جدیدترین یافته‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب چیست؟

تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا تصاویری از کهکشان غبارآلود NGC 6822 را ارائه می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تلسکوپ فضایی جیمزوب که در دسامبر ۲۰۲۱ از فرانسه راه‌اندازی شد و مشاهدات علمی آن در ماه جولای آغاز شد به سرعت در حال متحول کردن علم نجوم است. این تلسکوپ تاکنون از کهکشان‌های دوردست و سیارات فراخورشیدی تصویربرداری کرده است. درک بهتر چگونگی شکل‌گیری اولین ستاره‌ها و کهکشان‌های یکی از اهداف اصلی تلسکوپ فضایی جیمزوب در رصد کیهان است.

کهکشان NGC6822

تصاویر جدید ارائه شده توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب کهکشان غبارآلود و نامنظم 6822NGC را نشان می‌دهد؛ این کهکشان در فاصله ۱.۵ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. تصویر ارائه شده از این کهکشان با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی (MIRI) نصب شده روی تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا گرفته شده است. این ابزارها اجزای مختلف یک کهکشان را بررسی می‌کند. از آنجا که کهکشان NGC6822 زیاد فلزی نیست، مورد توجه قرار گرفته است. فلزی بودن یک کهکشان به معنای مقدار فلزات موجود در آن نیست، بلکه به معنای وجود همه عناصر سنگین در کهکشان است، یعنی هر ماده‌ای که هیدروژن یا هلیوم نباشد.

ستاره Earendel

تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا ستاره Earendel را به‌طور کاملاً دقیق به نمایش گذاشته است و اطلاعاتی در مورد آن مانند نوع و کهکشانی که در آن وجود دارد را نشان می‌دهد. این ستاره ۲۸ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و در سال ۲۰۲۰ توسط تلسکوپ هابل کشف شد، البته تصاویر ارائه شده توسط هابل فقط به صورت یک حباب کوچک بود. به نظر می‌رسد که ستاره یادشده یک میلیارد سال پس از بیگ‌بنگ به وجود آمده است، بنابراین بررسی آن به دانشمندان کمک می‌کند در مورد بعضی از ستاره‌های اولیه اطلاعات بیشتری کسب کنند. موضوعی که باعث شده است محققان شگفت‌زده شوند، این است که نشانه‌های ارائه شده از ستاره Earendel نشان می‌دهد که ستاره همراهی دارد که سردتر و قرمزتر از آن است.

کهکشان میسی (Maisie)

تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های جهان به نام میسی (Maisie) را کشف کرده است. این کهکشان ۳۹۰ میلیون سال پس از مه‌بانگ تشکیل شده است و یکی از چهار کهکشان تائید شده اولیه است که تاکنون مشاهده شده است. به گفته متخصصان، کهکشان میسی یکی از اولین کهکشان‌های دور شناسایی شده توسط جیمزوب است که از نظر طیف‌سنجی تائید شده است.

کد خبر 681186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.