جابه‌جایی به مثابه یک خدمت، راهکاری برای تحول سیستم حمل‌ونقل اصفهان است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان جابه‌جایی را به مثابه یک خدمت، راهکاری برای تحول سیستم حمل‌ونقل اصفهان دانست و گفت: با این راهکار کاهش حمل‌ونقل با وسایل شخصی و کاهش آلودگی هوا را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد امروز _یکشنبه بیست‌ونهم مردادماه_ در نطق میان دستور نودونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: این روزها که همه در مسیر امام حسین (ع) هستند، آرزو داریم در روزهای آتی ما نیز به این جمعیت ملحق شویم، البته جا دارد از حوزه خدمات شهری برای کمک رسانی به زائران اربعین در مرز و عتبات عالیات تقدیر و تشکر می‌کنیم.

وی با آخرین دعوت از شهراندیشان برای شرکت در نظرسنجی برنامه اصفهان ۱۴۱۰ گفت: فردا آخرین مهلت شرکت در این نظرسنجی است که شهروندان می‌توانند به نشانی SANA.ISFAHAN.IR مراجعه و در این نظرسنجی شرکت کنند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به رویداد روز چهارشنبه با حضور شهراندیشان تصریح کرد: در این رویداد تعدادی از منتخبان شهراندیش بی‌واسطه با شهردار و شورا ایده‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: درخواست داریم مکاتباتی که رئیس شورا با دستگاه‌های مختلف اجرایی استان و ملی برای امور عمومی مردم و شهروندان انجام شده را به صورت فهرست در اختیار اعضا و کمیسیون‌ها قرار دهند تا ما نیز پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: چندین مکاتبه انجام شده است که به صورت کامل و جامع در اختیار اعضای شورا نیست و خواهش می‌کنیم آنهایی که جنبه محرمانگی ندارد در اختیار اعضا قرار گیرد.

وی در خصوص پیشنهاد مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر در حوزه حمل‌ونقل گفت: امروزه بسیاری از افرادی که در شهرهای پیشرفته دنیا زندگی می‌کنند نسبت به گذشته، گزینه‌های بیشتری برای جابه‌جایی از یک نقطه به نقطه دیگر در دسترس دارند. علاوه‌بر وسایل (یا مدهای) «سنتی» سفر مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، حمل‌ونقل عمومی و تاکسی، موج جدیدی از خدمات نوآورانه و مبتنی بر فناوری - مانند اشتراک‌گذاری خودرو، دوچرخه و اسکوتر در حال ایجاد یک چشم‌انداز حمل‌ونقل شهری متنوع است. این خدمات همچنین در کشورهای با درآمد کم و متوسط نیز رو به رواج است و به سیستم حمل‌ونقل اضافه می‌شوند. خدمات مذکور در چنین کشورهایی اغلب توسط بخش خصوصی متفرق، کم‌سرمایه و بدون قوانین و مقررات کافی ارائه می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شرایط فوق با اینکه انتخاب‌های سفر را گسترش می‌دهد، دربردارنده پیچیدگی و پراکندگی است که اغلب برای شهرها و ساکنان آن‌ها هزینه دارد، افزود: برای شهرها، فقدان یکپارچگی بین خدمات مختلف حمل‌ونقل می‌تواند همپوشانی‌ها و رقابتی مضر را در بازار ایجاد کند و تأثیر نامطلوبی بر ایمنی، آسایش و کارایی داشته باشد. افزون بر این، چنین بازارهای ناهنجار و ناهماهنگ حمل‌ونقل شهری، بسیاری از کاربران، به‌ویژه فقیرترین و آسیب‌پذیرترین افراد را به حال خود رها می‌کنند.

وی اضافه کرد: برای مسافران، انتخاب گزینه مناسب مستلزم جمع‌آوری و مقایسه اطلاعات (اغلب ناقص) از منابع مختلف، خرید بلیت یا اشتراک جداگانه برای مراحل مختلف یک سفر است؛ وقتی مسافران هزینه برنامه‌ریزی، رزرو، پرداخت هزینه و پیمایش در حالت‌های مختلف را متحمل می‌شوند، عجیب نیست که آن‌ها از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند که خدمات «درب به درب» را بدون نیاز به نقل و انتقالات چندگانه و چندوجهی ارائه می‌کنند، حتی زمانی‌که این گزینه هزینه‌های مالی و زیست‌محیطی بالایی دارد.

نباتی‌نژاد تصریح کرد: مسئولان شهرهای هوشمند روش جدیدی برای جابه‌جایی پیدا کرده‌اند که پاسخی مؤثر به دو معضل پیش‌گفته است: «جابه‌جایی به‌عنوان خدمت (MaaS: Mobility as a Service)»؛ این ابتکار می‌تواند دو مسئله اساسی که افراد هرروز با آن‌ها مواجه هستند، یعنی تصمیم‌گیری برای بهترین مسیر و وسیله سفر را حل کند؛ در واقع جابه‌جایی به مثابه یک خدمت بر اساس جابه‌جایی فعال و حمل‌ونقل عمومی مؤثر، بهترین مسیر و وسایل حمل‌ونقل را به افراد پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر این بستر یکپارچه‌ای برای رزرو و پرداخت هزینه وسیله را نیز فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: جابه‌جایی به مثابه یک خدمت می‌تواند ابزاری برای دستیابی به محیط زیست پایدار باشد. بدیهی است که این مهم موجب کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی خواهد شد که در نهایت کاهش میزان انتشار کربن ناشی از حمل‌ونقل را به دنبال دارد؛ به‌عنوان مثال، اگر جابه‌جایی به مثابه یک خدمت به درستی اجرا شود، افراد تمایل بیشتری به استفاده از روش‌های حمل‌ونقل اشتراکی همچون هم‌سفری (car-pooling) از خود نشان خواهند داد و چنین رویکردی در شهری مثل اصفهان که از آلودگی هوا رنج می‌برد، راهگشا خواهد بود.

نباتی‌نژاد خاطرنشان کرد: در حالی که تعاریف متعددی از جابه‌جایی به مثابه یک خدمت وجود دارد، اکثر آن‌ها دیدگاه مشترکی در ارتباط با رفع نیاز به مالکیت (خودرو، موتورسیکلت یا سایر وسایل) دارند و در عوض کاربران را قادر می‌سازند تا به بهینه‌ترین وسایل (یا مدهای) سفر دسترسی داشته باشند.

پیاده‌سازی جابه‌جایی به مثابه یک خدمت در کلان‌شهر اصفهان

وی گفت: برای دستیابی به این هدف، جابه‌جایی به مثابه یک خدمت باید پیوندی آسان بین کاربران و خدمات حمل‌ونقل از طریق یک پلت‌فرم مجهز به فناوری، بویژه فناوری بلاک‌چین مانند یک اپلیکیشن تلفن هوشمند فراهم سازد. این جابه‌جایی یک رابط واحد است که در آن کاربران می‌توانند از طریق آن برای برنامه‌ریزی، رزرو و پرداخت طیف وسیعی از خدمات حمل‌ونقل اقدام کنند. این امر، بارِ یکپارچه‌سازی سفر چندوجهی را از مسافر به ارائه‌دهنده جابه‌جایی به مثابه یک خدمت منتقل می‌کند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه برای پیاده‌سازی جابه‌جایی به مثابه یک خدمت در کلان‌شهر اصفهان، توجه به نکات زیر ضروری است، تصریح کرد: از منظر مدل حکمرانی، دستگاه‌های بخش عمومی با محوریت شهرداری باید محیط مناسبی را برای تبادل اطلاعات ایجاد و زمین بازی برابری برای همه وسایل و اپراتورها فراهم کنند.

وی تاکید کرد: مدل حاکمیتی جابه‌جایی به مثابه یک خدمت باید نتیجه‌گرا و هدف‌محور باشد تا سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری و تخصیص فضا بتوانند در همه حالت‌ها اعمال شوند، اما مشوق کارآمدترین و پایدارترین گزینه‌ها باشد و این امر مستلزم آن است که بخش عمومی به عنوان یک تسهیل‌کننده عمل کند و بر توسعه ظرفیت تحلیلی، انعطاف‌پذیری برای آزمایش مدل‌های جدید و اصلاح محیط نظارتی تکیه کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: از منظر داده‌ها و اطلاعات، شهرداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باید داده‌ها و اطلاعات در اختیار خود را در دسترس بخش خصوصی قرار دهند تا شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان بتوانند از طریق این داده‌ها ارزش افزوده‌ای برای شهر ایجاد کنند که در راستای مأموریت و وظایف سازمان‌های ذی‌ربط، در خدمت شهروندان باشد و هم سود مالی برای شرکت‌ها داشته باشد.

نباتی‌نژاد اظهار کرد: از منظر سیستم‌های موجود، ضرورت دارد دستگاه‌ها، سیستم‌ها و جزایر پراکنده و منفردی مانند سامانه‌های مسیریابی همچون گوگل و نشان، مکان‌یاب خودکار وسیله نقلیه (AVL)، سامانه مدیریت پرداخت الکترونیکی شهرداری اصفهان (سمپا) و ابزار توانمندی همچون اصکیف را که در حال حاضر وجود دارد، در قالب یک نظام یکپارچه، سازمان‌دهی و از همه ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کنند و پس از آن در صورتی که که ضرورت داشت به توسعه سیستم‌های جدید مبادرت کرد.

وی گفت: با توجه به آنچه گفته شد، ضرورت دارد شورای اسلامی شهر و شهرداری با سیاست‌گذاری در این زمینه و اجرای اقدامات مفید و مؤثر با همکاری بخش خصوصی، جابه‌جایی به مثابه یک خدمت را در اصفهان پیاده‌سازی کنند تا ضمن کاهش حمل‌ونقل با وسایل شخصی، آلودگی هوا هم کاهش پیدا کند و خدمت مهمی به نسل‌های فعلی و آتی شود. مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر نیز در راستای رسالت خود آماده همکاری در این زمینه است.

کد خبر 681315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.