آلودگی هوا است

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان نیز اظهار می‌کند: سمت شمال به جنوب خیابان دو طبقه امام خمینی (ره) رمپ خروجی به سمت خیابان شریف نداشت و این پروژه به نوعی در زمان افتتاح ناقص مورد بهره برداری قرار گرفته بود.

یکی از اقدامات شهرداری برای جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش ترافیک توسعه بزرگراه‌ها و معابر شهری و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری است که همه این مسائل را باید با هم ببینیم و قضاوت کنیم.

وی با بیان اینکه متولی این پروژه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و پیمانکار آن سازمان عمران شهرداری اصفهان است که عملیات اجرایی پروژه نیز به‌تازگی آغاز شده است، ادامه داد: با توجه به وجود لوله گاز در مجاورت درختان واقع شده در مسیر اجرای پروژه و گره خوردن ریشه آن‌ها با تأسیسات شهری امکان جابه‌جایی درختان وجود نداشت و قطع آن‌ها با مجوز قانون حفظ و گسترش فضای سبز انجام شد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان گفت: پروژه اجرای پروژه رمپ خروجی خیابان امام خمینی (ره) در محدوده این منطقه قرار دارد اما پروژه توسط سازمان عمران شهرداری با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات شهرداری برای جلوگیری از آلودگی هوا و کاهش ترافیک توسعه بزرگراه‌ها و معابر شهری و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل شهری است که همه این مسائل را باید با هم ببینیم و قضاوت کنیم.

گزارش از: راضیه کشاورز

کد خبر 683037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 12
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور حاجیان IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    11 2
    آقا چرا این درختها را جا بجا نمی‌کنید زمان جنگ بارها تهران چنین چیزی دیدیم