نخستین موکب علمی اربعین چه زمانی گشایش پیدا می‌کند؟

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین از راه‌اندازی و گشایش نخستین موکب علمی اربعین با مشارکت اساتید برجسته حوزه و دانشگاه‌های ایران و عراق خبر داد.

حجت‌الاسلام حمید احمدی با بیان اینکه برای مشارکت هرچه بیشتر و ارائه بهترین راهکار و نتیجه از برپایی موکب علمی اربعین، از اساتید کشورهای مختلف دعوت به عمل آمده است، اظهار کرد: این دعوت‌شدگان در قالب حلقه‌های مختلف به چالش‌های عملی جهان اسلام خواهند پرداخت و در نهایت با جمع‌بندی دستاوردهای خود در قالب انتشار کتاب، راه‌حل‌های به‌دست آمده را ارائه خواهند کرد.

وی افزود: در این ارتباط مرکز فناوری آستان قدس رضوی، دانشگاه‌های فردوسی و امام حسین (ع) و دانشگاه تهران با مشارکت خود یاری‌رسان این مجموعه برای رسیدن به اهداف این حرکت ارزشمند هستند.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه همه‌روزه با ارائه درخواست‌های جدید از داخل و خارج کشور استقبال بسیار خوبی برای همکاری با این حرکت ارزشمند می‌شود، ادامه داد: امیدوارم فعالیت این موکب در طول سال نیز ادامه داشته زیرا که قدم بسیار خوب و ارزشمندی برای حل مسائل و چالش‌های جهان اسلام است.

دیپلماسی علمی و توسعه ارتباطات از جمله فعالیت‌های موکب علمی

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی علمی، توسعه ارتباطات و ارائه طرح‌های علمی جهان اسلام از مهم‌ترین اهداف این موکب است، افزود: موکب علمی اربعین برای شروع فعالیت خود در قالب هشت حلقه علمی به مدت سه روز در شهر مقدس نجف اشرف، سه روز در نقاط مختلف مسیر نجف به کربلا و تا چند روز بعد از اربعین در کربلای معلی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

احمدی گفت: در نهایت پس از اتمام فعالیت این موکب اعضای علمی به همراه مشارکت‌کنندگان کشورهای مختلف در دانشگاه سبطین عراق جمع خواهند شد و پس از جمع‌بندی‌های لازم، گزارش‌ها، بررسی‌ها، طرح‌ها و ایده‌های خود را در قالب کتاب چاپ و آن را به مجامع علمی جهان ارائه خواهند کرد.

وی ادامه داد: امیدوارم با این حرکت عظیم بتوانیم با کمک و یاری برادران عراقی و دیگر دعوت‌شدگان به موکب اربعین، حسینی قدم‌های خوبی برای حل مسائل و مشکلات علمی جهان اسلام برداریم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی اضافه کرد: از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی موکب علمی اربعین، تحقق فرمایشات مقام عظمای ولایت است مبنی بر اینکه اربعین دارای ظرفیت‌های زیادی است که نیازمند توجه هرچه بیشتر فرهیختگان علمی، دانشمندان و اساتید دانشگاهی برای بررسی، شناخت و ارائه راه‌حل‌های رفع چالش‌های علمی جهان اسلام است.

اربعین دارای ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی، فرهنگی و علمی است

وی با بیان اینکه اربعین دارای ظرفیت‌های دیپلماسی عمومی، فرهنگی و علمی است، اظهار کرد: با توجه به وجود اندیشمندان بزرگ جهان اسلام و مسائل پیچیده و چالش‌های این عرصه نیازمند تأمل و اندیشه‌ورزی در این زمینه هستیم.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: در این ارتباط با توجه به فضای جهانی اربعین و فارغ از هر گونه بحث قومیتی، ملیتی و حتی مذهبی، می‌توان با مشارکت اندیشمندان جهان اسلام بهترین راه‌حل‌ها را برای رفع چالش‌های علمی ارائه داد.

به دنبال ایده بدون راه‌حل نیستیم

وی با بیان اینکه در این عرصه به دنبال ایده بدون راه‌حل نیستیم، گفت: به عنوان مثال یکی از بحث‌های روز دنیا که مورد توجه نیز قرار گرفته بهره‌مندی از هوش مصنوعی است که اندیشمندان جهان اسلام می‌توانند با مشارکت خود گام‌های خوبی در این عرصه بردارند.

احمدی اظهار کرد: چالش‌های فرقه‌ای، بحث‌های رسانه‌ها، فضاسازی مجازی و دیگر بحث‌ها و چالش‌های جهان اسلام از دیگر موضوعاتی است که در این حرکت بزرگ مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

منبع: ایرنا

کد خبر 681517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.