فضای مجازی «تفکر خلاقانه» افراد دچار اختلال می کند

استفاده بیش از حد از فضای مجازی باعث می‌شود تفکر خلاقانه افراد دچار اختلال شود و بیشتر در معرض مشکلات روانی مانند افسردگی قرار گیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، فناوری اطلاعات و ارتباطات به گونه‌ای گسترش یافته است که در بیشتر حوزه‌ها و زمینه‌ها به چشم می‌خورد. فضای مجازی و سرویس‌های ارائه شده مربوط به اینترنت در عین حال که مفید است، می‌تواند مخرب نیز باشد. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که سلامت جسمی، اجتماعی و روانی انسان به دلیل مواجهه بیش از حد با تکنولوژی دچار آسیب می‌‎شود. در ادامه به بررسی تعدادی از عوارض جدی استفاده از فضای مجازی می‌پردازیم:

کاهش ارتباط با دیگران و منزوی شدن

یکی از معایب ارتباط اینترنتی این است که ارتباط در فضای مجازی بر اساس متن است، بنابراین نشانه‌های بصری و شنیداری در تعامل‌های رودررو در آن وجود ندارد. افرادی که ساعت‌ها وقت خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند، فعالیت‌های اجتماعی خود را کنار می‌گذارند و به فعالیت‌های فردی روی می‌آورند.

ابتلا به افسردگی

با توجه به مطالب ارائه شده، افرادی که بیش از حد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، احساسات منفی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند و بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند افسردگی قرار دارند. بنابراین توصیه شده است در صورتی که احساس ناراحتی و افسردگی می‌کنید چند روز از شبکه‌های مجازی و دوستان مجازی خود دوری کنید.

از بین بردن خلاقیت افراد

استفاده بیش از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باعث توقف رشد یا از بین بردن فرآیند خلاقیت در انسان می‌شود. سپری کردن زمان در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود زمان خود را بدون فکر و برنامه خاصی سپری کنید، در این صورت بهره‌وری و قدرت تفکر و خلاقیت کاهش پیدا می‌کند.

آسیب جسمانی

استفاده بیش از حد از فضای مجازی آسیب‌های جسمانی زیادی به همراه دارد. به طوری که نشستن طولانی‌مدت فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند. پایین نگه داشتن سر برای مدت زیاد نیز باعث بروز آسیب به گردن و ستون فقرات می‌شود. نگاه کردن بیش از حد به نمایشگرهای گوشی، لپ‌تاپ و تبلت نیز باعث بروز مشکلاتی بینایی می‌شود و خطر بروز شب کوری و ضعیف شدن چشم را افزایش می‌دهد. زمانی که فعالیت بدنی کمی دارید و در حال استفاده از فضای مجازی هستید، وزن شما کم‌کم افزایش پیدا می‌کند و دچار اضافه وزن و چاقی می‌‎شوید. چاقی نیز عوارضی مانند دیابت و چربی خون را به همراه دارد.

افت تحصیلی

دانش‌آموزان و دانشجویانی که غرق فضای مجازی می‌شوند، از اهداف تحصیلی خود دور می‌‎‏شوند و برای رسیدن به اهداف بی‌معنا و پوچ تلاش می‌کنند که هیچ مزایای برای آینده آن‌ها ندارد.

کد خبر 681495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.