چرا نمی‌توان از بیابان‌ها برای انرژی خورشیدی استفاده کرد؟

بیابان‌ها با وجود تابش مستقیم خورشید و فضای گسترده پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به منابع تولید انرژی خورشیدی محسوب می‌شوند، اما نمی‌توان از این پتانسیل بهره برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افزایش قیمت برق و کاهش هزینه پنل‌های خورشیدی باعث شده بسیاری از خانواده‌ها از گزینه نصب پنل‌های خورشیدی بر بام خانه‌های خود استفاده کنند. از سوی دیگر با افزایش محبوبیت انرژی خورشیدی و فرهنگ پایداری، قیمت پنل‌های خورشیدی به‌طور قابل‌توجهی در سطح جهانی کاهش یافته و ساختمان‌های تجاری، مراکز خرید و بیمارستان‌ها را به سمت بهره‌گیری از انرژی خورشیدی سوق داده است.

در این میان بیابان‌ها با وجود گستردگی بالا و میزان و نحوه تابش نور خورشید پتانسیل بالایی برای مورد استفاده قرار گرفتن برای تولید انرژی خورشیدی دارند. مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۶ ساعت انرژی خورشیدی در بیابان‌ها برای مصرف یک سال انسان کافی است.

بیابان‌ها و زمین‌های بایر همچنین دارای یک اکوسیستم بسیار پیچیده هستند که نقشی اساسی در محیط جهانی ایفا می‌کنند و استفاده از آن‌ها برای تأمین روشنایی جهان بسیار ایده‌آل به‌نظر می‌رسد. با این وجود جهان از بیابان‌ها برای انرژی خورشیدی استفاده نمی‌کنند، چراکه ساخت یک مزرعه خورشیدی در بیابان کل محیط کویر را تغییر می‌دهد و با افزایش ۲۰ درصدی بارندگی در کنار ارائه راه‌حل‌های انرژی پایدار، به بیابان فضای سبز اضافه می‌کند.

چرا نمی‌توان از بیابان‌ها برای انرژی خورشیدی استفاده کرد؟

از سوی دیگر برخلاف تعمیر و نگهداری پنل‌های خورشیدی در شهرها، نگهداری از یک مزرعه خورشیدی در بیابان کار آسانی نیست و محیط خشن بیابان‌ها بر کارایی پنل‌های خورشیدی تأثیر می‌گذارد. گرد و غبار و ماسه‌ای که روی پنل‌های خورشیدی جمع می‌شود نیز عملکرد آن را مختل می‌کند.

از سوی دیگر بیابان بسیار گرم است و نوسان دما در طول روز و شب چرخه‌های حرارتی سریعی را روی پنل‌های خورشیدی ایجاد می‌کند. این چرخه‌ها برای پنل‌ها که به‌طور منظم در معرض حرارت قرار دارند بسیار زیاد است.

علاوه بر این، نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی روی شن و ماسه هزینه نصب را افزایش می‌دهد، چراکه جابه‌جایی شن‌ها و تپه‌های ماسه‌ای، وجود قابلیت سایندگی بادهای معمولی بر شن و ماسه و وقوع طوفان‌های شن عظیم نیاز به انتصابات محکمی دارد. این امر باعث می‌شود زیرساخت پنل‌های خورشیدی در بیابان‌ها گران‌تر باشد.

همچنین پنل‌های خورشیدی مورد استفاده در بیابان‌ها باید قوی‌تر و مقاوم‌تر باشند تا در برابر شرایط اقلیمی سخت کویر مقاومت کنند که این امر نیز عاملی بر افزایش قیمت آن‌ها است‌. ارائه نظارت‌های ۲۴ ساعته در طول هفت روز هفته که برای مزارع خورشیدی صورت می‌گیرد و بالاتر بودن هزینه‌های زندگی این ناظران در کنار افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و اقامت آن‌ها عامل دیگری برای بالاتر بودن هزینه نصب پنل‌های خورشیدی در بیابان‌ها به‌شمار می‌رود.

چرا نمی‌توان از بیابان‌ها برای انرژی خورشیدی استفاده کرد؟

سازگاری مسئله مهمی است که انرژی‌های تجدیدپذیر در یک بیابان با آن مواجه هستند. همچنین با توجه به گرم و آفتابی بودن بیابان‌ها و به دلیل تغییرات آب‌وهوایی نمی‌توان انتظار تابش مداوم خورشید را داشت و همیشه امکان وقفه در تأمین نور خورشید وجود دارد. به این ترتیب برای جلوگیری از قطع برق لازم است انرژی خورشیدی را ذخیره کرد، اما باتری‌ها بسیار گران هستند و دوام کمتری دارند و علاوه بر این، در طول تولید آلودگی زیادی تولید می‌کنند.

از سوی دیگر پوشاندن بیابان‌ها از پنل خورشیدی هم‌چون پوشاندن شهرها با بتن و آسفالت عمل می‌کند و باعث افزایش میانگین دمای محلی می‌شود.

ترجمه از مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 682205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.