جریمه‌های سنگین اسپانیا برای هدر دادن مواد غذایی

دولت اسپانیا از هدر رفت سالانه ۱.۳۶ میلیون تن غذا و نوشیدنی در کشور خبر داد و اعلام کرد که اسپانیا مبارزه با ضایعات مواد غذایی را تشدید می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به حجم بالای هدر رفت غذا و نوشیدنی در اسپانیا، دولت این کشور از تشدید مبارزه با ضایعات مواد غذایی خبر داد و اعلام کرد قانون جدیدی تصویب شده است که مطابق با آن کافه‌ها و رستوران‌های اسپانیا از این پس موظفند در صورت اضافه آمدن غذا و نوشیدنی به مشتریان خود ظروف بیرون‌بر ارائه دهند. دولت همچنین تأکید کرد چنانچه حجم دورریز غذایی در سوپرمارکت‌ها یا مشاغل حوزه غذا کاهش پیدا نکند، برای آن‌ها جریمه‌ای ۶۰ هزار یورویی تعیین خواهد شد.

این قانون در حال حاضر توسط کابینه دولت اسپانیا به تصویب رسیده و برای اجرایی شدن به شوراهای شهر سراسر کشور ابلاغ شده است. پس از نهایی شدن نیز از فروشگاه‌های مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها خواسته می‌شود قیمت محصولات خود را که به تاریخ بهترین زمان مصرف پیش از منقضی شدن نزدیک می‌شوند، کاهش دهند.

تشدید مبارزه با ضایعات مواد غذایی در اسپانیا

علاوه بر این، طبق قانون پیشنهادی دولت لازم است مکانیسم‌هایی برای اهدای مواد غذایی مازاد به سازمان‌های مردم‌نهاد و بانک‌های مواد غذایی در اسپانیا ایجاد شود. محصولات منقضی‌شده و غیر قابل مصرف برای انسان نیز باید به‌عنوان خوراک دام‌ها یا تولیدات صنعتی کودها و سوخت زیستی مورد استفاده قرار گیرند.

طبق ادعای وزیر کشاورزی، شیلات و غذای اسپانیا این لایحه با هدف قاعده‌مند کردن و افزایش آگاهی در زمینه غذا ارائه شده است، زیرا در دنیایی که گرسنگی و سوءتغذیه بیداد می‌کند، اتلاف مواد غذایی همیشه بار سنگینی بر وجدان بشر محسوب می‌شود. اسپانیا با وجود هدر رفت سالانه ۱.۳۶ میلیون تن غذا و نوشیدنی معادل حدود ۳۱ کیلوگرم برای هر نفر و ضرر مالی حدود ۲۵۰ یورو برای هر ساکن، به شدت این بار سنگین را احساس می‌کند.

اتحادیه اروپا به تازگی متعهد شده است که مطابق با اهداف سازمان ملل‌متحد، ضایعات مواد غذایی توسط مصرف‌کنندگان و صنعت را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد و فرانسه و ایتالیا در حال حاضر در این زمینه قوانین مشابهی معرفی کرده‌اند.

تشدید مبارزه با ضایعات مواد غذایی در اسپانیا

کد خبر 681264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.