کشف قدیمی‌ترین اسکله جهان زیر کانال مانش

باستان‌شناسان انگلیسی یک شهر غرق‌شده هشت هزار ساله را زیر کانال مانش کشف کردند که بقایای یک اسکله قدیمی را در خود جای داده که به احتمال زیاد محل ساخت و پهلوگیری قایق‌ها و ماهی‌گیری بوده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اسرار زمین، کنجکاوی بشر و تلاش برای موشکافی این اسرار توسط بشر هیچ پایانی ندارد. به‌تازگی تیمی به رهبری نشنال جئوگرافیک مأموریتی اکتشافی را برای کاوش در اعماق کانال مانش آغاز کردند. این مجموعه آبی بیشتر به خاطر کانالی شناخته شده است که انگلستان را به فرانسه وصل می‌کند، اما زیر این آب‌های پررفت‌وآمد داستانی بسیار قدیمی‌تر و شاید مهم‌تر نهفته است.

کشف شهر گمشده در کانال انگلیسی

آب‌های سرد کانال انگلیسی مانش که به جزرومدهای قدرتمند معروف هستند، مدت‌ها نشانه‌هایی از پنهان کردن شهری گم‌شده را در اعماق خود نشان می‌داد که گفته می‌شد هشت‌هزار سال قدمت دارد. این گستره شهری غوطه‌ور که در سواحل جزیره وایت واقع شده، زمانی خشک بوده و بریتانیا را به سرزمین اصلی اروپا متصل می‌کرده است. از آنجا که هزاران سال پیش سطح دریاها به میزان قابل‌توجهی پایین‌تر بوده، این منطقه نگاهی نادر به زندگی انسان‌های ماقبل تاریخ ارائه می‌دهد.

کاوش در این آب‌های سرد در طول مأموریت «شهرهای گمشده» ۲۰۱۹، آغاز و منجر به کشف درختی کهنسال زیر امواج غوطه‌ور و نشانه‌هایی از حضور زندگی باستانی در اطراف آن شد.

کشف قدیمی‌ترین اسکله جهان زیر کانال مانش

رونمایی از قدیمی‌ترین قایق‌سازی جهان

تیم یادشده در طول کاوش به‌طور تصادفی به جسمی شبیه به یک سازه چوبی پیچیده برخورد کرد که روی بستر دریا قرار داشت. این درهم‌تنیدگی چوبی بقایای یک اسکله را نشان می‌دهد. پس از بازیابی‌ها و تجزیه‌وتحلیل بیشتر، باستان‌شناسان این فرضیه را مطرح کردند که این سازه می‌تواند مکانی برای ساخت قایق، ماهی‌گیری، شکار و جمع‌آوری نی‌ها بوده باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که با بالا آمدن سطح دریا، این منطقه به زیر آب رفته و محیطی بدون اکسیژن ایجاد کرده که با حفظ کامل ساختارهای چوبی همراه بوده است. این حفاظت تصادفی یک تصویر فوری منحصربه‌فرد از مهندسی و زندگی اجتماعی باستان ارائه می‌دهد. دانشمندان اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعاتی مربوط به این امر هستند که چگونه این سکونت‌گاه پررونق سابق با محیط در حال تغییر خود سازگار شد.

معجزه حفاظتی زیر آب

کشف بی‌نظیر شهر غرق‌شده کانال انگلیسی نشان می‌دهد که پدیده‌های طبیعی می‌توانند منجر به نوعی حفاظت باستان‌شناسی خارق‌العاده شوند. به عبارت دیگر با افزایش سطح دریا، آب راه اکسیژن را مسدود و زمان را در یک محیط بدون اکسیژن منجمد کرد و اگر کاوش‌های اخیر در مناظر باستانی نبود، این شهر ممکن بود هزاران سال دیگر هم بدون آسیب پنهان بماند.

کشف قدیمی‌ترین اسکله جهان زیر کانال مانش

کشف فعلی تنها در مورد گذشته نیست، بلکه در مورد بازنویسی تاریخ تمدن بشری و رابطه آن با دریا است، زیرا مکان تازه کشف‌شده می‌تواند به‌عنوان قدیمی‌ترین منطقه قایق‌سازی شناخته‌شده در جهان در نظر گرفته شود که قدمت آن حداقل به هشت‌هزار سال پیش می‌رسد و گواهی باورنکردنی بر نبوغ اجداد باستانی بشر است. این یافته باستان‌شناسی زیر آب تأکید می‌کند که بسیاری از بخش‌های گذشته زمین زیر سطح پنهان مانده و منتظر ترکیب مناسبی از فناوری، زمان‌بندی و کنجکاوی برای افشای اسرار خود هستند.

کد خبر 748991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.