تخصیص ارز دولتی برای واردات خودرو منطقی نیست

تحلیلگر بازارهای مالی گفت: با توجه به اینکه خودرو در کشور با نرخ‌هایی فراتر از دلار نیمایی در بازار به فروش می‌رسد، اگر ارز لازم برای واردات از دلار غیرنیمایی تأمین شود، افزایش قیمتی در بازار رخ نخواهد داد.

احمد اشتیاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بانک مرکزی با مدیریت بهینه ارز سعی می‌کند تا ارز کافی را برای واردات نیازهای ضروری در اختیار داشته باشد. در واقع بانک مرکزی قصد دارد تا بخش‌هایی که به کالای لوکس مرتبط می‌شود را از دامنه تخصیص ارز نیمایی خارج کند.

وی افزود: خارج کردن واردات بعضی محصولات از دامنه ارز نیمایی باعث می‌شود تا بانک مرکزی از پتانسیل‌هایی که در بازار وجود دارد برای تأمین ارز استفاده کند.

این کارشناس بازارهای مالی با بیان اینکه واردات خودرو پتانسیل تأمین ارز را از بازار دارد، گفت: بانک مرکزی می‌تواند ارز را از راه‌های مختلفی که در بازار وجود دارد تأمین کند؛ این تأمین ارز بستگی دارد به اینکه تأمین ارز از محل ارزهای حاصل از صادرات است یا اینکه افراد بتوانند بدون انتقال ارز و با نظارت بانک مرکزی خودرو وارد کنند.

اشتیاقی تصریح کرد: تأمین ارز برای واردات قطعات خودرو نیز بستگی دارد به اینکه قطعات از چه نوعی باشد یعنی قطعات برای تولید خودروهای داخلی است یا اینکه مربوط به خدمات پس از فروش است؛ با توجه به اینکه قطعاتی که در بازار به عنوان خدمات پس از فروش فروخته می‌شود، بیشتر از نرخ دلار در بازار آزاد است به نظر می‌رسد تخصیص ارز به آن‌ها منطقی نباشد.

وی گفت: سیاست بانک مرکزی این است که نوع محصول و شرایط آن را بررسی می‌کند و همین باعث می‌شود تا برخی از کالاها را از مشمولیت دلار نیمایی خارج کند.

این کارشناس بازارهای مالی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی فضای تقاضای ارز خارج از سامانه نیما را دیده است که مصوبه تأمین ارز لازم برای واردات خودرو و قطعات آن را امضا کرده است. زیرا این‌گونه نیست که بدون ثبت سفارش کالایی را وارد کنند، همچنین ممنوعیت خرید ارز از کف بازار نیز توسط این بانک اعلام شده است.

اشتیاقی تاکید کرد: مدیریت ارز در اختیار بانک مرکزی است و به‌طور قطع این نهاد مسائل مرتبط با این موضوع را انجام داده و بنا بر ضروریت‌های لازم این تصمیم را گرفته است.

وی گفت: زمانی که بانک مرکزی محدودیت تأمین ارز را برای واردات خودرو اعمال می‌کند، خودروسازان باید به سمت ارزهایی بروند که به هر دلیل خارج از کشور است، این در حالی است که فضای ورود آن به نوعی مهیا نیست تا به هر دلیلی بتوانند آن ارزها را خریداری کنند.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: خودروسازان باید بتوانند ارزهای لازم را دریافت و با نظارت بانک مرکزی آن‌ها را وارد بازار کنند. این باعث می‌شود تا فشار از روی سامانه نیمایی برداشته شود.

اشتیاقی با بیان اینکه با توجه به قیمت فعلی خودرو در بازار، دلار نیمایی نباید به آن اختصاص پیدا کند، گفت: در حال حاضر خودرو با قیمت‌هایی فراتر از دلار نیمایی در بازار به فروش می‌رسد و اگر واردات خودرو و قطعات آن نیز از طریق دلار غیرنیمایی تأمین شود، فشار افزایش قیمتی در بازار نخواهد داشت.

به گزارش ایمنا، عبدالله توکلی‌لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای رسمی با موضوع «بازنگری محل تأمین ارز» خطاب به سه انجمن خودروسازان، موتورسیکلت‌سازان و دوچرخه‌سازان در راستای تعمیق‌بخشی ساخت داخل اعلام کرده است تا شرکت‌ها بیشتر به فکر داخلی‌سازی باشند و از انجمن‌های صنایع مذکور خواسته برای تأمین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

در این نامه آمده است: «با عنایت به سیاست‌های یکپارچه ارزی در توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی به منابع ارزی ناشی از صادرات محصولات نفتی و به منظور تحقق اهداف تعیین شده تولید محصولات صادرات‌محور، عمق بخشی به تولید داخل و کاهش ارزبری، مقرر شده است تا کلیه شرکت‌های خودروساز نیازهای ارزی خود در واردات قطعات منفصله موضوع فصل ۹۸ مقررات صادرات و واردات (انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی) را، ترجیحاً از طریق ارز صادرات خود و دیگران تأمین کنند.

بنابراین، مقتضی است ضمن فعال‌سازی ظرفیت‌های صادراتی خود و حمایت از صادرکنندگان نسبت به بازنگری محل تأمین ارز درخواست‌های ثبت سفارش خود از سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی به غیر از نیما، اقدام کنند.»

تخصیص ارز دولتی برای واردات خودرو منطقی نیست

کد خبر 681644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.