عضویت در شانگهای و بریکس؛ فتح‌الفتوح دستگاه دیپلماسی ایران

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: عضویت ما در شانگهای و بریکس نشان‌دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران بوده و ثابت می‌کند ایران قابل چشم‌پوشی و حذف از عرصه تعاملات بین‌المللی نیست.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عضویت ایران در گروه بریکس اظهار کرد: برای پی بردن به اهمیت عضویت ایران در بریکس باید جایگاه آن را بدانیم؛ بریکس اتحادیه‌ای از اقتصادهای نوپای جهانی است که قبل از اضافه شدن اعضای جدید، کشورهای تشکیل‌دهنده آن ۲۰ درصد جمعیت جهان و یک چهارم اقتصاد دنیا را در اختیار خود داشتند و این بیانگر پتانسیل عظیم نهفته در این گروه است.

وی افزود: عضویت دائم ایران در پیمان شانگهای و بریکس یک فتح‌الفتوح برای دستگاه دیپلماسی ما است، زیرا این امر در شرایطی محقق شد که می‌خواستند ایران را ایزوله کرده و صادرات نفت ما را به صفر برسانند، اجازه هرگونه مراوده بین‌المللی، اقتصادی و تجاری را از ما بگیرند و نفتکش‌ها و حتی کشتی‌های حامل ذرت و علوفه برای ایران را محاصره و توقیف می‌کردند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عضویت ما در چنین پیمانی نشان‌دهنده جایگاه جمهوری اسلامی ایران است و ثابت می‌کند ایران قابل چشم‌پوشی و حذف از عرصه تعاملات بین‌الملل نیست، ما نشان دادیم که یک عضو تأثیرگذار در جامعه جهانی هستیم و یک جانبه‌نگری، تبعیض دولت ایالات متحده آمریکا و سیادت غرب بر دنیا ادامه نخواهد داشت.

وی با اشاره به پیمان‌های بین‌ المللی جدیدی که یکی پس از دیگری در گوشه و کنار دنیا اتفاق می‌افتد، گفت: از جمله ویژگی اکثر این پیمان‌ها، حذف دلار از معاملات است و این نشان می‌دهد که هژمونی دلار آمریکا و دنیای تک قطبی در حال نابودی و حرکت به سمت زباله دان تاریخ است.

مرحبا تاکید کرد: در حال حاضر این کشورهای مستقل هستند که با پیمان‌های اثرگذار متعدد یکی پس از دیگری، مدیریت اقتصادی آینده دنیا را در دست می‌گیرند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد تقابل بریکس با گروه G7، یادآور شد: این فرایند زمان‌بر است و نباید احساساتی شویم و عجولانه حرفی بزنیم، درهرحال گروه G7 یک گروه قدیمی متشکل از اقتصادهای بزرگ است که جایگاه بزرگی در دنیا دارد اما می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم که این جایگاه را از آن‌ها بگیریم، اگرچه باید به این مسئله زمان داد و کار و تلاش زیادی کرد اما این هدف دست یافتنی است.

کد خبر 682574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.