بریکس و شکل‌گیری یک بلوک قدرتمند اقتصادی

پیش بینی می‌شود که جهان در سال ۲۰۲۷ یعنی تا ۴ سال دیگر، شاهد شکل‌گیری یک بلوک اقتصادی قدرتمند جنوب - جنوب خواهد بود که این امر به افول قدرت‌های اقتصادی آمریکا و اروپا منجر خواهد شد.

خبرگزاری ایمنا: حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره عضویت ایران در بریکس در یادداشتی نوشت: جمهوری اسلامی ایران در جریان نشست اخیر سران بریکس در آفریقای جنوبی به عضویت کامل این سازمان مهم اقتصادی در آمد و این یک پیروزی سیاسی بزرگ برای دولت سیزدهم در عرصه تعاملات بین‌المللی تلقی می‌شود.

در جریان نشست ژوهانسبورگ سران ۷۰ کشور از قاره‌های آفریقا و آسیا و شماری از کشورهای آمریکای لاتین حضور داشتند و این نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی در تعاملات آینده بریکس جایی در این مجموعه اقتصادی نخواهند داشت. سازمان بریکس که از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل می‌شود، یک قدرت جدید اقتصادی در عرصه اقتصاد جهان با برخورداری از ظرفیت بالا در توسعه پایدار به‌شمار می‌رود.

در جریان نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی کشورهایی مانند اندونزی، عربستان، کویت، امارات، بحرین، مصر، سوریه، مراکش، بلاروس، قزاقستان، کوبا، بولیوی، نیجریه، آرژانتین، ونزوئلا، تایلند، الجزایر، ویتنام، مکزیک، هندوراس، فلسطین و اتیوپی درخواست عضویت خود را به دبیرخانه بریکس تسلیم کردند.

با پذیرش عضویت ۲۳ کشور دیگر در این سازمان، پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص جهانی این مجموعه در سال ۲۰۲۵ به ۳۸ درصد برسد، در حالی که این مجموعه ۴۶ درصد از نیروی کار جهانی را در اختیار دارد. مجموعه بریکس نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده و گمانه‌زنی‌ها این است که در سال ۲۰۲۷ سلطه دلار از تعاملات اقتصادی کشورهای عضو بریکس به کلی حذف خواهد شد. حذف دلار و یورو به مفهوم ورود بیش از نیمی از جمعیت جهان به نظام جدید جهانی است که در آن هژمونی آمریکا و غرب و سلطه دلار بر چرخه تعاملات بین‌المللی جایی نخواهد داشت.

پذیرش عضویت رسمی ایران در سازمان اقتصادی بریکس به مفهوم بی اثر شدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا و غرب علیه ایران خواهد بود، زیرا کشورهای بریکس هرگونه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه کشورهای دیگر را غیرقانونی می‌دانند. اکنون ایران با عضویت در دو سازمان مهم اقتصادی یعنی شانگهای و بریکس قادر خواهد بود تا حجم تبادل تجاری خود را با کشورهای عضو این دو سازمان مهم را در ۴ سال آینده به سقف ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ارتقا دهد.

ظرفیت بالای بریکس به عنوان یک نهاد نوظهور اقتصادی موجب خواهد شد تا ایران به عنوان یک کشور دارای منابع کلان طبیعی و فسیلی در پیشبرد اهداف بریکس نقش فرادستی ایفا کند. ایران تأمین‌کننده انرژی دو قدرت اقتصادی بزرگ جهان یعنی هند و چین است و این امر شاخص اقتصادی ایران در حوزه نفت و گاز را در تراز بسیار بالایی قرار خواهد داد، ضمن اینکه تحریم‌های نفتی ایران نیز بی‌اثر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که جهان در سال ۲۰۲۷، یعنی تا ۴ سال دیگر شاهد شکل‌گیری یک بلوک اقتصادی قدرتمند جنوب-جنوب خواهد بود که این امر به افول قدرت‌های اقتصادی آمریکا و اروپا منجر خواهد شد.

پایداری و مقاومت ملت بزرگ ایران در برابر تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا سرانجام تأثیر خود را بر توانمندی و قدرت مانور سیاسی دولت سیزدهم در گستره تعاملات فراقاره‌ای باقی گذاشت. بنابراین پذیرش عضویت ایران در بریکس که اعترافی فراقاره‌ای بر ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران است به مثابه پاداش این مقاومت‌ها تلقی می‌شود.

کد خبر 682755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.