۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۳
آسپارتام سرطان‌زا است؟

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی گفت: در سال‌های اخیر بعضی مطالعات سلولی و حیوانی نشان داده که به احتمال زیاد آسپارتام، سرطان‌زا است، اما هنوز مطالعات انسانی چنین مشاهداتی را تأیید نکرده است.

سارا صافی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره سرطان‌زا بودن آسپارتام اظهار کرد: آسپارتام یک شیرین‌کننده مصنوعی بدون کالری با قدرت شیرین‌کنندگی ۲۰۰ برابر شکر است که از دهه ۱۹۷۰ توسط FDA تأیید و به عنوان جایگزینی برای شکر وارد صنعت غذا شد، در حال حاضر آسپارتام در نوشیدنی‌های رژیمی مانند نوشابه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: طبق توصیه‌های FDA میزان مجاز مصرف آسپارتام روزانه ۵۰ میلی‌گرم است، به عنوان مثال فرد ۶۰ کیلوگرمی می‌تواند روزانه سه هزار میلی‌گرم آسپارتام دریافت کند، با توجه به اینکه یک قوطی نوشابه رژیمی ۲۰۰ میلی‌گرم آسپارتام دارد.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: در سال‌های اخیر بعضی مطالعات سلولی و حیوانی نشان داده است که به احتمال زیاد آسپارتام سرطان‌زا است، اما هنوز مطالعات انسانی چنین مشاهداتی را تأیید نکرده است؛ از این‌رو باید توجه داشته باشیم که دوز استفاده شده در مطالعات حیوانی و سلولی بسیار بالاتر از دوز مجاز توصیه شده برای انسان توسط FDA است و هرگز یک فرد معمولی چنین دوزهای بالایی را مصرف نمی‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به نتایج مطالعات اخیر، آسپارتام در رده‌بندی سازمان جهانی بهداشت در گروه ترکیبات احتمالاً سرطان‌زا قرار خواهد گرفت، این گروه شامل ترکیباتی است که مطالعات انسانی کافی در زمینه سرطان‌زا بودن آنها انجام نشده است و مطالعات حیوانی محدودی در این زمینه وجود دارد.

صافی خاطرنشان کرد: بسیاری از ترکیباتی که به صورت همیشگی مصرف می‌شود مانند سیگار، الکل، گوشت‌های فرآوری شده (سوسیس و کالباس)، غذاهای سرخ‌شده و نوشیدنی‌های داغ در گروه ترکیبات سرطان‌زا قرار گرفتند و مهم‌ترین نکته‌ای که وجود دارد این است که در مصرف این ترکیبات نباید زیاده‌روی شود، اگر در حد متعادل مصرف شود احتمالاً خطری برای سلامتی نخواهد داشت.

کد خبر 682857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.