آغاز تست جهش تحصیلی، از امروز یک شهریور ۱۴۰۲

امتحانات جهشی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار می‌شود و دانش آموزانی که از هوش و استعداد لازم برخوردار هستند، می‌توانند با شرکت در این آزمون، جهش پایه تحصیلی داشته باشند؛ این در حالی است که امسال حدود ۱۳ هزار نفر در آزمون جهش تحصیلی شرکت کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امتحانات جهشی در مقاطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم برگزار می‌شود و دانش‌آموزانی که از هوش و استعداد لازم برخوردار هستند، می‌توانند با شرکت در این آزمون، جهش پایه تحصیلی داشته باشند؛ امتحانات جهشی برای پایه‌های تحصیلی اول به سوم ابتدایی ، دوم به چهارم ابتدایی ، سوم به پنجم ابتدایی ، پنجم به هفتم و هفتم به نهم اجرا می‌شود و دانش‌آموزانی که می‌خواهند جهش پایه تحصیلی داشته باشند، باید علاوه‌بر دارا بودن شرایط علمی و نمرات بالا ، در آزمون ارزیابی ذهنی و سنجش هوش که در واقع تست هوش IQ است نیز نمره لازم را کسب کنند.

تست هوش IQ توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شود و دانش‌آموز در این تست باید نمره بالای ۱۲۰ را کسب کند، در صورتی که نمره آی‌کیو دانش‌آموز بیشتر از ۱۲۰ باشد، می‌تواند در امتحانات جهش تحصیلی پایه مربوطه شرکت کند، از این رو در صورتی که دانش‌آموز در امتحانات نمره قبولی را کسب کند، از مهرماه می‌تواند وارد پایه تحصیلی بالاتر شود.

۵۰ درصد دانش‌آموزان موفق به جهش پایه می‌شوند

حمید طریفی‌حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره تعداد ثبت‌نامی‌ها برای جهش تحصیلی اظهار کرد: امسال حدود ۱۳ هزار نفر در جهش تحصیلی شرکت کردند. آمار سال قبل نیز همین حدود بوده است، حدود هر سال ۵۰ درصد از شرکت کنندگان جهش تحصیلی نیز موفق به گذراندن آزمون‌ها می‌شوند و می‌توانند در پایه بالاتر ثبت‌نام کنند.

وی با اشاره به بازه ثبت‌نام برای جهش تحصیلی از پنجم تیر تا پنجم مردادماه افزود: این تاریخ به مدت ۱۰ روز تمدید شد و پس از آن دوشنبه، سی‌ام مردادماه مجدد سایت به مدت ۲۴ ساعت باز شد تا مدیران مدارس بتوانند اطلاعات دانش‌آموزان جامانده از فرآیند ثبت‌نام که به مدارس مراجعه کرده بودند را ثبت کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ دانش‌آموز از فرآیند ثبت‌نام جهش تحصیلی جا مانده بودند که اطلاعات آنها روز دوشنبه در سامانه ثبت شد، تصریح کرد: پس از اینکه دانش‌آموزان تست هوش را قبول می‌شوند باید در امتحانات پایه‌ای که می‌خواهند جهش کنند، شرکت کرده و قبول شوند؛ در حال حاضر سامانه بسته است و از امروز (یکم شهریورماه) امتحانات جهش تحصیلی شروع می‌شود.

هر دانش‌آموز در پایه ابتدایی می‌تواند ۲ بار جهش تحصیلی داشته باشد

پیش‌تر رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره فرآیند اقدام برای جهش تحصیلی اضافه کرد: ابتدا مدارک لازم را مدیر مدرسه بررسی می‌کند و پس از تأیید مدارک و نمرات دانش‌آموز متقاضی جهش تحصیلی، مدیر مدرسه باید مشخصات دانش‌آموز را در سامانه «سیدا» وارد کند و این ثبت‌نام را به خانواده اطلاع می‌دهد. پس از آن خانواده باید با مراجعه به سامانه my.medu.ir و با انتخاب نقش "دانش‌آموز" اطلاعات تکمیلی و مشخصات دانش‌آموز را وارد و هزینه‌ای را برای این امر پرداخت می‌کند.

وی با بیان اینکه هزینه ثبت‌نام برای جهش تحصیلی ۱۸۰ هزار تومان است که خانواده باید آن را در سامانه پرداخت کنند، گفت: پس از پرداخت هزینه و نوبت‌گیری، خانواده باید منتظر بمانند تا از طریق پیامک روز و تاریخ مراجعه به پایگاه‌ها برای انجام جهش تحصیلی اطلاع‌رسانی شود.

طریفی‌حسینی با بیان اینکه هر دانش‌آموز در پایه ابتدایی می‌تواند دو بار جهش تحصیلی داشته باشد، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ممکن است دانش‌آموزی جهش اول به سوم ابتدایی داشته باشد، پایه چهارم را به طور معمول خوانده باشد و سپس بخواهد جهش پنجم به ششم انجام دهد. برای جهش بار دوم به جز نیاز به تأیید و اجازه کمیسیون منطقه، باید نمره هوشی دانش‌آموز مقداری بالاتر از جهش نوبت اول او باشد.

وی با بیان اینکه جهش تحصیلی چندپایه و جهش تحصیلی در مقطع متوسطه نیاز به رأی شورای عالی آموزش و پرورش دارد، گفت: جهش چند پایه به این معنا است که دانش‌آموز بخواهد دو یا سه پایه تحصیلی را هم‌زمان جهش کند، برای این امر باید تاییدیه شورای عالی آموزش و پرورش را داشت. علاوه بر لزوم داشتن تأیید شورای عالی آموزش و پرورش برای جهش چندپایه، این دانش‌آموز باید نمره هوشی بالاتری را نسبت به نمره هوشی جهش یک پایه کسب کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: تعیین نمره هوشی دانش آموزان متقاضی جهش تحصیلی با ابزارهای خاصی سنجیده می‌شود و باید انعطاف معیار این دانش‌آموزان از دانش‌آموزان عادی بالاتر باشد تا به او اجازه جهش تحصیلی داده شود.

کد خبر 682088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.