بازگشت آبخوری‌های عمومی به شهرها

مطالعات نشان می‌دهد مونته‌نگرو در بالکان در مقایسه‌های جهانی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بیشترین آب‌خوری‌های عمومی را دارد و با رقم سه‌ونیم برابری تعداد آب‌خوری‌ها، در این زمینه پیشتازی بدون رقیب است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، موج گرمایی شدید نیم‌کره شمالی زمین در تابستان امسال بیشترین تأثیرات خود را در اروپا و ایالات‌متحده‌آمریکا نشان داد، تا جایی که ساکنان و گردشگران را در خیابان‌ها به جست‌وجوی نزدیک‌ترین آب‌خوری‌ها واداشت.

آب‌خوری‌ها که زمانی نماد پیشرفت و منفعت عمومی در شهرهای سراسر جهان محسوب می‌شدند، به‌تدریج در شهرها کمرنگ شدند و جای خود را به بطری‌های یک‌بارمصرف به‌عنوان گزینه‌هایی شیک‌تر و بهداشتی‌تر دادند. زمانی که محبوبیت این نمادهای قدیمی در حال بازگشت بود، همه‌گیری کرونا بار دیگر آن‌ها به عزلت کشید و مردم به‌رغم شواهد موجود مبنی بر خطرات بسیار پایین انتقال ویروس از این سطوح، استفاده از آب‌خوری‌های عمومی را تحریم کردند.

با این حال نگرانی‌های روزافزون مربوط به تغییرات آب‌وهوایی و گسترش موج گرما در سراسر ایالات‌متحده و اروپا بار دیگر این دستگاه‌ها را به دوران طلایی خود بازگردانده است. بازگشت آب‌خوری‌های عمومی گامی کوچک اما مهم به سوی منابع آب پایدار و قابل دسترس برای همه به‌شمار می‌رود و به‌حدی اهمیت دارد که محققان را به مطالعه‌ای برای سنجیدن تعداد آب‌خوری‌های عمومی در شهرهای جهان و مکان‌هایی با بیشترین احتمال وجود یک آب‌خوری در آن‌ها سوق داده است. طبق این مطالعه مونته‌نگرو در بالکان با داشتن ۴۷۲.۴ آب‌خوری عمومی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر دارای بیشترین آب‌خوری‌ها در سطح جهان است.

بازگشت آبخوری‌های عمومی به شهرها

محققان به‌منظور دستیابی به این نتایج تعداد آب‌نماهای عمومی را با تعداد جمعیت محلی در هر کشور و ایالت مورد مقایسه قرار دادند. آن‌ها داده‌های ۴۹۶ شهر در بریتانیا و ایالات‌متحده، همچنین پرجمعیت‌ترین شهرها و پایتخت‌های جهان را تجزیه‌وتحلیل کردند. مطالعه آن‌ها بر شهرها و کشورهایی با جمعیت حداقل ۱۰۰ هزار نفر متمرکز بود و بیش از ۲۷۶ هزار آب‌خوری را مورد ارزیابی قرار داد.

نتایج نشان داد که میانگین تعداد آب‌خوری‌های عمومی در سطح جهان تنها ۱۲.۶۳ مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است که اکثر کشورها کمتر از ۱۰ و تنها سه کشور برتر بیش از ۱۰۰ آب‌خوری دارند. کشور مونته‌نگرو با وجود تعداد سه‌ونیم برابری آب‌خوری‌ها نسبت به مجارستان، تسلط چشمگیری در این زمینه نشان می‌دهد. نام کشورهای مجارستان، سوئیس و اتریش نیز در لیست پیشتازان تعداد آب‌خوری‌های عمومی می‌درخشد که در سوئیس شهر بازل پیشتاز تعداد آب‌خوری‌ها است. در مقابل تعداد آب‌خوری‌ها در بریتانیا عقب مانده است و این کشور با تنها ۲.۰۸ آب‌خوری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر رتبه ۵۳ فهرست را به خود اختصاص داده است. بورنموث با ۴.۳۶ آب‌خوری عمومی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در این کشور، شهر پیشتاز مشخص شد.

علاوه بر این اسکاتلند با سه شهر ادینبورگ، گلاسکو و آبردین خود در میان ۱۰ شهر برتر این لیست قرار گرفت، حال آن‌که در لستر و پورتسموث انگلستان هیچ آب‌خوری عمومی دیده نمی‌شود.

بازگشت آبخوری‌های عمومی به شهرها

در آمریکا نیز اورگان با سابقه غنی داشتن آب‌خوری‌های نمادین بهترین ایالت برای تأمین آب آشامیدنی عمومی مشخص شد، اما وضعیت آب‌خوری‌ها در دیگر ایالت‌ها به‌طور کامل به منفعت کارخانه‌های تولید آب‌های بطری‌شده تمام شده است.

کد خبر 681472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.