نگاهی به مسیر حرکت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، از همدان تا یزد

جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با سابقه‌ای طولانی و درخشان سال‌ها در همدان برگزار شده، اما دوره بیست و هشتم این جشنواره به دلیل آنچه همکاری نکردن استانداری همدان ذکر شده به یزد منتقل شد.

به گزارش ایمنا، جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از اساس یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتری است که همدان خاستگاه اصلی آن بوده و از سال ۱۳۷۰ که اولین دوره آن در این شهر برگزار شد، هر سال نیز این جشنواره با استقبال پرشور مردم در این خطه فرهنگی برگزار می‌شد.

نگاهی به مسیر حرکت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، از همدان تا یزد

اما چندی پیش خبری منتشر شد و اعلام کرد که: «برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دلیل انجام ندادن تعهدات استانداری همدان، با چالشی جدی و ابهام روبه‌رو شده است.

اگرچه از اسفند سال گذشته، رایزنی و برگزاری نشست‌های حضوری و غیرحضوری برای برگزاری هرچه بهتر بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان آغاز شده است اما به دلیل همکاری نکردن استاندار همدان، فراخوان جشنواره هنوز منتشر نشده است.

در همین ارتباط، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: باوجود این‌که در جلسه حضوری با استاندار همدان به توافق مشارکت ۵۰ درصدی برای برگزاری جشنواره رسیدیم، اما در این مدت، هیچ همکاری و حمایتی از طرف استاندار مشاهده نشده است.

وی افزود: با این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار تلاش کرد تا این جشنواره مهم و باسابقه، در استان کهن همدان باقی بماند و برای نشان دادن حسن نیت خود، سال گذشته، تمامی اعتبار برگزاری این رویداد را متقبل شد، بازهم همکاری مناسب از سوی میزبان به عمل نیامد که ما را به این نتیجه رساند که گویا استانداری همدان، اصولاً تمایلی برای برگزاری این جشنواره در آن شهر تاریخی و فرهنگی ندارد.»

بعد از اعلام این خبر مصاحبه‌ای از سوی استاندار همدان منتشر شد که وی در این مصاحبه گفته بود: «مباحث اعتبارات جشنواره‌ها مشخصاً به وزارت ارشاد مربوط است و اعتبار مشخصی در مورد مأموریت دستگاه‌ها به ما اختصاص نمی‌دهند.

در مورد جشنواره تئاتر کودک می‌گویند شما هم اعتبار بدهید و ما می‌توانیم با مشارکت بخش خصوصی کار را پیش ببریم اما اینکه تکلیف باشد چنین نیست و ظاهراً تکلیف شده است.

در مورد جشنواره امسال ما اعلام کردیم تعهد تأمین تغذیه و اسکان را می‌پذیریم و غیر از آن چیزی هم ندارد، برخلاف تصور برخی ما برای برگزاری جشنواره مخالفت نکردیم، اما گویا اشکالاتی هست که می‌خواهند آن‌ها را گردن ما بیندازند.

قرار است جلسه‌ای با وزیر ارشاد داشته باشیم و موارد حل شود و این موضوعات مطرح شده هم در سطوح پایین است.»

همه این اتفاقات در نهایت باعث شد تا این جشنواره بعد از سال‌ها فعالیت در همدان به یزد منتقل شود، جشنواره‌ای که از اساس به جشنواره تئاتر کودک همدان معروف بود بیست و هشتمین دوره خود را در شهر یزد برگزار خواهد کرد.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی با تاکید بر لزوم برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در زمان مشخص شده، از بررسی گزینه‌های پیشِ رو برای میزبانی این جشنواره خبر داده بود تا هنرمندان شریف عرصه تئاتر کودک و نوجوان با آسودگی و آرامش به فکر تولید نمایش برای فرزندان آینده‌ساز ایران باشند و خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی این رویداد، از این آثار بهره ببرند.

همچنین امیر مشهدی‌عباس دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، کاهش شدید حمایت‌های مسئولان استان همدان از این رویداد در سال گذشته را دلیل نارضایتی بسیاری از هنرمندان دانست که از همان زمان خواستار جابجایی این جشنواره از همدان شدند.

در نهایت با اعلام اداره کل هنرهای نمایشی استان یزد میزبان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان شد.

با توجه به لزوم اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی سریع برای اجرایی شدن هر چه بهتر این رویداد هنری و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و بر اساس تفاهم اولیه صورت گرفته با استاندار یزد، جشنواره به این استان منتقل شد.

منبع: فارس

کد خبر 682838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.